De negativiteit is dat Desiro treinen op de verbinding Luik - Luxemburg rijden, terwijl deze treinen krappe of lage capaciteiten hebben voor deze lange verbinding. De krappe of lage capaciteiten zijn: 1 toilet per treinstel, geen (klap)tafeltjes op de 1-richtingszitplaatsen, hardere stoelen, kleine tafeltjes. Terwijl MS30-treinen hogere capaciteiten lijken te zullen hebben dan Desiro's.TKR schreef: ↑13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.
Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
Desiros op L42
Re: Nieuwe MR30
De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.TKR schreef: ↑13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.
Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
En daar zullen dus M7'en en Desiro's rijden..?260689 schreef: ↑14 jan 2026, 00:08De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.TKR schreef: ↑13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.
Dus men denkt dat de reizigers tevreden zijn met Desiro's op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, hoewel ze lage capaciteiten hebben?
Met lage capaciteiten bedoel ik dat elke Desiro trein maar 1 toilet heeft en dat die geen klaptafeltjes heeft bij 1-richtingszitplaatsen. Bijgevolg maar kleine tafeltjes bij vice-versa zitplaatsen, dus niet ideaal om met uw laptop te werken of om er iets op te leggen. Tot slot, harde zitplaatsen. Dus Desiro is een uitgespaarde trein die in een bepaald artikel van Stijn Tormans van Knack vorig jaar 2025 stond waarbij hij iemand geïnterviewd heeft die zei dat dit trein model 1 op 10 kreeg en alles uitgespaard is.trainfan03 schreef: ↑14 jan 2026, 09:17 Ik weet niet zo goed wat er met lage capaciteiten wordt bedoeld, aangezien een MR08 de hoogste capaciteit heeft van het reizigersmaterieel enkeldeks dat we hebben, niet echt geschikt voor zulke lange afstanden, maar men dient te roeien met de riemen die men heeft.
Ik stel mij trouwens enkele vragen bij de keuzes gemaakt in het bestelproces van de MR30. Veel mensen vonden de Desiro niet aangenaam omwille van de doorlopende trein, dus geen tussendeuren, volgens bronnen zal de MR30 ook geen tussendeuren hebben...
Door de NMBS gevraagde eigenschappen zijn:
* vier deuren per rijtuig;
* geen tussendeur tussen de rijtuigen;
* vensterglas dat bewerkt is om het gsm-signaal door te laten;
* een of twee toiletten voor de varianten met drie, respectievelijk vier rijtuigen;
* veiligheidscamera's en een weegsysteem om het aantal reizigers te tellen;
* anti-graffitiverf aan de buitenkant, zoals op de M7;
* betere stoelen in de IC-versie dan in de S-versie.
Veel te weinig toiletten als je het mij vraagt en reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Dat heeft weinig met capaciteit te maken maar meer met reizigerscomfort. En ja, het zal de vervoerder tot op zekere hoogte worst zijn hoe comfortabel hun reizigers de trein ervaren. Er zijn denk ik ook weinig onderzoeken naar hoeveel reizigers je extra trekt met een comfortabele trein.
De eerste bestelling MR30 lijkt bedoeld te zijn om het oude stoptreinmaterieel te vervangen: Varkensneuzen, Duikbrillen, Breaks. Laat ze dat eerst doen en zorgen dat de kinderziektes eruit zijn en hopelijk ziet de NMBS dan in dat een subserie voor 25 kV helemaal niet zo'n gek idee is. Maar het is wel: als je de 25 kV Desiros gaat vervangen door MR30 heb je die functionaliteit in feite na een jaar of 15 afgeschreven. En dat is economisch ook geen goede optie. Wat dat betreft is een interieurrevisie van (een deelserie van) de Desiros misschien handiger.
Want comfort staat en valt met de inrichting. De ÖBB Desiros zijn heel fijne treinen.
-
trainlovertje
- Contacteer:
Ik dacht dat daar op termijn ook M7 ingezet zou worden. Of ben ik verkeerd?Harshan schreef: ↑14 jan 2026, 09:10Dus men denkt dat de reizigers tevreden zijn met Desiro's op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, hoewel ze lage capaciteiten hebben?
- trainfan03
Zolang de Bmx, BVx en BDx niet is gehomologeerd voor Luxemburg denk ik het niet. Plus: heeft die verbinding nood aan M7s, capaciteitsgewijs, terwijl je het kan oplossen met een Desiro met nieuw interieur, waar men ondertussen wel een project voor had opgezet dacht ik.trainlovertje schreef: ↑14 jan 2026, 13:36 Ik dacht dat daar op termijn ook M7 ingezet zou worden. Of ben ik verkeerd?
Qua capaciteit voldoet 1 of 2 Desiro's daar wel volgens mij. Een beter interieur zou een groot verschil kunnen maken. Ik ben benieuwd.trainfan03 schreef: ↑14 jan 2026, 13:38 Zolang de Bmx, BVx en BDx niet is gehomologeerd voor Luxemburg denk ik het niet. Plus: heeft die verbinding nood aan M7s, capaciteitsgewijs, terwijl je het kan oplossen met een Desiro met nieuw interieur, waar men ondertussen wel een project voor had opgezet dacht ik.
Desiros op L42
maarten schreef: ↑14 jan 2026, 11:45Dat heeft weinig met capaciteit te maken maar meer met reizigerscomfort. En ja, het zal de vervoerder tot op zekere hoogte worst zijn hoe comfortabel hun reizigers de trein ervaren. Er zijn denk ik ook weinig onderzoeken naar hoeveel reizigers je extra trekt met een comfortabele trein.
De eerste bestelling MR30 lijkt bedoeld te zijn om het oude stoptreinmaterieel te vervangen: Varkensneuzen, Duikbrillen, Breaks. Laat ze dat eerst doen en zorgen dat de kinderziektes eruit zijn en hopelijk ziet de NMBS dan in dat een subserie voor 25 kV helemaal niet zo'n gek idee is. Maar het is wel: als je de 25 kV Desiros gaat vervangen door MR30 heb je die functionaliteit in feite na een jaar of 15 afgeschreven. En dat is economisch ook geen goede optie. Wat dat betreft is een interieurrevisie van (een deelserie van) de Desiros misschien handiger.
Want comfort staat en valt met de inrichting. De ÖBB Desiros zijn heel fijne treinen.
Dank u wel! Ik bedoel inderdaad het reizigerscomfort van Desiro's niet past op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, omwille van eerder vernoemde zaken, zoals: geen klaptafeltjes bij 1-richtingszitplaatsen, kleine tafeltjes bij vice-versazitplaatsen en 1 toilet per treinstel. Zo'n comfort is alleen ideaal voor (grensoverschrijdende) stoptreinverbindingen, zoals: Libramont - Groothertogdom Luxemburg, Libramont - Namen, Namen - Ciney, Ciney - Libramont, Liers - Marloie en de S-treinen.
In theorie heb je gelijk, maar in realiteit gaan ze geen treintype (MS30 25kV) maken enkel voor deze verbinding.Harshan schreef: ↑14 jan 2026, 14:50 Dank u wel! Ik bedoel inderdaad het reizigerscomfort van Desiro's niet past op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, omwille van eerder vernoemde zaken, zoals: geen klaptafeltjes bij 1-richtingszitplaatsen, kleine tafeltjes bij vice-versazitplaatsen en 1 toilet per treinstel. Zo'n comfort is alleen ideaal voor (grensoverschrijdende) stoptreinverbindingen, zoals: Libramont - Groothertogdom Luxemburg, Libramont - Namen, Namen - Ciney, Ciney - Libramont, Liers - Marloie en de S-treinen.
Had de NMBS ook zulke Desiro's (=ÖBB Desiro's) met hoger reizigerscomfort, dan zou het geen probleem zijn voor lange verbindingen. Qua spanning van ÖBB Desiro, lijkt die op 1 vzn de 2 series van de NMBS Desiro? Zo ja, dewelke?maarten schreef: ↑14 jan 2026, 11:45Dat heeft weinig met capaciteit te maken maar meer met reizigerscomfort. En ja, het zal de vervoerder tot op zekere hoogte worst zijn hoe comfortabel hun reizigers de trein ervaren. Er zijn denk ik ook weinig onderzoeken naar hoeveel reizigers je extra trekt met een comfortabele trein.
Dank u wel! Jammer! Moeten zulke reizigers (Luik - Luxemburg) in de toekomst ook nog opgescheept zitten met zulke treinen (Desiro)?Shrek schreef: ↑14 jan 2026, 14:54In theorie heb je gelijk, maar in realiteit gaan ze geen treintype (MS30 25kV) maken enkel voor deze verbinding.Harshan schreef: ↑14 jan 2026, 14:50 Dank u wel! Ik bedoel inderdaad het reizigerscomfort van Desiro's niet past op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, omwille van eerder vernoemde zaken, zoals: geen klaptafeltjes bij 1-richtingszitplaatsen, kleine tafeltjes bij vice-versazitplaatsen en 1 toilet per treinstel. Zo'n comfort is alleen ideaal voor (grensoverschrijdende) stoptreinverbindingen, zoals: Libramont - Groothertogdom Luxemburg, Libramont - Namen, Namen - Ciney, Ciney - Libramont, Liers - Marloie en de S-treinen.
Gelukkig vindt het merendeel van de reizigers dit absoluut geen probleem. Sommigen herinneren zich ongetwijfeld nog de vorige treinen met hoge instap, geen stopcontacten of reizigersinfo, geen plaatsen voor rolstoelen,... en zijn daardoor heel blij met de Desiros.Harshan schreef: ↑14 jan 2026, 14:59Dank u wel! Jammer! Moeten zulke reizigers (Luik - Luxemburg) in de toekomst ook nog opgescheept zitten met zulke treinen (Desiro)?Shrek schreef: ↑14 jan 2026, 14:54In theorie heb je gelijk, maar in realiteit gaan ze geen treintype (MS30 25kV) maken enkel voor deze verbinding.Harshan schreef: ↑14 jan 2026, 14:50 Dank u wel! Ik bedoel inderdaad het reizigerscomfort van Desiro's niet past op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, omwille van eerder vernoemde zaken, zoals: geen klaptafeltjes bij 1-richtingszitplaatsen, kleine tafeltjes bij vice-versazitplaatsen en 1 toilet per treinstel. Zo'n comfort is alleen ideaal voor (grensoverschrijdende) stoptreinverbindingen, zoals: Libramont - Groothertogdom Luxemburg, Libramont - Namen, Namen - Ciney, Ciney - Libramont, Liers - Marloie en de S-treinen.
Het zou nochtans wel een handigheid zijn om in reguliere treinen richting de onderhoudswerkplaats te rijden en ik kijk dan hier vooral naar Kinkempois. Op voorwaarde dat deze gekoppeld worden met de verbinding Luxemburg - Brussel. Als men met 4xM7 rijd van Luik naar Luxemburg en daar word deze E21xx reeks en in Arlon kan deze koppelen met een setje van 6xM7 om in totaal met 10xM7 te rijden. Rijtuigen die niet aan het perron komen kunnen bij M7 makkelijk afgesloten worden. Zowel tijdelijk als de gehele rit. Dan hebben ze op de lijn Luik - Luxemburg comfortwaardig materiaal en laat me zeggen uit eigen ervaring dat deze treinen in de spits toch geen overbodige luxe zou zijn op die lijn. Ook qua vertraging is deze lijn zo goed als nihil. In Luxemburg moet den geen kop gemaakt worden maar enkel aflos machinist. En in Luik kan men rapper van 'stel M7' wisselen daar het de onderhoudswerkplaats is van de M7. Het gaat over een IC trein en dan nog eens internationaal. Dan is dat geen overbodige luxe. En beseft, vroeger had deze lijn vanaf Gouvy een P-Trein naar Brussel met 9 I11. Dus eventueel kan deze terug komen als zijnde M7 en in Brussel op 1 van de beginnende IC treinen rijden.trainfan03 schreef: ↑14 jan 2026, 13:38Zolang de Bmx, BVx en BDx niet is gehomologeerd voor Luxemburg denk ik het niet. Plus: heeft die verbinding nood aan M7s, capaciteitsgewijs, terwijl je het kan oplossen met een Desiro met nieuw interieur, waar men ondertussen wel een project voor had opgezet dacht ik.trainlovertje schreef: ↑14 jan 2026, 13:36 Ik dacht dat daar op termijn ook M7 ingezet zou worden. Of ben ik verkeerd?