Eurostar

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 10 jun 2025, 17:32 Een paar maanden geleden werd de Eurostar Sun nog afgeschaft en toen was dat een strategische keuze om zich te willen richten op kernroutes. Er wordt nogal wat gekletst daar bij Eurostar.
Dat was dan ook de situatie zonder de nieuwe treinen. Het is pas met de nieuwe treinen dat er uitgebreid kan worden. Het zou mij niet verbazen moest de Eurostar-zon ook weer terugkomen wanneer ze meer treinen hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 10 jun 2025, 19:19
FLV-FGSP schreef: 10 jun 2025, 18:46 Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
Dan is het toch niks nieuws, dat kan nu toch ook al?
Zelfs als ze het in één richting met overstap in Lille organiseren, heb je nog steeds in de andere richting een rechtstreekse trein.
Ideaal is het niet, maar het is wel beter dan wat we vandaag hebben.

Ergens zou het zelfs logisch zijn om de trein niet steriel in Genève of Frankfurt te laten vertrekken, want dan verlies je nuttige deeltrajecten als Genève-CDG of Frankfurt-Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 11 jun 2025, 10:52 Gelukkig zijn er ook opinies die tegen een goednieuwsshow van een onderneming in durven gaan:
Het nieuwsbericht van Eurostar is van hetzelfde kaliber als de eerdere aankondigingen van de uitdagers (Evolyn, Gemini, Virgin...): vooral wat gebakken lucht om de concurrentie de wind uit de zeilen te nemen. Bestemmingen waar ze al sinds 2012 over spreken worden uit de kast gehaald als de concurrentie concreet dreigt te worden. Niet-uitgewerkte plannen worden in de pers als realiteit tegen 2030 gepresenteerd, en kunnen later makkelijk weer uitgesteld worden.
Hetzelfde kaliber is niet waar hoor. Eurostar heeft het kapitaal, personeel en (over enkele weken) een bestelbon voor de nodige treinen. Daarmee staan ze minstens 2 stappen voor op al die anderen.
Het is ook niet dat die nieuwe bestemmingen opeens uit de kast gehaald worden, het was gewoon altijd al het idee. Enkel was dit idee pas uitvoerbaar met nieuwe treinen en daar is nu pas zicht op. Het had dan ook totaal geen in om al eerder dingen te gaan beginnen uitwerken wanneer er nog niets beslist was over de nieuwe stellen.


Eurostar mag dan in hun persbericht wel drie/vier treinen per dag ergens rond 2030 aankondigen, als dat, zoals Shrek beweert, met een dubbeldekstrein van 400 meter zal gebeuren (1200 passagiers tegenover 377 in een TGV PBKA nu), dan vind ik het twijfelachtig dat die op zo'n lange routes zonder echte tussenstops economisch gevuld zullen kunnen worden zodat die lange, grote treinen afbetaald kunnen worden.
Eerst zien dan geloven... Zo'n sprong in het diepe zullen ze niet doen, toch niet tegen 2030.

Er zijn in het verleden ook Nightstar-nachttreinen gekocht en weer verkocht, internationale treinstations geopend en weer gesloten in Ebbsfleet en Ashford ... Routes naar Zuid-Frankrijk en Bordeaux geopend en weer gesloten...

Ook denkend aan een goed jaar geleden toen Eurostar dreigde wegens allerlei miserie hun bestemming Amsterdam te verlaten.
Diezelfde discussies zitten er nu evengoed aan te komen voor hun nieuwe bestemmingen: perronruimte, douanepersoneel en grenspolitie enkel voor bepaalde momenten op een dag, grote verbouwingen en te weinig ruimte voor een grensterminal.

Het lijkt wel een luchtkasteel: je moet niet overwegen om concurrentie toe te laten op de bestaande routes en terminals die al gebouwd zijn, er lonkt daar ver achter de einder een treinparadijs.
Wacht, we zijn er bijna. Nog even uitstel, het komt er echt...

En in de praktijk zullen ze gewoon nieuwe treinen inzetten op hun oude route. En zien ze later wel wanneer ze die nieuwe treinen kunnen inzetten op bestemmingen Genève en/of Frankfurt.
Dan kunnen ze in tussentijd die twee bestemmingen nog wat tegen elkaar uitspelen: wie werkt het best mee?
Wie zegt er dat er geen tussenstops gaan zijn? Ook naar Genève-CDG, Genève-Lille of Frankfurt-Brussel is er vraag. Het zou maar raar zijn moesten ze dat allemaal laten liggen.
In het huidige tijdperk waarin treinreizen in de lift zitten lijkt het risico me ook niet heel groot te zijn, zeker omdat de ticketprijzen door de nieuwe treinen een pak lager kunnen dan wat we vandaag van Eurostar gewoon zijn. Daar gaat sowieso veel volk op afkomen.
pietje
Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 11 jun 2025, 20:28
pietje schreef: 10 jun 2025, 19:19
FLV-FGSP schreef: 10 jun 2025, 18:46 Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
Dan is het toch niks nieuws, dat kan nu toch ook al?
Zelfs als ze het in één richting met overstap in Lille organiseren, heb je nog steeds in de andere richting een rechtstreekse trein.
Ideaal is het niet, maar het is wel beter dan wat we vandaag hebben.

Ergens zou het zelfs logisch zijn om de trein niet steriel in Genève of Frankfurt te laten vertrekken, want dan verlies je nuttige deeltrajecten als Genève-CDG of Frankfurt-Brussel.
Dat laatste bedoel ik net: door de treinen naar London steeds verder in Europa te laten vertrekken, worden er steeds meer treinen ingelegd die het grootste voordeel van treinreizen teniet doen: een trein is niet alleen interessant vanaf vertrek tot eindbestemming, maar ook voor mensen die slechts een deel van dit traject wensen af te leggen.

Als er nu een rechtstreekse trein vanuit Keulen naar London wordt ingelegd, kunnen reizigers tussen Keulen en Brussel daar niks nuttigs mee aanvangen, zelfs als die trein in Brussel stopt om bijkomende passagiers te laten instappen.

Op die manier is de verbinding Brussel-Lille eigenlijk nooit geworden wat het eigenlijk had kunnen zijn. Zonder de controles was het zelfs een no-brainer om alle Eurostars Brussel-London in Lille te laten stoppen.
Hierdoor zou het zelfs binnen de verwachtingen liggen dat er elk uur een trein Brussel-London kon rijden die ook reizigers Brussel-Lille en Lille-London kon meenemen. Ook de tussenliggende stations in de UK zouden meer potentieel hebben.

Daarom dat ik altijd huiverachtig ben om capaciteit op drukbevraagde binnenlandse trajecten, zoals de NZV en de lijn Brussel-Antwerpen toe te kennen aan treinen naar London, want dit geeft voor die plekken alleen nadelen zonder enig voordeel.
dovaere
Berichten: 663
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 11 jun 2025, 20:38 Hetzelfde kaliber is niet waar hoor. Eurostar heeft het kapitaal...
Kapitaal? Bedoel je inbegrepen de schuld van 600 miljoen euro, die eigenlijk best grotendeels terugverdiend moet zijn tegen dat de nieuwe treinstellen binnenkort betaald moeten worden? :wink:
Ik bedoel maar: Eurostar heeft in de hoofden van de mensen een voorsprong die niet altijd op rationele gronden verklaard kan worden, gewoon omdat het er eerst was. Daardoor zal het nu gemakkelijk een lening kunnen verkrijgen, ondanks die opgebouwde schuld. Een nieuwe onderneming zonder opgebouwde schuld heeft dat voordeel niet.
Wie zegt er dat er geen tussenstops gaan zijn? Ook naar Genève-CDG, Genève-Lille of Frankfurt-Brussel is er vraag. Het zou maar raar zijn moesten ze dat allemaal laten liggen.
Alvast voor de twee voorgestelde treinen naar Londen is een tussenstop met een "steriele" trein niet zomaar mogelijk.
Eurostar heeft ook al de tussentrajecten van die Eurostartrein van Amsterdam naar Brussel afgeschaft. Daar was een halte van een half uur, heel vervelend voor de passagiers die het volledige traject aflegden en in Brussel een half uur stil stonden! Vandaar dat die reismogelijkheid afgeschaft is.
Eurostar laat hier een vaag luchtballonnetje op zonder uit te leggen hoe hun trein Frankfurt-Londen zomaar in Brussel kan stoppen, en hoe de grensformaliteiten geregeld zullen worden. Mijn interpretatie: een trein naar Londen is niet verenigbaar met reizigers op het deeltraject Frankfurt-Brussel. Ze zullen niet proberen concurreren met de bestaande ICE van DB naar Frankfurt. (Voor zover ik weet zijn de bestaande Alstom TGV's trouwens minder geschikt voor de steile hogesnelheidslijn Keulen-Frankfurt, TGV M heeft ook nog niets bewezen).

Ben je al vergeten dat Eurostar in het verleden meer vanuit Zuid-Frankrijk, Charles-de-Gaulle en/of Marne-la-Vallée reed naar Londen, en dat die mogelijkheden afgeschaft zijn? Wegens de grenscontroles niet evident.

Als investeerder zou ik vragen stellen bij zo'n businessplan: ondeelbare treinen met een hoge capaciteit van zo'n 1200 passagiers kopen, weinig geschikt voor overstappers, en die proberen vullen tussen eindpunten op lange afstand waarvan bekend is dat de verbinding naar het Verenigd Koninkrijk zo'n operationele moeilijkheden stelt, vanuit nieuwe steden waar niets geregeld is qua grenscontroles om die piek reizigers te controleren. Zelfs vanuit Amsterdam zijn er regelmatig grote problemen om de grenscontrole te bemannen.

Zeker als je weet dat ze al een decennium bezig zijn met bestemming Amsterdam en dat ze pas nu meer dan 300 passagiers per trein voorbij de grenscontrole krijgen.

Dus ja, de datum begin jaren 2030 om zoveel treinen laten rijden van twee nieuwe steden naar Londen vind ik een ongeloofwaardig luchtkasteel.
Het haalt alle krantenkoppen, en het zorgt er vooral voor dat de concurrenten voor de bestaande routes het moeilijk krijgen bij banken en bij de verdelers van opstelcapaciteit.
Laatst gewijzigd door dovaere op 12 jun 2025, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 663
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Vorig jaar maakte Eurostar een groot drama van een aantal zaken in Nederland, en dreigde er koudweg mee Nederland volledig te verlaten.
Veel van die treintechnische problemen zijn nog niet opgelost: de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam met de brokkelviaducten zal nog vele jaren traag blijven.

Grappig dat Eurostar nu plotseling niet meer spreekt om bestemming Nederland te laten vallen, en integendeel op een vaag plannetje nog twee oude ideeën voor bestemmingen Genève en Frankfurt opwarmt (met hetzelfde soort technische uitdagingen).
Toevallig net in de maanden dat het heel goed uitkomt om te laten uitschijnen dat je alle reservecapaciteit op het treindepot Temple Mills bij Londen zelf heel hard nodig hebt...

Misschien is het treintechnisch efficiënter om een betere treinoverstap te organiseren in Lille-Europe, en vandaar overstappen op goede hogesnelheidstreinen naar Genève, Frankfurt, Italië.
Maar de aankondiging van een directe trein naar Genève en Frankfurt, dat klinkt zoveel beter, daar kan toch niemand tegen zijn, en levert zoveel betere krantenkoppen op!
Laatst gewijzigd door dovaere op 12 jun 2025, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jknockaert
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Eurostar

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 11 jun 2025, 20:38zeker omdat de ticketprijzen door de nieuwe treinen een pak lager kunnen dan wat we vandaag van Eurostar gewoon zijn.
Eerst zien en dan geloven.
Elgar
Berichten: 640
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Eurostar

Bericht door Elgar »

Thalys heeft vroeger op regelmatige basis al naar Genève gereden, maar is daar om een of andere reden mee gestopt.
Is misschien wel al 20 jaar geleden.
dovaere
Berichten: 663
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Elgar schreef: 12 jun 2025, 17:23 Thalys heeft vroeger op regelmatige basis al naar Genève gereden, maar is daar om een of andere reden mee gestopt.
Is misschien wel al 20 jaar geleden.
Bedankt, er was blijkbaar een dagelijkse Thalys Brussel - Genève tussen mei 2000 en september [CORRECTIE] 2002, slechts een bezettingsgraad 30-35% op een moeilijk uur.
Laatst gewijzigd door dovaere op 12 jun 2025, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2712
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 12 jun 2025, 19:20
Elgar schreef: 12 jun 2025, 17:23 Thalys heeft vroeger op regelmatige basis al naar Genève gereden, maar is daar om een of andere reden mee gestopt.
Is misschien wel al 20 jaar geleden.
Bedankt, er was blijkbaar een dagelijkse Thalys Brussel - Genève tussen mei 2000 en september 2022, slechts een bezettingsgraad 30-35% op een moeilijk uur.
2002 bedoel je, neem ik aan?

Verder volg ik je volledig dat de aankondiging veel gebakken lucht inhoudt, maar toch heb ik hoop dat men (een deel van) die plannen realiseert in de jaren ‘30. Wie weet wil het VK tegen die tijd weer toetreden tot de EU en heel misschien zelfs tot Schengen…
desirootje
Berichten: 941
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurostar

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 12 jun 2025, 20:45
dovaere schreef: 12 jun 2025, 19:20
Elgar schreef: 12 jun 2025, 17:23 Thalys heeft vroeger op regelmatige basis al naar Genève gereden, maar is daar om een of andere reden mee gestopt.
Is misschien wel al 20 jaar geleden.
Bedankt, er was blijkbaar een dagelijkse Thalys Brussel - Genève tussen mei 2000 en september 2022, slechts een bezettingsgraad 30-35% op een moeilijk uur.
2002 bedoel je, neem ik aan?

Verder volg ik je volledig dat de aankondiging veel gebakken lucht inhoudt, maar toch heb ik hoop dat men (een deel van) die plannen realiseert in de jaren ‘30. Wie weet wil het VK tegen die tijd weer toetreden tot de EU en heel misschien zelfs tot Schengen…
Zolang dat Ierland geen probleem heeft met een toetreding tot Schengen (zij zijn altijd meegetrokken door het VK, zelf stonden ze er niet zo hard op, denk ik) verwacht ik dat die toetreding tot Schengen geen keuze, maar een verplichting zal zijn voor het terugkeren naar de EU. Nu alleen nog hopen dat Labour wat meer populaire dingen kan doen en beter communiceren hoe ze mensen hun leven beter maken, zodat dit kan gebeuren. Want als de momenteel extreem rechtse Tories, of erger Reform UK weer aan de macht geraakt dan is toetreding pas na de jaren '60.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 12 jun 2025, 12:52
Shrek schreef: 11 jun 2025, 20:38zeker omdat de ticketprijzen door de nieuwe treinen een pak lager kunnen dan wat we vandaag van Eurostar gewoon zijn.
Eerst zien en dan geloven.
Vandaag heeft Eurostar met de PBA en de PBKA zowat de duurste treinen van Europa in exploitatiekost per zetel. Met de E320 is dat al een pak beter, maar die nieuwe treinen zullen -door hun grote capaciteit- nog veel minder kosten. Je mag echt denken in grootte-orde -70% kosten per zetel tegenover PBKA. Als ze dan niet te gek doen met personeel is de kostendaling zo groot dat minstens een deel van de tickets aan bodemprijzen de deur uit kunnen vliegen.
Dit zal natuurlijk vooral op de hoofdassen belangrijk zijn, maar ook naar bijvoorbeeld Marseille, Bourg-St-Maurice of Bordeaux is één E320 minder duur dan een koppeltje PBA's. Ik zie hier echt wel een hoop mogelijkheden.
trainlovertje
Berichten: 2712
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 12 jun 2025, 22:51 Vandaag heeft Eurostar met de PBA en de PBKA zowat de duurste treinen van Europa in exploitatiekost per zetel.
Hoe komt dat eigenlijk? Wat maakt die treinen zo duur? De leeftijd van de stellen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13070
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 12 jun 2025, 09:39 Misschien is het treintechnisch efficiënter om een betere treinoverstap te organiseren in Lille-Europe, en vandaar overstappen op goede hogesnelheidstreinen naar Genève, Frankfurt, Italië.
Maar de aankondiging van een directe trein naar Genève en Frankfurt, dat klinkt zoveel beter, daar kan toch niemand tegen zijn, en levert zoveel betere krantenkoppen op!
Als je het aankondigt en het maar in één richting uitvoert is het nog steeds veel beter dan wat we vandaag hebben. Mooie krantenkop en winst voor de reizigers.
Waar ik als Belg natuurlijk vooral naar uitkijk is de (Amsterdam-)Brussel - Genève. Daar spelen die schengen-perikelen niet en het brengt een heel deel van Zwitserland toch weer een stuk dichterbij.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurostar

Bericht door TKR »

Ik vermoed de hoeveelheid veiligheidsystemen en stroomsystemen die onderhouden moeten worden?

Spaanse hogesnelheidstreinen hebben dan weer zeer weinig zitjes, wat hun waarschijnlijk ook wel hoog op die ranglijst van kost / zitje plaatst.
Plaats reactie