Schema overweg

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wimpie

Schema overweg

Bericht door Wimpie »

Hey iedereen,

Ik ben voor school bezig aan een uitbreidingsoefening elektriciteit. Ik zou graag een overweg maken dus de echte werking... Heeft iemand er een schema van of kan het principe uitleggen?


Mvg Wimpie
Wover

Bericht door Wover »

Ik kan kort het principe uitleggen ja, maar wss zijn er mensen hier die het veel beter kunnen uitleggen.

Wanneer een trein over de sporen rijdt, sluit hij die sporen kort, hierdoor kunnen sensoren op bepaalde afstand van bv een overweg detecteren dat er een trein is. Hierdoor zullen de rode lichten oplichten en een bel gaan rinkelen en even later zullen de slagbomen naar beneden gaan.

je hebt ook nog een ander systeem dan dat van de kortsluitstromen, maar dat ben ik vergeten, maar zoals ik al zei, er zijn hier mensen die u veel beter zullen kunnen helpen ;)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je hebt twee systemen die meest gebruikt worden die waar de trein een pedaal (een elktrisch cotact met minihefboom) bediend, dit gebeurd door het wiel.

de andere is via spoordedectie, daarom dat er isolatievoegen moeten zijn op bepaalde plaatsen in de rails, de wielen zorgen dan voor de verbinding van die spanning waardoor er een contact gemaakt word en aldus een relais kan bediend worden die de overweg zijn ding doet doen
in beide gevallen ligt er dan na de overweg steeds een ander contact van gelijke type die zorgt voor het openen van de overweg
Wover

Bericht door Wover »

achja, juist, die pedaal was er nog.

Hier een voorbeeld van zo'n pedaal:
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Goh, ik zie al iemand voor de grap op zo'n ding trappen! :shock:
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

sncf-sncb schreef:Goh, ik zie al iemand voor de grap op zo'n ding trappen! :shock:
Moet toch iemand zijn met een (heel) zware voet :D :D :D :D :D :D :D
nicken

Bericht door nicken »

ene van 140 kilos er laten optrappen mss :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nicken schreef:ene van 140 kilos er laten optrappen mss :D
die overwegen hebben wel meer nodig dan enkel het pedaal he :-) er moet voor zover ik weet altijd aan meerder voorwaarde voldaan zijn :-) zo een dingen werken met dubbele controle
Wover

Bericht door Wover »

moet ik het eens gaan uittesten op de bewuste overweg?

ze zijn aan de baan van die overweg toch aan t werken dus daar komen geen auto's :P

kzalt maar laten zeker, anders krijg ik zoiezo de helft van't forum op mijn dak dattet onverantwoord is en de "jeugd van tegenwoordig" en blabla :)
groentje
Berichten: 7525
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zijn de meeste overwegen tegenwoordig niet met SK's?
In zo'n geval sluit een overweg zodra de trein op een bepaalde afstand is, en contact maakt tussen de rails, wat een kortsluiting geeft.
Concreet is er een ZAX en een HF, dat zijn de spoorstroomkringen die in de aankondigingszone liggen en de werking starten, de HF is dan grofweg de stroomkring op de overweg zelf. Als de trein de HF heeft verlaten gaat de OW terug open. M.a.w., als je de rijrichting verandert, moet je ook de ZAX aan de andere kant van de inschakelen.

_____//______
ZAX HF ZAX
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

groentje schreef:Zijn de meeste overwegen tegenwoordig niet met SK's?
In zo'n geval sluit een overweg zodra de trein op een bepaalde afstand is, en contact maakt tussen de rails, wat een kortsluiting geeft.
Concreet is er een ZAX en een HF, dat zijn de spoorstroomkringen die in de aankondigingszone liggen en de werking starten, de HF is dan grofweg de stroomkring op de overweg zelf. Als de trein de HF heeft verlaten gaat de OW terug open. M.a.w., als je de rijrichting verandert, moet je ook de ZAX aan de andere kant van de inschakelen.

_____//______
ZAX HF ZAX
juist :-)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1237
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Op lijn 58 tussen Eeklo en Wondelgem werken alle overwegen nog met pedalen, ook op de meeste industrielijntjes is dit zo het geval.

Meestal liggen de pedalen in serie met een ander toestel zodanig dat die maar in werking treden vanaf een bepaald gewicht. Je hebt er ook die je zelf kunt doen werken door er gewoon eens op te gaan staan, zo was dit het geval op het nu gesloten gedeelte van L86 tussen Frasnes en Leuze.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

op de lijn naar Moerbeke liggen ook nog pedalen in dienst . deze worden dan ook aangeduid met de letter P .
TSP

Bericht door TSP »

Had je niet ook zoiets als een stop-door schakeling. Ik kan me herinneren dat de overweg dan bediend werd door een sein dat ervoor stond. Als het sein op groen ging gingen ook de bomen dicht.

Ik geloof dat er een stukje over staat op de site van Marc Pieters. :?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Een stop-door schakeling is bedoelt voor een overweg vlak na een perron.
Als de Intercity gepland is staat de gehele aankondiging scherp en gaat de overweg keurig op tijd dicht.
Als de stoptrein gepland is blijft het sein op rood staan. Tot dat een bepaalde voorwaarde voldaan is. (Tijd/Drukknopje/etc) en dan gaat eerst de overweg dicht. Als deze dicht is en zonodig gecontroleerd is in de schakellingen gaat het sein op groen.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie