Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
klaas

Re: Nieuwe MR30

Bericht door klaas »

trainlovertje schreef: 16 jan 2026, 12:22 Betreffende de M7: een vierdelige trein met bijvoorbeeld een BDx, AB, B en Bmx telt echt niet zó veel meer stoelen dan een desiro (424 stoelen volgens Duitse Wikipedia; ik vond de cijfers niet meteen elders), en dus minder dan de dubbele desiro’s die er ook rijden.
Volgens mmfl58 is het dan 425 vs 280 zitplaatsen, da's toch dik de helft erbij. Maar mijn excuses, ik was nog niet op de hoogte dat daar tegenwoordig vaker 2x Desiro wordt ingezet. Vroeger was dat voorbehouden voor één of enkele treinen in de spits (weliswaar meer in de zomervakantie). Dan komt dat punt inderdaad te vervallen.

Maar ik was niet op de hoogte dat de M7 enkel op Aarlen-Luxemburg mocht, dan maakt dat de hele bovenstaande discussie overbodig. Bedankt voor de info!
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

En dat maakt meteen de discussie omtrent een subreeks 25 kV van de MR30 overbodig, want die zullen ook in ons Belgisch ruimteprofiel gemaakt worden voor de dubbeldekskasten en daar bijgevolg niet kunnen rijden.
Steve

Bericht door Steve »

Volgens gegevens die publiek beschikbaar zijn, is dit de hoogte van de drie types materieel waarvan sprake voor mogelijke inzet naar Luxemburg:

- Dosto (Kiss): 4,595 m
- M6: 4,775 m
- M7: 4,632 m

De M7 zou dus amper 3,7 cm hoger zijn dan de Dosto. Ik durf te betwijfelen of dat - los van allerlei paperassen - echt problematisch is.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 16 jan 2026, 15:03 Volgens gegevens die publiek beschikbaar zijn, is dit de hoogte van de drie types materieel waarvan sprake voor mogelijke inzet naar Luxemburg:

- Dosto (Kiss): 4,595 m
- M6: 4,775 m
- M7: 4,632 m

De M7 zou dus amper 3,7 cm hoger zijn dan de Dosto. Ik durf te betwijfelen of dat - los van allerlei paperassen - echt problematisch is.
Maar het gaat hem vooral om de breedte bovenaan. De spoorlijn Troisvierges - Luxemburg kent veel tunnels, die waarschijnlijk niet voorzien zijn op brede dubbeldeksrijtuigen. Ook de KISS is waarschijnlijk iets spitser bovenaan.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 16 jan 2026, 16:04 Maar het gaat hem vooral om de breedte bovenaan. De spoorlijn Troisvierges - Luxemburg kent veel tunnels, die waarschijnlijk niet voorzien zijn op brede dubbeldeksrijtuigen. Ook de KISS is waarschijnlijk iets spitser bovenaan.
De (meeste?) tunnels zijn enkelspoor geworden om op een goedkope manier ruimte te maken voor elektrificatie. Je zou dus denken dat er in de breedte bovenaan nu meer ruimte zou moeten zijn in die tunnels. Maar of dat ook echt zo is, dat durf ik niet te zeggen.
Plaats reactie