In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
Nieuwe MR30
Re: Nieuwe MR30
Dat is ook het eerste dat ik er van lees, dus ik zou toch ook graag willen weten van waar je die info vandaan hebt.
Als het waar is, dan hoop ik dat het de hogecapaciteitsversie is dat 25kV zou krijgen. Wanneer de MR96 er ooit uit gaat, dan hoop ik op IC-type treinen naar Lille, want nu is er een capaciteitstekort in mijn ervaring. Bovendien is het wenselijk dat ze blijven doorrijden naar Antwerpen en enkel de lagecapaciteit batterijstellen als mogelijkheid naar Lille lijkt me die puzzel te bemoeilijken.
-
desirootje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe MR30
Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 09:24 In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
Re: Nieuwe MR30
Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.desirootje schreef: ↑12 dec 2025, 11:56 Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
-
desirootje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe MR30
Je kunt zeggen dat ze niet wisten waar exact die bussen gingen rondrijden, maar dat excuus klinkt even geloofwaardig als al die kledingmerken die samenwerken met bedrijven, die ze technische gezien niet bezitten, die aan kinder/slavenarbeid doen, oeps wij wisten van niets en zullen een interne investigatie doen. Dat is ervan uitgaan dat ze toen bvb geen nieuw busdepot hebben gezet in de bezette gebieden...DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 12:49 Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.
Re: Nieuwe MR30
Ik wilde komen zeggen dat de NMBS voor CAF gekozen, omdat Alstom slordige manier van werken heeft en omdat er altijd vertraging ontstaat bij hun leveringen wat er ook in dat artikel stond. En u ziet het ook dat Alstom nog niet klaar is met de levering van de huidige NMBS-bestelling M7-dubbeldekstreinrijtuigen die een aantal jaren geleden volledig geleverd moesten worden. En dat is ook het geval bij de levering van locomotieven van HLE 17 (Alstom TRAXX).Shrek schreef: ↑11 dec 2025, 23:10Dat is toch niets nieuws? Iedereen weet dat CAF geleverd heeft in de bezette gebieden. Maar omdat er geen realistische alternatieven zijn (want ook Siemens en Alstom hebben gelijkaardige dingen gedaan) is er gekozen om hier geen rekening mee te houden.Harshan schreef: ↑11 dec 2025, 21:38 Beste treinvrienden,
Ik heb een artikel voor jullie. Sommigen zouden dit artikel al gelezen hebben toen het gepubliceerd werd. Dit gaat over waarom de NMBS voor CAF kiest, terwijl dit merk op de zwarte lijst staat door mensenrechtenschendingen in bezette Palestijnse gebieden. En ik heb die reden van de NMBS enkel in dat artikel en van die bron gevonden. Zie hier de link.
https://www.nieuwsblad.be/binnenland/nm ... 01947.html
Dit artikel is van eind september 2025. Hebben jullie daar weet van? In het verleden, vooral in het begin van zo'n aanbesteding, namelijk: begin 2025, zag ik zo'n gelijkaardig artikel (waarom de NMBS voor CAF koos) ook in VRT Nieuws, maar dat is blijkbaar niet te vinden.
Op zich lijkt mij dat ook een logische houding. Als we niet willen samenwerken met Israel moet er een exportverbod vanuit de EU komen, het is niet aan individuele bedrijven om dat soort beslissingen te nemen. Het zou dan ook hypocriet zijn om de schuld bij een bedrijf als CAF te leggen en niet bij de politiekers die beslissen over handelsrelaties.
Re: Nieuwe MR30
Maar dat kun je nog harder zeggen over CAF.
Kijk maar naar hun verleden in het VK: vertragingen bij verschillende orders en na oplevering kwamen ze tot de ontdekking dat er een ontwerpfout in de dempers zit waardoor deze letterlijk afbraken.
Of in Noorwegen, waar de nieuwe treinen voor Flytoget met veel vertraging zijn geleverd, na een jaar i.v.m. barsten in de frames aan de kant moesten. Ze zijn gerepareerd en hebben gereden, maar zijn inmiddels weer aan de dienst onttrokken omdat alle 8 treinstellen terug naar Spanje moeten voor herstel aan o.a. de deurmechanismes.
Of in Duitsland, waar nieuwe CAF-treinen voor de Schönbuchbahn met 3,5 jaar vertraging in dienst kwamen.... en na 4 maanden zijn de treinstellen weer uit dienst gehaald.
Kijk maar naar hun verleden in het VK: vertragingen bij verschillende orders en na oplevering kwamen ze tot de ontdekking dat er een ontwerpfout in de dempers zit waardoor deze letterlijk afbraken.
Of in Noorwegen, waar de nieuwe treinen voor Flytoget met veel vertraging zijn geleverd, na een jaar i.v.m. barsten in de frames aan de kant moesten. Ze zijn gerepareerd en hebben gereden, maar zijn inmiddels weer aan de dienst onttrokken omdat alle 8 treinstellen terug naar Spanje moeten voor herstel aan o.a. de deurmechanismes.
Of in Duitsland, waar nieuwe CAF-treinen voor de Schönbuchbahn met 3,5 jaar vertraging in dienst kwamen.... en na 4 maanden zijn de treinstellen weer uit dienst gehaald.
Re: Nieuwe MR30
Die laatste kan je wat mij betreft niet helemaal CAF verwijten. Een hele tijd na de gunning ontstond er onduidelijkheid over welke regelgeving van toepassing was op deze treinstellen. Uiteindelijk bleek die strenger te zijn dan eerst aangenomen wat de ontwikkeling sterk verzwaard heeft en een herwerking van het ontwerp noodzakelijk maakte.