desirootje schreef: ↑11 dec 2025, 18:07
Alstom is van plan 150 mensen te ontslaan, dat is meer dan een 4e van wie daar nog werkt. Dit is natuurlijk de fout van NMBS en Alstom zelf is niet verantwoordelijk voor de keuzes die ze gemaakt heeft. Goed om te zien dat ze de zaak niet volledig sluiten, zodat ze over 15 jaar hetzelfde spelletje kunnen spelen.
Dit scenario was voorspeld, en er was voor gewaarschuwd. De NMBS treft hier grotendeels schuld.
Maar ook regionale vervoersmaatschappijen (De Lijn en TEC) hebben in een niet zover verleden een 'duit in het zakje gedaan' van CAF, waardoor ook hier weer ALSTOM/Bombardier het order is mislopen.
Allemaal geld die rechtstreeks naar de Spaanse economie is gevloeid ten nadele van onze eigen fabriek in Brugge, die we potverdorie met veel zorg zouden moeten koesteren!
We mogen alvast "blij" zijn dat het verliest beperkt is, en er op dit moment geen definitieve sluiting op til is bij Alstom Brugge. Mogelijks kan een oplossing gevonden worden in onderhoudscontracten voor herstellingen en reparaties, maar hoe dan ook moeten er in de toekomst weer nieuwe orders komen om de fabriek een toekomst te blijven garanderen.