Schema overweg
Schema overweg
Hey iedereen,
Ik ben voor school bezig aan een uitbreidingsoefening elektriciteit. Ik zou graag een overweg maken dus de echte werking... Heeft iemand er een schema van of kan het principe uitleggen?
Mvg Wimpie
Ik ben voor school bezig aan een uitbreidingsoefening elektriciteit. Ik zou graag een overweg maken dus de echte werking... Heeft iemand er een schema van of kan het principe uitleggen?
Mvg Wimpie
Ik kan kort het principe uitleggen ja, maar wss zijn er mensen hier die het veel beter kunnen uitleggen.
Wanneer een trein over de sporen rijdt, sluit hij die sporen kort, hierdoor kunnen sensoren op bepaalde afstand van bv een overweg detecteren dat er een trein is. Hierdoor zullen de rode lichten oplichten en een bel gaan rinkelen en even later zullen de slagbomen naar beneden gaan.
je hebt ook nog een ander systeem dan dat van de kortsluitstromen, maar dat ben ik vergeten, maar zoals ik al zei, er zijn hier mensen die u veel beter zullen kunnen helpen
Wanneer een trein over de sporen rijdt, sluit hij die sporen kort, hierdoor kunnen sensoren op bepaalde afstand van bv een overweg detecteren dat er een trein is. Hierdoor zullen de rode lichten oplichten en een bel gaan rinkelen en even later zullen de slagbomen naar beneden gaan.
je hebt ook nog een ander systeem dan dat van de kortsluitstromen, maar dat ben ik vergeten, maar zoals ik al zei, er zijn hier mensen die u veel beter zullen kunnen helpen

je hebt twee systemen die meest gebruikt worden die waar de trein een pedaal (een elktrisch cotact met minihefboom) bediend, dit gebeurd door het wiel.
de andere is via spoordedectie, daarom dat er isolatievoegen moeten zijn op bepaalde plaatsen in de rails, de wielen zorgen dan voor de verbinding van die spanning waardoor er een contact gemaakt word en aldus een relais kan bediend worden die de overweg zijn ding doet doen
in beide gevallen ligt er dan na de overweg steeds een ander contact van gelijke type die zorgt voor het openen van de overweg
de andere is via spoordedectie, daarom dat er isolatievoegen moeten zijn op bepaalde plaatsen in de rails, de wielen zorgen dan voor de verbinding van die spanning waardoor er een contact gemaakt word en aldus een relais kan bediend worden die de overweg zijn ding doet doen
in beide gevallen ligt er dan na de overweg steeds een ander contact van gelijke type die zorgt voor het openen van de overweg
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Zijn de meeste overwegen tegenwoordig niet met SK's?
In zo'n geval sluit een overweg zodra de trein op een bepaalde afstand is, en contact maakt tussen de rails, wat een kortsluiting geeft.
Concreet is er een ZAX en een HF, dat zijn de spoorstroomkringen die in de aankondigingszone liggen en de werking starten, de HF is dan grofweg de stroomkring op de overweg zelf. Als de trein de HF heeft verlaten gaat de OW terug open. M.a.w., als je de rijrichting verandert, moet je ook de ZAX aan de andere kant van de inschakelen.
_____//______
ZAX HF ZAX
In zo'n geval sluit een overweg zodra de trein op een bepaalde afstand is, en contact maakt tussen de rails, wat een kortsluiting geeft.
Concreet is er een ZAX en een HF, dat zijn de spoorstroomkringen die in de aankondigingszone liggen en de werking starten, de HF is dan grofweg de stroomkring op de overweg zelf. Als de trein de HF heeft verlaten gaat de OW terug open. M.a.w., als je de rijrichting verandert, moet je ook de ZAX aan de andere kant van de inschakelen.
_____//______
ZAX HF ZAX
juistgroentje schreef:Zijn de meeste overwegen tegenwoordig niet met SK's?
In zo'n geval sluit een overweg zodra de trein op een bepaalde afstand is, en contact maakt tussen de rails, wat een kortsluiting geeft.
Concreet is er een ZAX en een HF, dat zijn de spoorstroomkringen die in de aankondigingszone liggen en de werking starten, de HF is dan grofweg de stroomkring op de overweg zelf. Als de trein de HF heeft verlaten gaat de OW terug open. M.a.w., als je de rijrichting verandert, moet je ook de ZAX aan de andere kant van de inschakelen.
_____//______
ZAX HF ZAX

Op lijn 58 tussen Eeklo en Wondelgem werken alle overwegen nog met pedalen, ook op de meeste industrielijntjes is dit zo het geval.
Meestal liggen de pedalen in serie met een ander toestel zodanig dat die maar in werking treden vanaf een bepaald gewicht. Je hebt er ook die je zelf kunt doen werken door er gewoon eens op te gaan staan, zo was dit het geval op het nu gesloten gedeelte van L86 tussen Frasnes en Leuze.
Meestal liggen de pedalen in serie met een ander toestel zodanig dat die maar in werking treden vanaf een bepaald gewicht. Je hebt er ook die je zelf kunt doen werken door er gewoon eens op te gaan staan, zo was dit het geval op het nu gesloten gedeelte van L86 tussen Frasnes en Leuze.
Een stop-door schakeling is bedoelt voor een overweg vlak na een perron.
Als de Intercity gepland is staat de gehele aankondiging scherp en gaat de overweg keurig op tijd dicht.
Als de stoptrein gepland is blijft het sein op rood staan. Tot dat een bepaalde voorwaarde voldaan is. (Tijd/Drukknopje/etc) en dan gaat eerst de overweg dicht. Als deze dicht is en zonodig gecontroleerd is in de schakellingen gaat het sein op groen.
Als de Intercity gepland is staat de gehele aankondiging scherp en gaat de overweg keurig op tijd dicht.
Als de stoptrein gepland is blijft het sein op rood staan. Tot dat een bepaalde voorwaarde voldaan is. (Tijd/Drukknopje/etc) en dan gaat eerst de overweg dicht. Als deze dicht is en zonodig gecontroleerd is in de schakellingen gaat het sein op groen.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.