MR96 heeft jarenlang naar Luxemburg gereden, echter nooit onder 25 kV. Geen idee of de 25kV-subserie zo ook een toelating heeft voor Luxemburg of niet. Of de vroegere toelating nog geldt, weet ik ook niet, want men heeft inmiddels ETCS geïnstalleerd in alle stellen.klaas schreef: ↑16 jan 2026, 08:52 - De MS96 mag Luxemburg niet binnen (naar ik begrijp door het ontbreken van een elektrische rem?)
- M7 kan op zich, maar is buiten de spits een verspilling van capaciteit (die elders beter gebruikt kan worden - tenzij er heel veel MR30-IC besteld worden en heel weinig MR30-S, waardoor de Desiro meer nodig zou zijn dan de M7.
Betreffende de M7: een vierdelige trein met bijvoorbeeld een BDx, AB, B en Bmx telt echt niet zó veel meer stoelen dan een desiro (424 stoelen volgens Duitse Wikipedia; ik vond de cijfers niet meteen elders), en dus minder dan de dubbele desiro’s die er ook rijden. Op het Luxemburgse gedeelte rijden toch ook DoSto’s?
Volgens de Nederlandstalige Wikipedia zouden de M6’en en M7’s echter niet in het Luxemburgse vrijruimteprofiel passen, behalve op de speciaal aangepaste lijn tussen Aarlen en Luxemburg. Klopt dat? Ik kan me moeilijk voorstellen dat DoSto’s veel verschillen van onze dubbeldekrijtuigen.
Maar over de MR96 wordt vermoed dat deze nooit een revisie zal krijgen en vroeger uitgefaseerd zou worden. Had iets met moeilijk verkrijgbare wisselstukken te maken, dacht ik. Dus het kan wel zijn dat de Desiro nog voor de DMT een revisie te wachten staat, maar dat zal hoe dan ook niet voor de komende 5 jaar zijn.