ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Treinmuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2025, 15:30

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Wat een huzarenwerk; welgemeende felicitaties aan iedereen bij Infrabel en daarbuiten die hieraan meegewerkt heeft!

In de media wordt er maar flauwtjes over gedaan; ik heb de indruk dat er nog geen enkele journalist de draagwijdte en het belang van deze volledige indienststelling doorheeft. Alleen al door er in de media eventjes op te wijzen dat we na Luxemburg en Zwitserland nog maar het derde Europese land zijn dat ETCS volledig geïmplementeerd heeft, zouden misschien heel wat mensen het belang van deze reuzenstap voorwaarts inzien...

Ik ga ervan uit dat Infrabel hoegenaamd niet op z'n lauweren gaat rusten. Over twee jaar begint Infrabel aan de "opkuis" van de laatste all relais-seinhuizen (zijn dat er nog veel?) en Limited Supervision. Staat er in tussentijd nog belangrijke ingrepen gepland?

Allez, Infrabel is er geraakt, nu de operatoren nog ;)
rvdborgt
Berichten: 4800
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 06:05 Sinds een uurtje of twee is de ETCS2-zone rond Etterbeek in dienst gegaan. Hiermee zijn nu alle hoofdsporen van ons net -op HSL1 na- uitgerust met ETCS. Na Luxemburg en Zwitserland zijn wij hiermee het derde land van Europa dat deze belangrijke mijlpaal van een compleet ETCS-beveiligd net behaald heeft.
Het tweede land, denk ik. Zwitserland heeft nog veel lijnen zonder ETCS. Misschien dat SBB al compleet op ETCS zit, maar er zijn natuurlijk nog veel meer lijnen.
AlexNL
Berichten: 2341
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

De volgende landen die volledig over gaan op ERTMS zijn denk ik Denemarken en Noorwegen? De infrabeheerders in die landen plannen erop om tegen 2034 klaar te zijn met de ombouw.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23201
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

De Zwitsers werken voor de toekomst met 2 systemen. Het gewone hoofdnet krijgt ETCS en de smalspoorlijnen krijgen ZSI 127 dat ook met eurobakens werkt.

https://de.wikipedia.org/wiki/ETCS_in_der_Schweiz Voor meer info in het Duits. Het kaartje plaats ik hier ook even bij zonder dat je naar wiki hoeft te gaan. Die privé bedrijven zijn normaal BLS, SOB en nog wat kleinere. Het smalspoor is op de kaart niet aangeduid.

Er zijn plannen alles om te zetten naar ETCS L2.
Bijlagen
IMG_1624.png
Treinmuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2025, 15:30

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Als ik al die Zwitserse LS zie en tegelijk ook zie hoeveel lijnen Infrabel op niveau 2 heeft gebracht, dan durf ik echt zeggen dat we op eenzame hoogtes staan…

Qua signalisatie staat Infrabel nu gewoonweg aan de wereldtop.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 10:22 In de media wordt er maar flauwtjes over gedaan; ik heb de indruk dat er nog geen enkele journalist de draagwijdte en het belang van deze volledige indienststelling doorheeft. Alleen al door er in de media eventjes op te wijzen dat we na Luxemburg en Zwitserland nog maar het derde Europese land zijn dat ETCS volledig geïmplementeerd heeft, zouden misschien heel wat mensen het belang van deze reuzenstap voorwaarts inzien...
Wij zijn al lang blij dat Infrabel eens met iets positief in de journaals zit. Normaal komen de camera's alleen af bij ongevallen of stakingen.
Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 10:22 Ik ga ervan uit dat Infrabel hoegenaamd niet op z'n lauweren gaat rusten. Over twee jaar begint Infrabel aan de "opkuis" van de laatste all relais-seinhuizen (zijn dat er nog veel?) en Limited Supervision. Staat er in tussentijd nog belangrijke ingrepen gepland?
Over 2 jaar? Pak maar juli 2026 wanneer de eerste LS omgebouwd gaat worden :wink:
Treinmuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2025, 15:30

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Aha, juli ’26, nog beter nieuws! Mogen we al weten welke lijn dat wordt? ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 14:20 Aha, juli ’26, nog beter nieuws! Mogen we al weten welke lijn dat wordt? ;)
L52 wordt dan L1FS. De bedoeling is om tussen 2026 en 2032 alle LS weggewerkt te hebben.
pietje
Berichten: 862
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 14:13 Als ik al die Zwitserse LS zie en tegelijk ook zie hoeveel lijnen Infrabel op niveau 2 heeft gebracht, dan durf ik echt zeggen dat we op eenzame hoogtes staan…

Qua signalisatie staat Infrabel nu gewoonweg aan de wereldtop.
Dat kan idd soms het resultaat zijn als je pas als laatste met iets begint, in deze dus treinbeveiliging.
Alle ons omringende landen, op Luxemburg na, hadden al een werkend systeem en ondergaan nu dus de wet van de remmende voorsprong: investeren in iets dat ook zonder die investering nog jaren perfect werkt, krijg je (terecht) niet gemakkelijk verkocht.
Dat was een probleem dat we vooral hier in België en ook in Luxemburg niet kenden.

Maar dat doet uiteraard niets af aan de prestaties die door de mensen van de verschillende betrokken bedrijven geleverd zijn om dit alvast tot een goed en tijdig einde te brengen, ook vanwege mij een welgemeende proviciat aan alle betrokkenen !
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België

Bericht door FLV-FGSP »

Treinmuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2025, 15:30

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem (verder ken ik ze niet zo goed) is men al even bezig met nieuwe seinen te plaatsen.

Wellicht is dat de reden dat daar nu “maar” LS ligt. Klopt die redenering? Zal L2 FS daar in dienst komen samen met de nieuwe seinen?

Al enig idee wanneer dat ongeveer zou zijn? Thx!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 16 dec 2025, 17:49 Op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem (verder ken ik ze niet zo goed) is men al even bezig met nieuwe seinen te plaatsen.

Wellicht is dat de reden dat daar nu “maar” LS ligt. Klopt die redenering? Zal L2 FS daar in dienst komen samen met de nieuwe seinen?

Al enig idee wanneer dat ongeveer zou zijn? Thx!
De huidige seininrichting is daar inderdaad nog analoog, waardoor er geen ETCS2 mogelijk is. De seinen worden vervangen, maar in eerste fase nog met LS totdat alle seinen in de hele zone vervangen zijn. Als de hele zone dan digitale seininrichting heeft zal het RBC en dus ETCS2 in werking komen. Dat zal voor over een jaartje of 4 zijn.
desirootje
Berichten: 1067
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 16 dec 2025, 17:56
Treinmuis schreef: 16 dec 2025, 17:49 Op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem (verder ken ik ze niet zo goed) is men al even bezig met nieuwe seinen te plaatsen.

Wellicht is dat de reden dat daar nu “maar” LS ligt. Klopt die redenering? Zal L2 FS daar in dienst komen samen met de nieuwe seinen?

Al enig idee wanneer dat ongeveer zou zijn? Thx!
De huidige seininrichting is daar inderdaad nog analoog, waardoor er geen ETCS2 mogelijk is. De seinen worden vervangen, maar in eerste fase nog met LS totdat alle seinen in de hele zone vervangen zijn. Als de hele zone dan digitale seininrichting heeft zal het RBC en dus ETCS2 in werking komen. Dat zal voor over een jaartje of 4 zijn.
Wat is de volledige zone? L122 tot Geraardsbergen, L82 en L89 tot Kortrijk/Oudenaarde? Of vallen sommige daaronder onder de zones Oudenaarde, Kortrijk of Geraardsbergen
Treinmuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 dec 2025, 15:30

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Lijn 82 op niveau 2… tja, dat zal wellicht het makkelijkste zijn omdat zowel Aalst op L2 ligt en Burst op L2 komt, maar het blijft toch heel erg grappig! 😂
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13359
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 16 dec 2025, 18:47
Shrek schreef: 16 dec 2025, 17:56
Treinmuis schreef: 16 dec 2025, 17:49 Op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem (verder ken ik ze niet zo goed) is men al even bezig met nieuwe seinen te plaatsen.

Wellicht is dat de reden dat daar nu “maar” LS ligt. Klopt die redenering? Zal L2 FS daar in dienst komen samen met de nieuwe seinen?

Al enig idee wanneer dat ongeveer zou zijn? Thx!
De huidige seininrichting is daar inderdaad nog analoog, waardoor er geen ETCS2 mogelijk is. De seinen worden vervangen, maar in eerste fase nog met LS totdat alle seinen in de hele zone vervangen zijn. Als de hele zone dan digitale seininrichting heeft zal het RBC en dus ETCS2 in werking komen. Dat zal voor over een jaartje of 4 zijn.
Wat is de volledige zone? L122 tot Geraardsbergen, L82 en L89 tot Kortrijk/Oudenaarde? Of vallen sommige daaronder onder de zones Oudenaarde, Kortrijk of Geraardsbergen
Die detailstudies ken ik nu niet vanbuiten, maar uiteindelijk wordt de hele zone tussen Welle, Aalst, Gontrode, Gavere, Anzegem, Rebaix, Herne en Schendelbeke ETCS2. Er is dus nog werk genoeg voor Infrabel de komende jaren.
Plaats reactie