ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje

Re: ETCS in België

Bericht door groentje »

Ook onder DA bleef het sein open als de trein in de sectie voor de overweg in groot alarm ging, dat was dan het 'risico van de eerste trein', omdat geoordeeld werd dat het risico op letsel groter was bij een plotse noodremming dan bij een overweg die om heel wat mogelijke redenen in groot alarm ging.
Tim

Bericht door Tim »

In Nederland krijg je een alarmoproep binnen als een overweg "in de storing" gaat.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 18 dec 2025, 20:04 Ook onder DA bleef het sein open als de trein in de sectie voor de overweg in groot alarm ging, dat was dan het 'risico van de eerste trein', omdat geoordeeld werd dat het risico op letsel groter was bij een plotse noodremming dan bij een overweg die om heel wat mogelijke redenen in groot alarm ging.
Die seinen vallen wel degelijk dicht, helaas
Treinmuis

Bericht door Treinmuis »

Shrek schreef: 18 dec 2025, 17:24
Treinmuis schreef: 18 dec 2025, 14:03 Ik hoor hoe langer hoe vaker van collega’s (en ik heb het zelf vandaag meegemaakt) dat we sf05 opgelegd krijgen via de boodschap pnow in combinatie met modus OS over een korte afstand rond de ow.

Vallen permissieve seinen dan helemaal niet meer op rood als een ow in groot alarm gaat? En wat gebeurt er dan met een trein die geen level 2 kan rijden; die rijdt dan doodleuk full speed voorbij aan die ow?
De seinen valle uiteindelijk wel dicht, maar omdat we niet exact weten waar de trein zit en om te vermijden dat een sein voor zijn neus dichtvalt, zit daar een vertraging op. In ETCS2 is die vertraging er niet door de cooperative MA-shortening.
Ja, ik snap het. In die zin is ETCS2 in zo'n situaties nog veiliger dan de laterale seininrichting, omdat ETCS2 méér treinen SF05 laat uitvoeren dan de laterale seininrichting.

Kunnen meerdere treinen in dezelfde rijrichting, die elkaar kort opvolgen, zo'n bevel PNOW op hun scherm krijgen, of zal het permissief sein, eens het op rood gevallen is door de eerste trein die passeert in die richting, nadien niet meer open komen (omwille van die gestoorde OW)?

De reden waarom ik zo doorga op het onderwerp, is dat ik verbaasd ben te horen van collega's treinbestuurders hoe relatief vaak die melding PNOW voorkomt. In de opleiding was ons (of mij toch) gezegd dat je dat enkel kon krijgen als je toevallig al in de aanloopzone zat van de laterale seinen (en men je inderdaad dus niet van groen op rood wou laten vallen) terwijl ETCS je wel nog vóór de OW kon laten stoppen. Dat leek een eerder uitzonderlijke situatie met een in mijn ogen vrij groot toevalsgehalte, maar in realiteit komt het nu dus toch vrij vaak voor.
Eimai

Bericht door Eimai »

Die PNOW functie in level 2 is best wel goed omdat het veel sneller werkt dan seinen te moeten gaan overschrijden of instructies in te vullen, en het gaat vlot ik zo'n overweg voor ik te geraken. Alleen zou er wel een waarschuwingsboodschap op ons scherm vóór de remcurve mogen binnenkomen want je verwacht gewoon niet dat er opeens een stopopdracht verschijnt terwijl alle seinen die je ziet groen staan. Je moet soms zeer snel ingrijpen om te beginnen remmen om niet gepakt te worden met een noodremming als de remcurve zichtbaar wordt en ben er zelf al eens compleet door verrast dat ik te laat was.

Wat me vaker gebeurt is overigens de boodschap van een voorwaardelijke noodremming maar die verder niets doet, die blijkbaar ook te maken heeft met een overweg die even in storing komt, maar geen idee hoe dat exact zit.
Shrek

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 21 dec 2025, 13:26 Wat me vaker gebeurt is overigens de boodschap van een voorwaardelijke noodremming maar die verder niets doet, die blijkbaar ook te maken heeft met een overweg die even in storing komt, maar geen idee hoe dat exact zit.
Het probleem daar is dat de alarm-info door ETCS eigenlijk behandeld wordt op dezelfde manier als de seininfo: geen info = gevaar. Bij een korte onderbreking van de info zal de functie dus kortstondig geactiveerd worden. We zijn nog aan het werken aan een oplossing daarvoor :wink:
Plaats reactie