Spanning

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Spanning

Bericht door Adler »

Ik heb ergens gelezen dat de nominale spanning van het Belgische net eigenlijk 3300 V is. Ik veronderstel dat dit de spanning is aan de bron bij nullast.
Tot hoeveel daalt de spanning bij grote belasting tijdens de piek ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er zijn schommleingen die je ergens mag bezien tussen de 2800 en 3600V
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Ik heb hier nog verhalen gehoord van bestuurders die er met een 20 tot aan 1900V aan getrokken hebben, maar dat zal dan wel uitzonderlijk zijn.
Men zorgt dat er in princiepe meer dan 3000V op de leiding staat ter hoogte van het voedingsstation, want door de weerstand in de bovenleiding is er ook verlies. Globaal geldt dus de regel hoe verder je van het dichtst bijzijnde tractiestation bent, hoe lager de spanning op de bovenleiding.
TBbart

Bericht door TBbart »

de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter :wink:
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding :wink:

Meer weet ik der ook niet van
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

waarom is de spanning zo hoog???

==> grotere kracht (vbv motor op 380 en 24 zal een verschil zijn...)
==> mindere verliezen op het net
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

5307 schreef:waarom is de spanning zo hoog???

==> grotere kracht (vbv motor op 380 en 24 zal een verschil zijn...)
==> mindere verliezen op het net
Hoe hoger de spanning, hoe kleiner de stroom voor een bepaald vermogen (P=U*I).
Dus bij 3000V en 1000A hebben we 3 MW vermogen.
Om dat zelfde vermogen te leveren bij 300V zouden we al een stroom hebben van 10000 A !
Eigenlijk is de 3000V nog te laag maar dit is historisch en is nu niet meer te veranderen, tenzij op volledig nieuwe en gescheiden lijnen zoals de hogesnelheidslijnen waar men dan ook werkt met veel hogere spanningen van 25 kV.
Bij 3000V heeft men ook veel zwaardere bovenleidingen nodig dan bv. in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk waar men werkt met 15 kV.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

TBbart schreef:de soortelijke weerstand van koper is zodanig klein dat je dat volgens mij onmogelijk kan merken op je voltmeter :wink:
De schommelingen komen gewoon door het aantal treinen die tractioneren in je omtrek. Als je achter een zware goederentrein zit die juist aanzet zal de spanning dalen...
dus heeft echt weinig te maken met de weerstand van de bovenleiding :wink:
Dat durf ik zo nog niet zeggen, zelfs bij een weerstand van maar 1 ohm heb je bij een stroom van 1000A al een spanningsval van 1000V, en bij een kabel van kilometers lang heb je toch vlug al 1 ohm.
paljas

Bericht door paljas »

Normaal gezien bedraagt de spanning zo'n 3200V.... (gemiddeld)

Maar zoals hierboven vermeld: 1900V --> heel vreemd en dus waarschijnlijk cafépraat
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik heb al is zien zakken tot 2400 en da is al heel laag, rekening houdende met dat de naald van mijn meterke ook een foutenmarge heeft he. dit geen meettoestellen zijn die u waardes doen aflezen tot op de volt nauwkeurig :-) je kan er dus al is 100 naast zitten met een kleine fout :p
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

paljas schreef:Normaal gezien bedraagt de spanning zo'n 3200V.... (gemiddeld)

Maar zoals hierboven vermeld: 1900V --> heel vreemd en dus waarschijnlijk cafépraat
Nu niet meer, maar vroeger...
Begin jaren 80 hadden we een goederentrein tot Essen en terug, met een T 20.
Daar kon je echt de spanning van 3000V tot onder de 2000 volt krijgen als je in Essen vertrok (uiteinde van de lijn, intussen is er een onderstation bijgezet)
Plaats reactie