in dienst stelling van het Belgische traject staat gepland voor half 2009.NS gaat vanaf september proefrijden op HSL-spoor
Uitgegeven: 21 augustus 2008 11:49
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2008 12:07
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 8 september proefrijden met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag gezegd. Over hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet speculeren.
"Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem (Ertms) worden getest." De datum van 1 oktober waarop minister Camiel Eurlings (Verkeer) hoopte om met de HSL-Zuid-treinen te gaan rijden, lijkt hierdoor welhaast onmogelijk te halen.
Reisduur
De reisduur tussen Schiphol en Rotterdam wordt met de nieuwe treinen op de lijn teruggebracht van 47 minuten naar 26 minuten. In eerste instantie zet de NS gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen.
Deze treinen kunnen 160 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidstraject, in plaats van de huidige 140 kilometer per uur op de normale rails. Daarnaast is het traject ook korter dan het huidige traject en zijn er minder stops.
NS
De NS gaat er nog steeds van uit dat de eerste echte hogesnelheidstrein, die geleverd wordt door het Italiaanse AnsaldoBreda, eind dit jaar naar Nederland komt. Ook daar zullen dan eerst proeven mee gehouden worden.
Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden.
Bron: Nu.nl
en dit is een tijdschema volgens een medewerker:
15 augustus: Afgeven 'verklaring geen gezwaar' voor Traxx-loc L1 van Bombardier. De loc schijnt nog niet stabiel genoeg te zijn voor reizigersvervoer; daar werkt de fabriekant aan.
5 september: start Intergraal Proefbedrijf; er wordt volgens de dienstregeling gereden zonder passagiers.
24 oktober: afronding Intergraal Proefbedrijf.
medio november: Vernieuwd inzetcertificaat Thalys (begin proefbedrijf Thalys op HSL op volle snelheid)
6 december: Eerste reizigerstrein HSL-zuid (Traxx-loc L1 met rijtuigen)
14 december: Dienstregeling 2009 van start, met een keer per uur een IC Amsterdam - Rotterdam over de HSL-zuid
Zomer/Najaar 2009: Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs rijdt over het HSL spoor
Inzet Albatros in binnenlands HSL vervoer is nog niet bekend. Bronnen spreken elkaar bij herhaling tegen. In het 'Spoorjournaal' wordt verondersteld dat de trein kampt met allemaal onvoorziene gebreken; en bovendien is het testcircuit in Tsjechië niet voorzien van een fabriek voor de inbouw van het interieur, terwijl de bouwer (AnsaloBreda) daar wel op gerekend zou hebben.
en dan nog slecht nieuws over het ns/nmbs speeltje
Zelfs prototype HSL-trein rijdt niet;
Volgens NS haalde hsl-testtrein Albatros al eens 201 kilometer per uur. Maar op testbaan in Tsjechië wordt dat ontkend. 'Misschien kan hij in februari rijden'
De automotrice à grande vitesse (agv) raast met zo'n 200 kilometer per uur over de testbaan bij het Tsjechische dorpje Velim, niet ver van Praag. De agv is de nieuwe hogesnelheidstrein van de Franse producent Alstom. Topsnelheid: 574,8 kilometer per uur. De trein is zó stil dat de machinist geregeld de tyfoon (treinclaxon) moet gebruiken om tijdig herten van de baan te jagen.
De eerste train à grande vitesse (TGV) ging in 1982 rijden tussen Parijs en Lyon. Een doorslaand succes: vliegtuigen werden op deze afstand overbodig. Toenmalig verkeersminister Neelie Kroes (VVD) bepleitte een aansluiting van Amsterdam en Rotterdam op het Franse hogesnelheidsnet. 'Anders worden we het Jutland van Europa,' riep ze. Dat schrikbeeld is nu realiteit. Terwijl overal in Europa het netwerk zich uitbreidt, komt de fonkelnieuwe lijn tussen Amsterdam en de Belgische grens niet in bedrijf. Het treinbeveili-gingssysteem hapert
De Nederlandse Spoorwegen (NS) bestelde snelle treinen in Italië, maar de levering blijft uit. Fabrikant AnsaldoBreda komt niet ver-der dan een prototype. In Velim - waar dé testbaan van Europa ligt - werd het op dood spoor gerangeerd. 'Albatros' staat erop. Vol-gens de NS wordt in Tsjechië volop proefgereden. De Albatros zou al eens 201 kilometer per uur hebben gehaald.
Maar Antoni Blazek, directeur van het testcentrum, spreekt dat tegen: 'Deze trein werd hiernaartoe gesleept, maar is nog niet gereed voor een test. Misschien kan hij in februari rijden.' Zelfs dan zal de Albatros met 40 of 50 kilometer per uur voorzichtig moeten begin-nen op een testbaantje van 4 kilometer voor goederenwagons. Het contrast met de Franse agv is enorm. De zilveren machine draait rondjes op het 11 kilometercircuit en flitst telkens de roerloze Albatros voorbij. Het rijtuig staat vastgekoppeld aan een roestige goe-derentrein op rails die door onkruid worden overwoekerd.
De NS bestelde geen treinen bij grote producenten als het Franse Alstom (wereldwijd marktaandeel van 46 procent) of het Duitse Siemens (marktaandeel 19 procent, inclusief de Chinese co-producent Tangshan), maar bij het Italiaanse AnsaldoBreda (marktaan-deel 2 procent). De levering van de treinstellen laat al jaren op zich wachten. De staat en de NS bedreigden elkaar met schade-claims, respectievelijk vanwege het niet benutten van het spoor en het niet goed doorgeven van de technische specificaties.
Als tussenoplossing zou worden begonnen met gewone locomotieven en rijtuigen van de Canadese fabrikant Bombardier. Op de
hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam en de Belgische grens zou dan niet met 250 kilometer, maar voorlopig wel met 160 kilome-ter per uur kunnen worden gereden. Iets harder dus dan op het conventionele spoor. Geen rechtvaardiging voor de investering van 6 miljard euro, maar het was ten minste iets.
Spoedig bleek dat ook de Bombardier-treinen om technische redenen niet veilig over het hogesnelheidsspoor kunnen rijden. De ingebruikneming van de hogesnelheidsbaan met secundair materieel werd telkens uitgesteld. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) durft niet meer te voorspellen wanneer hij de lijn zal kunnen openen. Het tijdelijk materieel laat tot volgend jaar op zich wach-ten, al is er een kansje dat het in oktober komt. Of de definitieve treinstellen uit Italië ooit nog komen, is onzeker.
Tweede Kamerleden drongen er onlangs op aan de schade te verhalen op de NS, Bombardier of AnsaldoBreda. Eurlings zei daar weinig in te zien. Volgens een bron in het CDA zijn tijdens het tweede paarse kabinet (1998-2002) op slordige wijze contracten geslo-ten voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. De staat en de NS hebben ook niet goed vastgelegd aan welke eisen de leveran-ciers moesten voldoen. Toen tijdens de biedingsprocedure AnsaldoBreda iets goedkoper bleek te zijn dan de gevestigde fabrikanten, kon Nederland niet anders dan tekenen.
Feit is dat er een superspoorlijn ligt zónder rijdende treinen, op een enkele proeftrein na. In de peperdure tunnel onder het Groene Hart bij Zoetermeer maken die treinen vaak automatisch een noodstop. Het is daar inmiddels zó stoffig dat het waarschuwingssys-teem heftige rookontwikkeling signaleert en de rem erop gooit, bevestigt de NS.
De staat lijdt enorm kapitaalverlies, terwijl de HSL (met aansluiting op het Europese netwerk) juist nu een goede start zou kunnen maken. Door de hoge olieprijzen zijn de vliegtickets flink geprijsd. Een goed functionerende hsl zou het kabinet-Balkenende ook politiek van pas komen door een groter draagvlak onder de belasting op vliegtickets. De aansluiting op het Europese hogesnelheids-netwerk biedt reizigers namelijk een reëel alternatief voor het vliegtuig.
Alle verkeersministers sinds Kroes gaven hoog op van de economische en milieutechnische voordelen van de hsl. Eurlings is eerder afwachtend. Onduidelijk is ook hoe lang de High Speed Alliance - een onderneming van NS en KLM - het zich financieel kan veroor-loven niet te doen waarvoor ze is opgericht: hogesnelheidstreinen laten rijden. In vakkringen wordt gespeculeerd over een annexatie door de Franse spoorwegen. François Lacôte, 'peetvader van de TGV', is de eerste die expliciet ingaat op een Franse redding van het hsl-project (zie 'Hopelijk lukt 't een keer' op deze pagina). KLM is al van Air France, dus bestaan er geen principiële bezwaren tegen het in Franse handen komen van de High Speed Alliance.
Bron: Elsevier, 12 juli 2008, Copyright 2008 Reed Business i.s.o. Reed Business Information
ik zag dit op wiki staan
weet iemand welk materiaalEr is ook nog sprake geweest van inzet op de verbinding Breda – Antwerpen – Brussel maar daar wil de NMBS liever eigen materieel voor gaan inzetten.