ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Treinmuis

Re: ETCS in België

Bericht door Treinmuis »

Wat een huzarenwerk; welgemeende felicitaties aan iedereen bij Infrabel en daarbuiten die hieraan meegewerkt heeft!

In de media wordt er maar flauwtjes over gedaan; ik heb de indruk dat er nog geen enkele journalist de draagwijdte en het belang van deze volledige indienststelling doorheeft. Alleen al door er in de media eventjes op te wijzen dat we na Luxemburg en Zwitserland nog maar het derde Europese land zijn dat ETCS volledig geïmplementeerd heeft, zouden misschien heel wat mensen het belang van deze reuzenstap voorwaarts inzien...

Ik ga ervan uit dat Infrabel hoegenaamd niet op z'n lauweren gaat rusten. Over twee jaar begint Infrabel aan de "opkuis" van de laatste all relais-seinhuizen (zijn dat er nog veel?) en Limited Supervision. Staat er in tussentijd nog belangrijke ingrepen gepland?

Allez, Infrabel is er geraakt, nu de operatoren nog ;)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 06:05 Sinds een uurtje of twee is de ETCS2-zone rond Etterbeek in dienst gegaan. Hiermee zijn nu alle hoofdsporen van ons net -op HSL1 na- uitgerust met ETCS. Na Luxemburg en Zwitserland zijn wij hiermee het derde land van Europa dat deze belangrijke mijlpaal van een compleet ETCS-beveiligd net behaald heeft.
Het tweede land, denk ik. Zwitserland heeft nog veel lijnen zonder ETCS. Misschien dat SBB al compleet op ETCS zit, maar er zijn natuurlijk nog veel meer lijnen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De volgende landen die volledig over gaan op ERTMS zijn denk ik Denemarken en Noorwegen? De infrabeheerders in die landen plannen erop om tegen 2034 klaar te zijn met de ombouw.
Steven

Bericht door Steven »

De Zwitsers werken voor de toekomst met 2 systemen. Het gewone hoofdnet krijgt ETCS en de smalspoorlijnen krijgen ZSI 127 dat ook met eurobakens werkt.

https://de.wikipedia.org/wiki/ETCS_in_der_Schweiz Voor meer info in het Duits. Het kaartje plaats ik hier ook even bij zonder dat je naar wiki hoeft te gaan. Die privé bedrijven zijn normaal BLS, SOB en nog wat kleinere. Het smalspoor is op de kaart niet aangeduid.

Er zijn plannen alles om te zetten naar ETCS L2.
Bijlagen
IMG_1624.png
Treinmuis

Bericht door Treinmuis »

Als ik al die Zwitserse LS zie en tegelijk ook zie hoeveel lijnen Infrabel op niveau 2 heeft gebracht, dan durf ik echt zeggen dat we op eenzame hoogtes staan…

Qua signalisatie staat Infrabel nu gewoonweg aan de wereldtop.
Shrek

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 10:22 In de media wordt er maar flauwtjes over gedaan; ik heb de indruk dat er nog geen enkele journalist de draagwijdte en het belang van deze volledige indienststelling doorheeft. Alleen al door er in de media eventjes op te wijzen dat we na Luxemburg en Zwitserland nog maar het derde Europese land zijn dat ETCS volledig geïmplementeerd heeft, zouden misschien heel wat mensen het belang van deze reuzenstap voorwaarts inzien...
Wij zijn al lang blij dat Infrabel eens met iets positief in de journaals zit. Normaal komen de camera's alleen af bij ongevallen of stakingen.
Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 10:22 Ik ga ervan uit dat Infrabel hoegenaamd niet op z'n lauweren gaat rusten. Over twee jaar begint Infrabel aan de "opkuis" van de laatste all relais-seinhuizen (zijn dat er nog veel?) en Limited Supervision. Staat er in tussentijd nog belangrijke ingrepen gepland?
Over 2 jaar? Pak maar juli 2026 wanneer de eerste LS omgebouwd gaat worden :wink:
Treinmuis

Bericht door Treinmuis »

Aha, juli ’26, nog beter nieuws! Mogen we al weten welke lijn dat wordt? ;)
Shrek

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 14:20 Aha, juli ’26, nog beter nieuws! Mogen we al weten welke lijn dat wordt? ;)
L52 wordt dan L1FS. De bedoeling is om tussen 2026 en 2032 alle LS weggewerkt te hebben.
pietje

Bericht door pietje »

Treinmuis schreef: 15 dec 2025, 14:13 Als ik al die Zwitserse LS zie en tegelijk ook zie hoeveel lijnen Infrabel op niveau 2 heeft gebracht, dan durf ik echt zeggen dat we op eenzame hoogtes staan…

Qua signalisatie staat Infrabel nu gewoonweg aan de wereldtop.
Dat kan idd soms het resultaat zijn als je pas als laatste met iets begint, in deze dus treinbeveiliging.
Alle ons omringende landen, op Luxemburg na, hadden al een werkend systeem en ondergaan nu dus de wet van de remmende voorsprong: investeren in iets dat ook zonder die investering nog jaren perfect werkt, krijg je (terecht) niet gemakkelijk verkocht.
Dat was een probleem dat we vooral hier in België en ook in Luxemburg niet kenden.

Maar dat doet uiteraard niets af aan de prestaties die door de mensen van de verschillende betrokken bedrijven geleverd zijn om dit alvast tot een goed en tijdig einde te brengen, ook vanwege mij een welgemeende proviciat aan alle betrokkenen !
Plaats reactie