NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
thepetlover

het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door thepetlover »

NS gaat vanaf september proefrijden op HSL-spoor
Uitgegeven: 21 augustus 2008 11:49
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2008 12:07

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 8 september proefrijden met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag gezegd. Over hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet speculeren.

"Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem (Ertms) worden getest." De datum van 1 oktober waarop minister Camiel Eurlings (Verkeer) hoopte om met de HSL-Zuid-treinen te gaan rijden, lijkt hierdoor welhaast onmogelijk te halen.

Reisduur
De reisduur tussen Schiphol en Rotterdam wordt met de nieuwe treinen op de lijn teruggebracht van 47 minuten naar 26 minuten. In eerste instantie zet de NS gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen.

Deze treinen kunnen 160 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidstraject, in plaats van de huidige 140 kilometer per uur op de normale rails. Daarnaast is het traject ook korter dan het huidige traject en zijn er minder stops.

NS
De NS gaat er nog steeds van uit dat de eerste echte hogesnelheidstrein, die geleverd wordt door het Italiaanse AnsaldoBreda, eind dit jaar naar Nederland komt. Ook daar zullen dan eerst proeven mee gehouden worden.

Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden.

Bron: Nu.nl
in dienst stelling van het Belgische traject staat gepland voor half 2009.

en dit is een tijdschema volgens een medewerker:
15 augustus: Afgeven 'verklaring geen gezwaar' voor Traxx-loc L1 van Bombardier. De loc schijnt nog niet stabiel genoeg te zijn voor reizigersvervoer; daar werkt de fabriekant aan.
5 september: start Intergraal Proefbedrijf; er wordt volgens de dienstregeling gereden zonder passagiers.
24 oktober: afronding Intergraal Proefbedrijf.
medio november: Vernieuwd inzetcertificaat Thalys (begin proefbedrijf Thalys op HSL op volle snelheid)
6 december: Eerste reizigerstrein HSL-zuid (Traxx-loc L1 met rijtuigen)
14 december: Dienstregeling 2009 van start, met een keer per uur een IC Amsterdam - Rotterdam over de HSL-zuid
Zomer/Najaar 2009: Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs rijdt over het HSL spoor

Inzet Albatros in binnenlands HSL vervoer is nog niet bekend. Bronnen spreken elkaar bij herhaling tegen. In het 'Spoorjournaal' wordt verondersteld dat de trein kampt met allemaal onvoorziene gebreken; en bovendien is het testcircuit in Tsjechië niet voorzien van een fabriek voor de inbouw van het interieur, terwijl de bouwer (AnsaloBreda) daar wel op gerekend zou hebben.

en dan nog slecht nieuws over het ns/nmbs speeltje
Zelfs prototype HSL-trein rijdt niet;
Volgens NS haalde hsl-testtrein Albatros al eens 201 kilometer per uur. Maar op testbaan in Tsjechië wordt dat ontkend. 'Misschien kan hij in februari rijden'
De automotrice à grande vitesse (agv) raast met zo'n 200 kilometer per uur over de testbaan bij het Tsjechische dorpje Velim, niet ver van Praag. De agv is de nieuwe hogesnelheidstrein van de Franse producent Alstom. Topsnelheid: 574,8 kilometer per uur. De trein is zó stil dat de machinist geregeld de tyfoon (treinclaxon) moet gebruiken om tijdig herten van de baan te jagen.
De eerste train à grande vitesse (TGV) ging in 1982 rijden tussen Parijs en Lyon. Een doorslaand succes: vliegtuigen werden op deze afstand overbodig. Toenmalig verkeersminister Neelie Kroes (VVD) bepleitte een aansluiting van Amsterdam en Rotterdam op het Franse hogesnelheidsnet. 'Anders worden we het Jutland van Europa,' riep ze. Dat schrikbeeld is nu realiteit. Terwijl overal in Europa het netwerk zich uitbreidt, komt de fonkelnieuwe lijn tussen Amsterdam en de Belgische grens niet in bedrijf. Het treinbeveili-gingssysteem hapert
De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestelde snelle treinen in Italië, maar de levering blijft uit. Fabrikant AnsaldoBreda komt niet ver-der dan een prototype. In Velim - waar dé testbaan van Europa ligt - werd het op dood spoor gerangeerd. 'Albatros' staat erop. Vol-gens de NS wordt in Tsjechië volop proefgereden. De Albatros zou al eens 201 kilometer per uur hebben gehaald.
Maar Antoni Blazek, directeur van het testcentrum, spreekt dat tegen: 'Deze trein werd hiernaartoe gesleept, maar is nog niet gereed voor een test. Misschien kan hij in februari rijden.' Zelfs dan zal de Albatros met 40 of 50 kilometer per uur voorzichtig moeten begin-nen op een testbaantje van 4 kilometer voor goederenwagons. Het contrast met de Franse agv is enorm. De zilveren machine draait rondjes op het 11 kilometercircuit en flitst telkens de roerloze Albatros voorbij. Het rijtuig staat vastgekoppeld aan een roestige goe-derentrein op rails die door onkruid worden overwoekerd.
De NS bestelde geen treinen bij grote producenten als het Franse Alstom (wereldwijd marktaandeel van 46 procent) of het Duitse Siemens (marktaandeel 19 procent, inclusief de Chinese co-producent Tangshan), maar bij het Italiaanse AnsaldoBreda (marktaan-deel 2 procent). De levering van de treinstellen laat al jaren op zich wachten. De staat en de NS bedreigden elkaar met schade-claims, respectievelijk vanwege het niet benutten van het spoor en het niet goed doorgeven van de technische specificaties.
Als tussenoplossing zou worden begonnen met gewone locomotieven en rijtuigen van de Canadese fabrikant Bombardier. Op de
hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en de Belgische grens zou dan niet met 250 kilometer, maar voorlopig wel met 160 kilome-ter per uur kunnen worden gereden. Iets harder dus dan op het conventionele spoor. Geen rechtvaardiging voor de investering van 6 miljard euro, maar het was ten minste iets.
Spoedig bleek dat ook de Bombardier-treinen om technische redenen niet veilig over het hogesnelheidsspoor kunnen rijden. De ingebruikneming van de hogesnelheidsbaan met secundair materieel werd telkens uitgesteld. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) durft niet meer te voorspellen wanneer hij de lijn zal kunnen openen. Het tijdelijk materieel laat tot volgend jaar op zich wach-ten, al is er een kansje dat het in oktober komt. Of de definitieve treinstellen uit Italië ooit nog komen, is onzeker.
Tweede Kamerleden drongen er onlangs op aan de schade te verhalen op de NS, Bombardier of AnsaldoBreda. Eurlings zei daar weinig in te zien. Volgens een bron in het CDA zijn tijdens het tweede paarse kabinet (1998-2002) op slordige wijze contracten geslo-ten voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. De staat en de NS hebben ook niet goed vastgelegd aan welke eisen de leveran-ciers moesten voldoen. Toen tijdens de biedingsprocedure AnsaldoBreda iets goedkoper bleek te zijn dan de gevestigde fabrikanten, kon Nederland niet anders dan tekenen.
Feit is dat er een superspoorlijn ligt zónder rijdende treinen, op een enkele proeftrein na. In de peperdure tunnel onder het Groene Hart bij Zoetermeer maken die treinen vaak automatisch een noodstop. Het is daar inmiddels zó stoffig dat het waarschuwingssys-teem heftige rookontwikkeling signaleert en de rem erop gooit, bevestigt de NS.
De staat lijdt enorm kapitaalverlies, terwijl de HSL (met aansluiting op het Europese netwerk) juist nu een goede start zou kunnen maken. Door de hoge olieprijzen zijn de vliegtickets flink geprijsd. Een goed functionerende hsl zou het kabinet-Balkenende ook politiek van pas komen door een groter draagvlak onder de belasting op vliegtickets. De aansluiting op het Europese hogesnelheids-netwerk biedt reizigers namelijk een reëel alternatief voor het vliegtuig.
Alle verkeersministers sinds Kroes gaven hoog op van de economische en milieutechnische voordelen van de hsl. Eurlings is eerder afwachtend. Onduidelijk is ook hoe lang de High Speed Alliance - een onderneming van NS en KLM - het zich financieel kan veroor-loven niet te doen waarvoor ze is opgericht: hogesnelheidstreinen laten rijden. In vakkringen wordt gespeculeerd over een annexatie door de Franse spoorwegen. François Lacôte, 'peetvader van de TGV', is de eerste die expliciet ingaat op een Franse redding van het hsl-project (zie 'Hopelijk lukt 't een keer' op deze pagina). KLM is al van Air France, dus bestaan er geen principiële bezwaren tegen het in Franse handen komen van de High Speed Alliance.
Bron: Elsevier, 12 juli 2008, Copyright 2008 Reed Business i.s.o. Reed Business Information

ik zag dit op wiki staan
Er is ook nog sprake geweest van inzet op de verbinding Breda – Antwerpen – Brussel maar daar wil de NMBS liever eigen materieel voor gaan inzetten.
weet iemand welk materiaal
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23070
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door Steven »

misschien wil de nmbs een reeks 18 gebruiken om die verbinding (die krijgen toch ETCS)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door Shrek »

Voor de belgen gaat het wel gebeuren hoor :!: de pendeltreinen naar noorderkempen zullen ook ongeveer rond die periode gaan rijden :wink:
thepetlover

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door thepetlover »

Shrek schreef:Voor de belgen gaat het wel gebeuren hoor :!: de pendeltreinen naar noorderkempen zullen ook ongeveer rond die periode gaan rijden :wink:
voor de belgen zal het pas 2009 worden volgens onze wel ingelichte nmbs medewerker, voordat de eerste trein rijd op het belgische gedeelte.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Voor de belgen gaat het wel gebeuren hoor :!: de pendeltreinen naar noorderkempen zullen ook ongeveer rond die periode gaan rijden :wink:
Geloof je dat nu echt zelf ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13088
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Geloof je dat nu echt zelf ?
even veel als ik geloof dat de nederlanders gaan rijden :mrgreen:
thepetlover

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door thepetlover »

Shrek schreef:
Adler schreef:Geloof je dat nu echt zelf ?
even veel als ik geloof dat de nederlanders gaan rijden :mrgreen:
wij gaan echt rijden, eurlings zit ze op de huid, en hij heeft wel peper in zijn reet.
geloof eurlings gaat ervoor zorgen dat we eind 2008 rijden.

Wat kan er nog mis gaan?
Bartjedj

Re: het gaat echt gebeuren! maar niet voor de belgen

Bericht door Bartjedj »

thepetlover schreef:Wat kan er nog mis gaan?
Dat vragen we ons al 4 jaar af :lol:

BDJ
Bartjedj

NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Bartjedj »

Uitgegeven: 8 september 2008 08:16

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan maandag beginnen met proefritten met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam.

Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem (Ertms) worden getest. Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden.

Over hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet speculeren. Maar de datum van 1 oktober waarop minister Camiel Eurlings (Verkeer) hoopte om met de HSL-Zuid-treinen te gaan rijden, lijkt welhaast onmogelijk te halen.

Bron: nu.nl

BDJ
Bartjedj

'Dienstregeling hsl start in december'

Bericht door Bartjedj »

'Dienstregeling hsl start in december'

Gepubliceerd: 9 september 2008 7.42

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 14 december betalende reizigers vervoeren over de hogesnelheidslijn. Voorlopig rijdt er dan alleen nog doordeweeks elk uur een hsl-trein tussen Amsterdam en Rotterdam.

Maar wel met een kwartier tijdwinst.

Dat zegt de directeur van NS Hispeed, Michiel van Roozendaal. De prijs van een treinkaartje maakt hij nog niet bekend. "Technisch werkt de hsl", aldus Van Roozendaal

"We gaan nu kijken of de vertrek- en aankomsttijden kloppen en of de omroepberichten het doen. Daarna beginnen we een uursdienst die geleidelijk wordt uitgebreid."

De NS zijn gisteren begonnen met testritten op de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam. In totaal worden vijfhonderd ritten gereden. In de laatste fase, rond half oktober, wordt ook met reizigers proef gedraaid.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) zei eerder dat de hsl dit najaar al in bedrijf zou worden genomen.

Maar volgens Van Roozendaal is dat niet realistisch. Hij houdt de datum aan waarop de NS het spoorboekje voor 2009 laat ingaan: 14 december. Reizigers kunnen dan over het noordelijke deel van de hsl rijden. Voorlopig wordt met tijdelijke leasetreinen gereden die maximaal 160 kilometer per uur halen.

De levering van de nieuwe treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda is fors vertraagd.

Die rijden 250 kilometer per uur.

Met het tijdelijk materieel duurt de rit Amsterdam-Rotterdam ruim veertig minuten.

Dat is bijna een kwartier korter dan over het bestaande spoor, waar intercity's maximaal 140 kilometer per uur halen en vaak worden opgehouden door andere treinen.

Reizigers die vanuit Rotterdam via Breda willen doorrazen naar Antwerpen, Brussel en Parijs moeten nog langer geduld hebben. Dat hsl-traject wordt niet eerder dan midden 2009 in gebruik genomen. Volgens Van Roozendaal kan het ook pas na de zomer worden.

De NS en de Belgische spoorwegen zijn het onder meer nog niet over de dienstregeling.

De Nederlandse hsl kent een lange geschiedenis van uitstel en vertragingen.

De flitstreinen hadden bijvoorbeeld dit voorjaar al moeten rijden, maar gesteggel over het Europese veiligheidssysteem ERTMS heeft maanden vertraging gezorgd.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stond erop dat op de hsl alleen ERTMS werd gebruikt, hoewel dat nergens in Europa nog in de praktijk werkte. Het gevolg was dat de hsl-treinen die de NS bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda had besteld, maanden te laat worden geleverd. De staat betaalt de NS daarom 37,5 miljoen euro schadevergoeding wegens gederfde inkomsten.

De NS heeft meer claims ingediend, maar geeft daar geen commentaar op. De bouw van de hsl heeft in totaal 6,7 miljard euro gekost.

Dat is ruim drie miljard meer dan oorspronkelijk geraamd.

Bron: BN de Stem

BDJ
Arnenys
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Arnenys »

Tsss, daar gaat het tenminste een beetje vooruit.
Enig idee wanneer de Brechtshuttle nu eindelijk gaat rijden? Nu al midden 2009?
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Nils »

Arnenys schreef:Tsss, daar gaat het tenminste een beetje vooruit.
Enig idee wanneer de Brechtshuttle nu eindelijk gaat rijden? Nu al midden 2009?
Vanaf half december 2008. Tenzij er nog iets zou tussen komen.
Arnenys
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Arnenys »

Oh, dus eigenlijk zijn we nog even snel als de Nederlanders...
Daniël

Re: NS gaat proefrijden op HSL-spoor

Bericht door Daniël »

Omdat er uiteraard ook materieel voor deze proefritten nodig is, is er inmiddels een elfde compositie Prio-rijtuigen in dienst gekomen. En dat is een bijzondere... buitenkant is in de zuurstokkleuren, maar van binnen zijn ze niet verbouwd. Om het helemaal een raar gezicht te maken... ter vervanging van een nog ontbrekend B-rijtuig is er een tweede Bs in geplaatst, zit dus aan beide uiteinden zo'n ding :wink:
Plaats reactie