Eurostar

desperado
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Eurostar

Bericht door desperado »

Uit de “European Railway Photography & Modelling” groep op Facebook, een bericht van Ludovic Bieth, Eurostar / Izy 3213-3224 is van het zijspoor van Sibelin naar Ambronay gebracht voor sloop.
Het originele bijschrift is in het Frans en luidt als volgt.
Après trois jours de périple entre la Normandie où la rame était remisée depuis des années, et la région lyonnaise, voici la BB67456 de la SNCF en tête de l'ex rame Thalys Izy 3213-3224, aperçu au décollage du triage de Sibelin, sous la marche 444019 avec terminus pour destruction de la rame à Ambronay. Feyzin 03.04.25
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
4017-4018
Berichten: 670
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar

Bericht door 4017-4018 »

Al nieuws over de nieuwe treinen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13072
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

Eurostar kondigde vandaag 3 nieuwe routes aan waarvan 2 door België komen. Maar eerst moeten er natuurlijk nieuwe treinen geleverd worden, hiervoor zitten de onderhandelingen in de eindfase.
Bijlagen
New Routes - Map.jpg
jknockaert
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Eurostar

Bericht door jknockaert »

Een paar maanden geleden werd de Eurostar Sun nog afgeschaft en toen was dat een strategische keuze om zich te willen richten op kernroutes. Er wordt nogal wat gekletst daar bij Eurostar.
BlackEagle
Berichten: 351
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Eurostar

Bericht door BlackEagle »

Gezien de bestemmingen lijkt me dit een duidelijke keuze voor de zakenreiziger, die waarschijnlijk vaker in eerste klasse zal reizen?
jan_olieslagers
Berichten: 3981
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zag dat bericht ook, en vroeg me direct af: hoe gaat Eurostar de douaneafhandeling/grenscontrole organiseren, voor reizigers van London naar Geneve en Frankfurt?

Herinner ik me niet dat DB zelf graag met ICE's naar London wilde rijden, maar geen aanvaardbare oplossing vond voor de grenscontrole?

Maar ja, het kan wel van London naar Parijs en v.v., dan zou de rest van Schengenzone ook geen probleem mogen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 1197
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurostar

Bericht door ovspotter_be »

Men stopt op de weg naar Frankfurt nergens als ik het kaartje mag geloven en één perron in Frankfurt (Main) Hbf afsluiten voor Eurostar zal wel mogelijk zijn vermoed ik.
Of desnoods zoals men in Rotterdam en Amsterdam doet perron leeg maken en afsluiten voor vertrek van de Eurostar.

In Genève waren er dacht ik al perrons met grenscontrole voor de treinen richting Bellegarde en verder.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurostar

Bericht door TKR »

Het Persbericht van Eurostar eerder vandaag had het over Keulen in plaats van Frankfurt..
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar

Bericht door FLV-FGSP »

Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
pietje
Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Eurostar

Bericht door pietje »

FLV-FGSP schreef: 10 jun 2025, 18:46 Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
Dan is het toch niks nieuws, dat kan nu toch ook al?
dovaere
Berichten: 665
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Eurostar Genève- Amsterdam/Brussel en Londen

Bericht door dovaere »

Eurostar gaat rijden tussen Amsterdam en Genève
Eurostar gaat een verbinding maken tussen Amsterdam en het Zwitserse Genève. Dat heeft de treinmaatschappij dinsdag bekend gemaakt. Ook wil Eurostar tussen Londen en Genève [...]. De nieuwe verbindingen staan voor na 2030 in de planning.
https://www.treinreiziger.nl/eurostar-g ... ar-londen/
Laatst gewijzigd door dovaere op 10 jun 2025, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 665
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar Amsterdam-Brussel-Genève

Bericht door dovaere »

Eurostar mikt met de nieuwe routes vooral op meer zakenreizigers... in Genève zijn veel internationale instellingen gevestigd....
[NEGEER DEZE ZIN] Merk op dat een koppeling van de treinen uit Brussel en Londen, beide naar Genève, mogelijk zou kunnen (in een station zonder instappende passagiers, ergens rond Lille):
Londen - Genève 5 uur en 20 minuten (3 keer per dag),
Amsterdam - Genève 6 uur en 20 minuten (1 keer per dag)
Brussel - Genève 4 uur 20 minuten (3 keer per dag).
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... r-AA1GquxQ
Laatst gewijzigd door dovaere op 11 jun 2025, 01:56, 2 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2712
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eurostar

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 10 jun 2025, 18:46 Mogelijk laten ze iedereen overstappen in Lille en laten ze de controle daar doen?
Ik denk dat men wel degelijk een non-stop Genève- Londen bedoelt. Wie op de tussenstations tot CDG/Lille-Europe wil reizen, wordt dan verwezen naar de nieuwe Genève - Brussel - Amsterdam. Die zal waarschijnlijk wel een aantal keer halt houden.

Ook DB heeft dus vandaag een persbericht de wereld ingestuurd ivm samenwerking met Eurostar en het lijkt er dus op dat er Eurostar-treinen tot Frankfurt zullen rijden (al dan niet met tussenstop in Keulen, maar gezien de beperkt ruimte in Köln Hbf lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk). Ik dacht dat het huidige Eurostarmaterieel dat dienst doet in Duitsland niet bijzonder geschikt was om op de SFS Köln-Rhein/Main te rijden waardoor er vrij lage snelheidslimieten zouden gelden en ze in de weg zouden kunnen rijden van de snellere ICE’s. Reden hiervoor was naar mijn vermoeden dat de PBKA-stellen te weinig elektrische remkracht bezitten (à la Wirbelstrombremse, geen idee hoe dat in het Nederlands heet). Voor de e320-stellen van Siemens zal dit waarschijnlijk anders liggen, al ken ik de juiste details niet, en de nieuwe vloot die eraan komt zal misschien ook aan de vereisten hiervoor voldoen.
Een DB-trein naar Londen: ook dat zou mooi zijn, maar DB lijkt die handdoek zelf al veel eerder in de ring gegooid te hebben, ondanks dat het spoortechnisch wel haalbaar is met de bestaande ICE-vloot.
Hoe dan ook zullen er meer HST-rijpaden tussen Brussel en de Duitse grens beschikbaar moeten zijn, want er rijdt nu al elk uur een trein. Zijn die er?

Een andere vraag die ik me meteen stel is hoe men de grenscontrole-terminal in Frankfurt zal opbouwen. Zonet schoot me te binnen dat er sprake was om spoor 25 heraan te leggen in Frankfurt(M)Hbf, maar dat zou slechts een kort perronspoor worden voor regionale treinen. Ofwel herziet men die plannen, of misschien gaat men aan de slag aan spoor 1 met de uitbreidingswerken. Dat lijkt mij het meest realistisch, maar dan dient het spoor 1a opgeofferd te worden (het korte perronspoor verderop datzelfde perron). De laatste optie die in me opkomt, dan wel voor de verdere toekomst en iets minder waarschijnlijk, is de integratie van de terminal in het nieuwe ondergrondse station in de Fernbahntunne. Men gaat in Frankfurt namelijk een ondergronds station bouwen voor doorgaande hogesnelheidstreinen, te vergelijken met de situatie in Zürich HB. Dan dient men wel deze plannen te herzien, alhoewel ze nog niet geheel vastliggen, maar ook het feit dat het geen ‘doorgaande’ trein is, pleit wat tegen dit idee.

De terminal in Genève zal (op lange termijn) wat makkelijker te organiseren zijn, aangezien men het station sowieso helemaal gaat verbouwen en ondergronds gaat brengen, zie https://www.srf.ch/news/schweiz/zugverk ... -ausgebaut. Daarin kunnen die plannen zeker geïntegreerd worden, maar dat gaat wel nog even duren. Start van de werken is 2030 en de bouw ervan zou zowat een decennium duren… Ik zie daar eerlijk gezegd geen grenscontroles gebeuren voor het nieuwe station (gedeeltelijk) af is. Misschien dat men dan tijdelijk grenscontroles organiseert in Lille (kan die terminal dat aan?) of zelfs in Marne-la-Vallée - Chessy (is die infrastructuur nog bruikbaar?).
dovaere
Berichten: 665
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar Genève- Amsterdam/Brussel en Londen

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 10 jun 2025, 21:25 De terminal in Genève zal (op lange termijn) wat makkelijker te organiseren zijn, aangezien men het station sowieso helemaal gaat verbouwen en ondergronds gaat brengen, zie https://www.srf.ch/news/schweiz/zugverk ... -ausgebaut. Daarin kunnen die plannen zeker geïntegreerd worden, maar dat gaat wel nog even duren. Start van de werken is 2030 en de bouw ervan zou zowat een decennium duren… Ik zie daar eerlijk gezegd geen grenscontroles gebeuren voor het nieuwe station (gedeeltelijk) af is. Misschien dat men dan tijdelijk grenscontroles organiseert in Lille (kan die terminal dat aan?) of zelfs in Marne-la-Vallée - Chessy (is die infrastructuur nog bruikbaar?).
Er gebeuren nu toch al wat grensformaliteiten in Genève, de TGV Lyria naar Parijs en Zuid-Frankrijk heeft een eigen perron.
Maar de grenscontrole naar Londen zal wel veel zwaarder zijn.
Het perron waar de treinen van/naar Frankrijk aankomen/vertrekken is gescheiden van de rest van station en alleen bereikbaar via een douane- en politiecontrolepost.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Genève-Cornavin
ovspotter_be
Berichten: 1197
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurostar Genève- Amsterdam/Brussel en Londen

Bericht door ovspotter_be »

Dient die grenscontrole daar plaats te vinden? Of is er ook een mogelijkheid dat de grenscontrole in tegenstelling tot reizen van/naar Brussel en Parijs pas in Londen plaatsvind?
Plaats reactie