Nieuwe MR30
Re: Nieuwe MR30
In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
Dat is ook het eerste dat ik er van lees, dus ik zou toch ook graag willen weten van waar je die info vandaan hebt.
Als het waar is, dan hoop ik dat het de hogecapaciteitsversie is dat 25kV zou krijgen. Wanneer de MR96 er ooit uit gaat, dan hoop ik op IC-type treinen naar Lille, want nu is er een capaciteitstekort in mijn ervaring. Bovendien is het wenselijk dat ze blijven doorrijden naar Antwerpen en enkel de lagecapaciteit batterijstellen als mogelijkheid naar Lille lijkt me die puzzel te bemoeilijken.
-
desirootje
Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 09:24 In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.desirootje schreef: ↑12 dec 2025, 11:56 Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
-
desirootje
Je kunt zeggen dat ze niet wisten waar exact die bussen gingen rondrijden, maar dat excuus klinkt even geloofwaardig als al die kledingmerken die samenwerken met bedrijven, die ze technische gezien niet bezitten, die aan kinder/slavenarbeid doen, oeps wij wisten van niets en zullen een interne investigatie doen. Dat is ervan uitgaan dat ze toen bvb geen nieuw busdepot hebben gezet in de bezette gebieden...DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 12:49 Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.
Ik wilde komen zeggen dat de NMBS voor CAF gekozen, omdat Alstom slordige manier van werken heeft en omdat er altijd vertraging ontstaat bij hun leveringen wat er ook in dat artikel stond. En u ziet het ook dat Alstom nog niet klaar is met de levering van de huidige NMBS-bestelling M7-dubbeldekstreinrijtuigen die een aantal jaren geleden volledig geleverd moesten worden. En dat is ook het geval bij de levering van locomotieven van HLE 17 (Alstom TRAXX).Shrek schreef: ↑11 dec 2025, 23:10Dat is toch niets nieuws? Iedereen weet dat CAF geleverd heeft in de bezette gebieden. Maar omdat er geen realistische alternatieven zijn (want ook Siemens en Alstom hebben gelijkaardige dingen gedaan) is er gekozen om hier geen rekening mee te houden.Harshan schreef: ↑11 dec 2025, 21:38 Beste treinvrienden,
Ik heb een artikel voor jullie. Sommigen zouden dit artikel al gelezen hebben toen het gepubliceerd werd. Dit gaat over waarom de NMBS voor CAF kiest, terwijl dit merk op de zwarte lijst staat door mensenrechtenschendingen in bezette Palestijnse gebieden. En ik heb die reden van de NMBS enkel in dat artikel en van die bron gevonden. Zie hier de link.
https://www.nieuwsblad.be/binnenland/nm ... 01947.html
Dit artikel is van eind september 2025. Hebben jullie daar weet van? In het verleden, vooral in het begin van zo'n aanbesteding, namelijk: begin 2025, zag ik zo'n gelijkaardig artikel (waarom de NMBS voor CAF koos) ook in VRT Nieuws, maar dat is blijkbaar niet te vinden.
Op zich lijkt mij dat ook een logische houding. Als we niet willen samenwerken met Israel moet er een exportverbod vanuit de EU komen, het is niet aan individuele bedrijven om dat soort beslissingen te nemen. Het zou dan ook hypocriet zijn om de schuld bij een bedrijf als CAF te leggen en niet bij de politiekers die beslissen over handelsrelaties.
Maar dat kun je nog harder zeggen over CAF.
Kijk maar naar hun verleden in het VK: vertragingen bij verschillende orders en na oplevering kwamen ze tot de ontdekking dat er een ontwerpfout in de dempers zit waardoor deze letterlijk afbraken.
Of in Noorwegen, waar de nieuwe treinen voor Flytoget met veel vertraging zijn geleverd, na een jaar i.v.m. barsten in de frames aan de kant moesten. Ze zijn gerepareerd en hebben gereden, maar zijn inmiddels weer aan de dienst onttrokken omdat alle 8 treinstellen terug naar Spanje moeten voor herstel aan o.a. de deurmechanismes.
Of in Duitsland, waar nieuwe CAF-treinen voor de Schönbuchbahn met 3,5 jaar vertraging in dienst kwamen.... en na 4 maanden zijn de treinstellen weer uit dienst gehaald.
Kijk maar naar hun verleden in het VK: vertragingen bij verschillende orders en na oplevering kwamen ze tot de ontdekking dat er een ontwerpfout in de dempers zit waardoor deze letterlijk afbraken.
Of in Noorwegen, waar de nieuwe treinen voor Flytoget met veel vertraging zijn geleverd, na een jaar i.v.m. barsten in de frames aan de kant moesten. Ze zijn gerepareerd en hebben gereden, maar zijn inmiddels weer aan de dienst onttrokken omdat alle 8 treinstellen terug naar Spanje moeten voor herstel aan o.a. de deurmechanismes.
Of in Duitsland, waar nieuwe CAF-treinen voor de Schönbuchbahn met 3,5 jaar vertraging in dienst kwamen.... en na 4 maanden zijn de treinstellen weer uit dienst gehaald.
Die laatste kan je wat mij betreft niet helemaal CAF verwijten. Een hele tijd na de gunning ontstond er onduidelijkheid over welke regelgeving van toepassing was op deze treinstellen. Uiteindelijk bleek die strenger te zijn dan eerst aangenomen wat de ontwikkeling sterk verzwaard heeft en een herwerking van het ontwerp noodzakelijk maakte.
De bestelling bij CAF is nu definitief:
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... te-treinen
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... te-treinen
Een uitgebreider artikel:
https://mobilithib.substack.com/p/la-sn ... 356ga6VOhA
Hier worden inderdaad de 136 IC's, 20 S-versies en 24 batterijversies bevestigd, met opties op een tweede en derde levering.
Hier worden inderdaad de 136 IC's, 20 S-versies en 24 batterijversies bevestigd, met opties op een tweede en derde levering.
-
ThibaultLapers
Ik heb tot nu toe geen bevestiging gekregen, maar ik heb genoeg vertrouwen in mijn bron.klaas schreef: ↑19 dec 2025, 13:32 Een uitgebreider artikel:
Volgens een persbericht van CAF bestaat er bovendien een optie voor 116.000 extra zitplaatsen (al bekend), met andere woorden tot 380 bijkomende nieuwe MR30.
Ik vind het toch wat een rare verdeling tussen de drie verschillende subreeksen:
Als ik eens snel nareken hoeveel er effectief nodig zouden zijn - gebaseerd op de voorziene samenstellingen en dienstregeling van 2026 - kom ik tot de volgende aantallen (disclaimer 1: het een ruwe schatting, dus er kan wel een beetje verschil opzitten / disclaimer 2: ik ben heel conservatief geweest bij mijn inschatting van de M7's die nog geleverd gaan worden. Ik schat dat er dus eigenlijk nog een 25-tal MR30-IC's minder nodig zullen zijn omdat de M7 deze plaats kan innemen. / disclaimer 3: dit alles zijn de 'exacte' treinstellen die nodig zijn, dus zonder reserves gerekend.)
Se som van het aantal zitplaatsen dat vervangen wordt is wel een snelle indicator, maar er zijn nog redelijk wat 'problemen' met deze inschatting:
- Een MR30 IC heeft misschien wel dubbel zo veel zitplaatsen als een break, maar op oplopen waar nu 1 break rondrijdt zal je toch een hele MR30 nodig hebben en geen halve (idem voor de MW41, MS86,...)
- Breaks en MS75 worden nu zowel op S, L als IC-verbindingen ingezet, waardoor niet meteen te zien is welke subreeksen je zal nodig hebben.
Dus, per subreeks kom ik volgende aantallen uit:
- BEMU's: 31 treinstellen. Dit is eerder conservatief, omdat de meest voorkomende samenstelling 2 MW41 is, en ik die op de meeste plaatsen daar slechts 1 driedelige enkeldeks MR30 voor in de plaats zet. Ongetwijfeld zijn daar omlopen bij waarvoor dat te weinig is en er een tweede nodig zal zijn. Hoe dan ook zijn de 24 in de eerste bestelling te weinig, maar begrijpelijk omdat de NMBS deze technologie eerst zal willen testen voor er een vervolgbestelling komt. Er zijn daarnaast nog een aantal MW41's die vervangen kunnen worden door EMU's omdat ze nu onder draad rijden (bv. Antwerpen - Hamont/Hasselt), die zijn bij de EMU's gerekend. Hier verwacht ik dus nog een tweede bestelling van een 20-tal stellen. (Nota: ik heb ook de verbinding naar Aachen bij de BEMU's geteld, ook al ligt er op dit moment nog 3 kV= naar Aachen maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren.)
- MR30-S: op de kop 100 stellen. (18 voor de varkensneuzen te vervangen, 22 voor de duikbrillen, 57 voor de breaks (de MW41 op Antwerpen-Hamont/Hasselt zijn hier ook bijgerekend) en 3 voor de dieseltjes (slechts 3? - zie verderop). 20 S-versies zijn dus een druppel op een hete plaat denk ik. Misschien is de filosofie dat de 'verouderde' breaks nog wel wat langer stopdiensten kunnen doen, maar dat ze wel snel wegmoeten van de IC-diensten? Voor de duikbrillen kan je argumenteren dat ze de jongste zijn (buiten de diesels dan) en dus het minst dringend zijn. Anderzijds worden ze wel een hele zomer geparkeerd, dus ergens kan je dan ook stellen dat deze net het minst beantwoorden aan de hedendaagse noden. Of is het plan om eerst ander materiaal naar de stoptreinen te verhuizen? Ik schat wel dat er ongeveer 11 desiro's vrijgespeeld kunnen worden van de IC-diensten, die kunnen dan al 11 van deze 100 invullen.
Dit is met de assumptie dat de MR30-S toegelaten wordt om naar Roosendaal te rijden, anders zijn er nog meer BEMU's nodig.
- MR30-IC: 57 stellen: 8 voor de laatste MS75's die IC-diensten van/naar Turnhout verzorgen, 36 voor de breaks die nog op IC-verbindingen rijden (+P-treinen met een IC-stoppatroon), 2 voor de MW41's (Hier is mijn inschatting dat er polycourante MS96 de plaats van de MW41 op L130A (Charleroi-Erquelinnes) zullen innemen zodat dit een éénvormige materiaalpool wordt, en dat er dan een MR30-IC de plaats van de MS96 op een andere plaats inneemt) en dan nog 11 voor desiro's eindelijk weg te houden van de IC-verbindingen. De IC Luik-Luxemburg zal wel Desiro blijven als de MR30 niet met 25 kV~ omkan. En zoals eerder gezegd zullen er in de praktijk nog veel minder nodig zijn door de instroom van de laatste M7.
Met de beste wil van de wereld zie ik niet waar ze de hele MR30-IC subreeks kwijt gaan raken, terwijl er van de andere subreeksen ontegensprekelijk veel te weinig zijn. Ik zie dit drie richtingen uitgaan:
- De (monocourante) MS96 zal toch al vervangen worden door MR30
- De MR30-IC zal worden ingezet op de drukste S-verbindingen (ik denk aan de S1, S2, S8) waar de hoge capaciteit wel nuttig is. De Desiro's die hier vrijkomen kunnen dan (deels) het tekort aan S-versies opvangen.
- Er is toch geen overschot omdat het treinaanbod gevoelig versterkt zal worden. Laten we hopen. Het is waarschijnlijk wishfull thinking, als er nu al een personeelstekort is en de belangrijkste lijnen bijna verzadigd zijn.
Kenners, verlicht mij! Wat denken jullie van de aantallen (en van deze analyse)?
Als ik eens snel nareken hoeveel er effectief nodig zouden zijn - gebaseerd op de voorziene samenstellingen en dienstregeling van 2026 - kom ik tot de volgende aantallen (disclaimer 1: het een ruwe schatting, dus er kan wel een beetje verschil opzitten / disclaimer 2: ik ben heel conservatief geweest bij mijn inschatting van de M7's die nog geleverd gaan worden. Ik schat dat er dus eigenlijk nog een 25-tal MR30-IC's minder nodig zullen zijn omdat de M7 deze plaats kan innemen. / disclaimer 3: dit alles zijn de 'exacte' treinstellen die nodig zijn, dus zonder reserves gerekend.)
Se som van het aantal zitplaatsen dat vervangen wordt is wel een snelle indicator, maar er zijn nog redelijk wat 'problemen' met deze inschatting:
- Een MR30 IC heeft misschien wel dubbel zo veel zitplaatsen als een break, maar op oplopen waar nu 1 break rondrijdt zal je toch een hele MR30 nodig hebben en geen halve (idem voor de MW41, MS86,...)
- Breaks en MS75 worden nu zowel op S, L als IC-verbindingen ingezet, waardoor niet meteen te zien is welke subreeksen je zal nodig hebben.
Dus, per subreeks kom ik volgende aantallen uit:
- BEMU's: 31 treinstellen. Dit is eerder conservatief, omdat de meest voorkomende samenstelling 2 MW41 is, en ik die op de meeste plaatsen daar slechts 1 driedelige enkeldeks MR30 voor in de plaats zet. Ongetwijfeld zijn daar omlopen bij waarvoor dat te weinig is en er een tweede nodig zal zijn. Hoe dan ook zijn de 24 in de eerste bestelling te weinig, maar begrijpelijk omdat de NMBS deze technologie eerst zal willen testen voor er een vervolgbestelling komt. Er zijn daarnaast nog een aantal MW41's die vervangen kunnen worden door EMU's omdat ze nu onder draad rijden (bv. Antwerpen - Hamont/Hasselt), die zijn bij de EMU's gerekend. Hier verwacht ik dus nog een tweede bestelling van een 20-tal stellen. (Nota: ik heb ook de verbinding naar Aachen bij de BEMU's geteld, ook al ligt er op dit moment nog 3 kV= naar Aachen maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren.)
- MR30-S: op de kop 100 stellen. (18 voor de varkensneuzen te vervangen, 22 voor de duikbrillen, 57 voor de breaks (de MW41 op Antwerpen-Hamont/Hasselt zijn hier ook bijgerekend) en 3 voor de dieseltjes (slechts 3? - zie verderop). 20 S-versies zijn dus een druppel op een hete plaat denk ik. Misschien is de filosofie dat de 'verouderde' breaks nog wel wat langer stopdiensten kunnen doen, maar dat ze wel snel wegmoeten van de IC-diensten? Voor de duikbrillen kan je argumenteren dat ze de jongste zijn (buiten de diesels dan) en dus het minst dringend zijn. Anderzijds worden ze wel een hele zomer geparkeerd, dus ergens kan je dan ook stellen dat deze net het minst beantwoorden aan de hedendaagse noden. Of is het plan om eerst ander materiaal naar de stoptreinen te verhuizen? Ik schat wel dat er ongeveer 11 desiro's vrijgespeeld kunnen worden van de IC-diensten, die kunnen dan al 11 van deze 100 invullen.
Dit is met de assumptie dat de MR30-S toegelaten wordt om naar Roosendaal te rijden, anders zijn er nog meer BEMU's nodig.
- MR30-IC: 57 stellen: 8 voor de laatste MS75's die IC-diensten van/naar Turnhout verzorgen, 36 voor de breaks die nog op IC-verbindingen rijden (+P-treinen met een IC-stoppatroon), 2 voor de MW41's (Hier is mijn inschatting dat er polycourante MS96 de plaats van de MW41 op L130A (Charleroi-Erquelinnes) zullen innemen zodat dit een éénvormige materiaalpool wordt, en dat er dan een MR30-IC de plaats van de MS96 op een andere plaats inneemt) en dan nog 11 voor desiro's eindelijk weg te houden van de IC-verbindingen. De IC Luik-Luxemburg zal wel Desiro blijven als de MR30 niet met 25 kV~ omkan. En zoals eerder gezegd zullen er in de praktijk nog veel minder nodig zijn door de instroom van de laatste M7.
Met de beste wil van de wereld zie ik niet waar ze de hele MR30-IC subreeks kwijt gaan raken, terwijl er van de andere subreeksen ontegensprekelijk veel te weinig zijn. Ik zie dit drie richtingen uitgaan:
- De (monocourante) MS96 zal toch al vervangen worden door MR30
- De MR30-IC zal worden ingezet op de drukste S-verbindingen (ik denk aan de S1, S2, S8) waar de hoge capaciteit wel nuttig is. De Desiro's die hier vrijkomen kunnen dan (deels) het tekort aan S-versies opvangen.
- Er is toch geen overschot omdat het treinaanbod gevoelig versterkt zal worden. Laten we hopen. Het is waarschijnlijk wishfull thinking, als er nu al een personeelstekort is en de belangrijkste lijnen bijna verzadigd zijn.
Kenners, verlicht mij! Wat denken jullie van de aantallen (en van deze analyse)?
Heb je de M5 en de resterende I-rijtuigen in binnenlandse dienst ook meegeteld? Die gaan er ook allemaal uit.
Als ik het goed heb zijn dat enkel vijf omlopen P-treinen (in totaal 23 M5's, 4 I6'en en 10 I10's) en de I10's in de 5XX. Die heb ik allemaal ingerekend bij de M7's die nog moeten komen. Ik geloof dat de I11's er nog niet uitgaan, maar toch heb ik die ook allemaal ingerekend met het idee dat er in de toekomst wel eens meer internationale treinen zouden kunnen komen. De I11's die nu naar Aachen gaan zijn ingerekend bij de BEMU's.
Het grootste deel van deze bestelling zal geleverd worden nadat een nieuwe beheersovereenkomst is ingegaan. Je mag het huidige aanbod dus niet als uitgangspunt nemen.
De verantwoordelijke minister zei dat er snelle verbindingen moeten zijn tussen de grote agglomeraties.
Wat dat concreet gaat inhouden weet ik niet behalve dat er een snelle verbinding Charleroi-Brussel komt.
Misschien is de MR30-S voor Schaarbeek ter vervanging van de duikbrillen.