Gek genoeg is op zo'n lijnen -eens de seininrichting digitaal is- ETCS2 goedkoper dan ETCS1LS. Het programmeren is heel eenvoudig (er is maar 1 MA mogelijk) waardoor dat in een vingerknip bij het RBC van Zottegem bijgestoken kan worden.
ETCS in België
Re: ETCS in België
Re: ETCS in België
Is dat niet erg duur? Eerst seinen vervangen om ze over 4 jaar weer overbodig te maken?Shrek schreef: ↑16 dec 2025, 17:56De huidige seininrichting is daar inderdaad nog analoog, waardoor er geen ETCS2 mogelijk is. De seinen worden vervangen, maar in eerste fase nog met LS totdat alle seinen in de hele zone vervangen zijn. Als de hele zone dan digitale seininrichting heeft zal het RBC en dus ETCS2 in werking komen. Dat zal voor over een jaartje of 4 zijn.Treinmuis schreef: ↑16 dec 2025, 17:49 Op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Zottegem (verder ken ik ze niet zo goed) is men al even bezig met nieuwe seinen te plaatsen.
Wellicht is dat de reden dat daar nu “maar” LS ligt. Klopt die redenering? Zal L2 FS daar in dienst komen samen met de nieuwe seinen?
Al enig idee wanneer dat ongeveer zou zijn? Thx!
Re: ETCS in België
Neen helemaal niet, de lampen zelf kosten eigenlijk bijna niets. Het is de hele achterliggende logica van assentellers, spoorstroomkringen en overwegsturingen dat veel geld kost en die is ook nodog in ETCS2. Het sein met de lampjes is maar het allerlaatste deel van de keten en is zeer snel vervangen door een stopmerkbordje op dezelfde mast.
Re: ETCS in België
Dus dat idee leeft wel bij Infrabel, om evt seinen onder level 2 te vervangen door stopmerkborden op dezelfde mast?
Want de foto uit Couvin die we hier gezien hebben, vertoont een stopmerkbord dat daar níet op dezelfde mast staat. Wellicht omdat dat een proefproject is en daar nu LS ligt ipv level 2? (Die level 2 wordt in Couvin waarschijnlijk gelegd enkel en alleen om die test met dat stopmerkbord te doen?)
Is er overigens een verschil tussen stopmerkborden? Die die er al staan in België hebben allemaal een gele driehoek op blauwe achtergrond, maar dat in Couvin is duidelijk een gele pijl op een blauwe achtergrond. Is er een bepaalde reden waarom men in Couvin voor zo’n ander type opteert, of is het gewoon een kwestie van smaak, zeg maar?
Want de foto uit Couvin die we hier gezien hebben, vertoont een stopmerkbord dat daar níet op dezelfde mast staat. Wellicht omdat dat een proefproject is en daar nu LS ligt ipv level 2? (Die level 2 wordt in Couvin waarschijnlijk gelegd enkel en alleen om die test met dat stopmerkbord te doen?)
Is er overigens een verschil tussen stopmerkborden? Die die er al staan in België hebben allemaal een gele driehoek op blauwe achtergrond, maar dat in Couvin is duidelijk een gele pijl op een blauwe achtergrond. Is er een bepaalde reden waarom men in Couvin voor zo’n ander type opteert, of is het gewoon een kwestie van smaak, zeg maar?
Re: ETCS in België
Volgens mij is dat een van de drivers achter de gedachte dat het in Nederland direkt naar L2 moet. Als je eerst L1 met baanseinen doet dan kun je dat zoals je zegt met ATB als fallback doen. De gedachte in Nederland met direkt naar L2 geeft natuurlijk geen werkbare fallback als ook direkt de seinen verwijderd worden.Shrek schreef: ↑17 dec 2025, 09:33Neen helemaal niet, de lampen zelf kosten eigenlijk bijna niets. Het is de hele achterliggende logica van assentellers, spoorstroomkringen en overwegsturingen dat veel geld kost en die is ook nodog in ETCS2. Het sein met de lampjes is maar het allerlaatste deel van de keten en is zeer snel vervangen door een stopmerkbordje op dezelfde mast.
Maar die stap met L1 werd volgens mij als te duur gezien.
Wat het dan kost om maandenlang een baanvak te verbussen, dat zal wel niet op het bierviltje staan.
Re: ETCS in België
Het is een idee dat bestaat, maar er zijn nog geen concrete plannen. Vermits er niet heel veel mee te winnen valt is het ook geen prioriteit.
Couvin is samen met L73 Lichtervelde-Deinze het proefproject om het op de andere manier te doen: een heel nieuwe seininrichting + ETCS2 parallel aan de huidige seininrichting bouwen en testen en dan op een weekend omzetten. Maar die manier van werken is een stuk complexer, dus eerst deze proefprojecten om te zien of/hoe dat lukt vooraleer we dat principe op grote schaal gaan toepassen.Treinmuis schreef: ↑17 dec 2025, 11:42 Want de foto uit Couvin die we hier gezien hebben, vertoont een stopmerkbord dat daar níet op dezelfde mast staat. Wellicht omdat dat een proefproject is en daar nu LS ligt ipv level 2? (Die level 2 wordt in Couvin waarschijnlijk gelegd enkel en alleen om die test met dat stopmerkbord te doen?)
De driehoek is de oude versie, die dateert nog van voor de tijd dat er Europese regels rond waren. De pijl volgt wel die regels. Ooit worden de driehoeken dus ook vervangen door pijlen.Treinmuis schreef: ↑17 dec 2025, 11:42 Is er overigens een verschil tussen stopmerkborden? Die die er al staan in België hebben allemaal een gele driehoek op blauwe achtergrond, maar dat in Couvin is duidelijk een gele pijl op een blauwe achtergrond. Is er een bepaalde reden waarom men in Couvin voor zo’n ander type opteert, of is het gewoon een kwestie van smaak, zeg maar?
Re: ETCS in België
Ze hebben ons treinbestuurders juist een bericht gestuurd met de verdere plannen omtrent ETCS dat zegt dat ze bij Infrabel tegen eind 2028 lijnen 73, 132 en 134 willen uitrusten met stopmerkborden als test.
Hetzelfde bericht zegt dat eind 2026 alle ETCS op al het materieel aangepast gaat zijn en dat de NMBS dan normaal honderd procent op ETCS gaat rijden, met uitzondering van de TGVR.
Hetzelfde bericht zegt dat eind 2026 alle ETCS op al het materieel aangepast gaat zijn en dat de NMBS dan normaal honderd procent op ETCS gaat rijden, met uitzondering van de TGVR.
Re: ETCS in België
Ik ga er van uit dat de bestuurders hiervoor extra opleiding moeten krijgen? Indien dat het geval is: is het dan wel verstandig om net Deinze - Lichtervelde als test te gebruiken? Dat is een zeer nuttige omleidingsroute bij werken of storingen op L50A.Shrek schreef: ↑17 dec 2025, 12:57 Couvin is samen met L73 Lichtervelde-Deinze het proefproject om het op de andere manier te doen: een heel nieuwe seininrichting + ETCS2 parallel aan de huidige seininrichting bouwen en testen en dan op een weekend omzetten. Maar die manier van werken is een stuk complexer, dus eerst deze proefprojecten om te zien of/hoe dat lukt vooraleer we dat principe op grote schaal gaan toepassen.
Re: ETCS in België
Ja daar zal wel een stukje opleiding bij komen kijken, maar erg veel zal het niet zijn. Uiteindelijk maakt het in ETCS2 erg weinig uit of daar nu seinen staan of stopmerkborden. De NMBS zal wel een oplossing vinden om te zorgen dat die kennis snel onder alle bestuurders verspreid wordt.DR-fan schreef: ↑17 dec 2025, 14:29Ik ga er van uit dat de bestuurders hiervoor extra opleiding moeten krijgen? Indien dat het geval is: is het dan wel verstandig om net Deinze - Lichtervelde als test te gebruiken? Dat is een zeer nuttige omleidingsroute bij werken of storingen op L50A.Shrek schreef: ↑17 dec 2025, 12:57 Couvin is samen met L73 Lichtervelde-Deinze het proefproject om het op de andere manier te doen: een heel nieuwe seininrichting + ETCS2 parallel aan de huidige seininrichting bouwen en testen en dan op een weekend omzetten. Maar die manier van werken is een stuk complexer, dus eerst deze proefprojecten om te zien of/hoe dat lukt vooraleer we dat principe op grote schaal gaan toepassen.
De keuze voor L73 is vooral van technische aard: dat is een eenvoudige lijn waar weinig mee mis kan lopen, ideaal om het concept te testen.
Re: ETCS in België
Krijg je dan op je boordcomputer (of hoe je dat ook heet) te zien dat je binnen exact x aantal meter stil moet staan?
Ik ga ervan uit dat zo'n groot, lichtgevend, sein toch een stuk zichtbaarder is dan zo'n klein bordje in de zijlijn.
Ik ga ervan uit dat zo'n groot, lichtgevend, sein toch een stuk zichtbaarder is dan zo'n klein bordje in de zijlijn.
Re: ETCS in België
Ja de afstand tot de EOA (einde van de bewegingstoelating) staat duidelijk aangegeven. En eens je er bijna bent vallen die bordjes wel op.
Re: ETCS in België
Benieuwd welk systeem er uiteindelijk gaat gekozen worden om treinen te laten vertrekken in hun vertrekstation dan, met overschrijdingslichten zoals in Noorderkempen of iets anders. Met de huidige implementatie van level 2 hebben we nog steeds iets nodig om te weten dat we mogen vertrekken.