ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Treinmuis

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Wat een huzarenwerk; welgemeende felicitaties aan iedereen bij Infrabel en daarbuiten die hieraan meegewerkt heeft!

In de media wordt er maar flauwtjes over gedaan; ik heb de indruk dat er nog geen enkele journalist de draagwijdte en het belang van deze volledige indienststelling doorheeft. Alleen al door er in de media eventjes op te wijzen dat we na Luxemburg en Zwitserland nog maar het derde Europese land zijn dat ETCS volledig geïmplementeerd heeft, zouden misschien heel wat mensen het belang van deze reuzenstap voorwaarts inzien...

Ik ga ervan uit dat Infrabel hoegenaamd niet op z'n lauweren gaat rusten. Over twee jaar begint Infrabel aan de "opkuis" van de laatste all relais-seinhuizen (zijn dat er nog veel?) en Limited Supervision. Staat er in tussentijd nog belangrijke ingrepen gepland?

Allez, Infrabel is er geraakt, nu de operatoren nog ;)
rvdborgt

Re: ETCS in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 06:05 Sinds een uurtje of twee is de ETCS2-zone rond Etterbeek in dienst gegaan. Hiermee zijn nu alle hoofdsporen van ons net -op HSL1 na- uitgerust met ETCS. Na Luxemburg en Zwitserland zijn wij hiermee het derde land van Europa dat deze belangrijke mijlpaal van een compleet ETCS-beveiligd net behaald heeft.
Het tweede land, denk ik. Zwitserland heeft nog veel lijnen zonder ETCS. Misschien dat SBB al compleet op ETCS zit, maar er zijn natuurlijk nog veel meer lijnen.
Plaats reactie