Toen ik op nieuwjaarsdag in Amsterdam de Benelux nam bestond die niet uit de gebruikelijke rijtuigen, maar uit I6-en. Gisteren ben ik naar Kalmthout geweest, daar heb ik bijna een uur op het perron gestaan en diverse treinen zien passeren. Waaronder ook een met I6-en die in de richting van Nederland reed en niet stopte in het station, ik neem dus aan dat het de Benelux was:
Later kwam er nog een Beneluxtrein uit de andere richting, die uit de gebruikelijke rijtuigen bestond.
Is het nieuw dat er voor de trein Brussel-Amsterdam I6-rijtuigen worden gebruikt? En wat is de reden hiervoor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.
AlexNL schreef:NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.
Dat is maar de helft van het verhaal: er waren alleen maar te weinig rijtuigen omdat er sinds september ook in Brussel lang gekeerd wordt en waarvoor dus een extra stam voor de Benelux nodig is.
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.
Klopt. Sorry! Het verschil zit in het aantal coupés, en dus in de beenruimte.
AlexNL schreef:Ik heb 'm wel eens gehad, maar ik zit toch liever in ICRm. Want dan zit je tenminste niet tegenover elkaar, en je kunt de armleuning wegdoen.
Je kan op de Belgische rijtuigen ook de armleuningen wegdoen maar niet op allemaal natuurlijk, op de i10 niet maar in de i6 wel.