Spanning
Ik heb hier nog verhalen gehoord van bestuurders die er met een 20 tot aan 1900V aan getrokken hebben, maar dat zal dan wel uitzonderlijk zijn.
Men zorgt dat er in princiepe meer dan 3000V op de leiding staat ter hoogte van het voedingsstation, want door de weerstand in de bovenleiding is er ook verlies. Globaal geldt dus de regel hoe verder je van het dichtst bijzijnde tractiestation bent, hoe lager de spanning op de bovenleiding.
Men zorgt dat er in princiepe meer dan 3000V op de leiding staat ter hoogte van het voedingsstation, want door de weerstand in de bovenleiding is er ook verlies. Globaal geldt dus de regel hoe verder je van het dichtst bijzijnde tractiestation bent, hoe lager de spanning op de bovenleiding.
de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding
Meer weet ik der ook niet van

De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding

Meer weet ik der ook niet van
Hoe hoger de spanning, hoe kleiner de stroom voor een bepaald vermogen (P=U*I).5307 schreef:waarom is de spanning zo hoog???
==> grotere kracht (vbv motor op 380 en 24 zal een verschil zijn...)
==> mindere verliezen op het net
Dus bij 3000V en 1000A hebben we 3 MW vermogen.
Om dat zelfde vermogen te leveren bij 300V zouden we al een stroom hebben van 10000 A !
Eigenlijk is de 3000V nog te laag maar dit is historisch en is nu niet meer te veranderen, tenzij op volledig nieuwe en gescheiden lijnen zoals de hogesnelheidslijnen waar men dan ook werkt met veel hogere spanningen van 25 kV.
Bij 3000V heeft men ook veel zwaardere bovenleidingen nodig dan bv. in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk waar men werkt met 15 kV.
Dat durf ik zo nog niet zeggen, zelfs bij een weerstand van maar 1 ohm heb je bij een stroom van 1000A al een spanningsval van 1000V, en bij een kabel van kilometers lang heb je toch vlug al 1 ohm.TBbart schreef:de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter![]()
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding![]()
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Nu niet meer, maar vroeger...paljas schreef:Normaal gezien bedraagt de spanning zo'n 3200V.... (gemiddeld)
Maar zoals hierboven vermeld: 1900V --> heel vreemd en dus waarschijnlijk cafépraat
Begin jaren 80 hadden we een goederentrein tot Essen en terug, met een T 20.
Daar kon je echt de spanning van 3000V tot onder de 2000 volt krijgen als je in Essen vertrok (uiteinde van de lijn, intussen is er een onderstation bijgezet)