Ze hebben om te beginnen eigenlijk heel weinig zetels (minder dan 1,5 keer een Desiro), waardoor de kost over minder zetels gespreid wordt. Daarnaast zijn ze inderdaad al heel oud met ongelooflijk veel kilometers op de teller waardoor er vaak vervangstukken nodig zijn die door de verouderde technologie ook nog eens heel duur zijn. Omdat ze voor veel landen geschikt moeten zijn, zijn ze ook een stuk complexer -lees : duurder- dan hun Franse broertjes.trainlovertje schreef: ↑12 jun 2025, 22:54Hoe komt dat eigenlijk? Wat maakt die treinen zo duur? De leeftijd van de stellen?
De architectuur van de trein maakt dat het onderhoud vrij arbeidsintensief is want alle onderdelen zitten zowat overal verstopt. Bij moderne treinen is dat allemaal veel logischer opgebouwd waardoor onderhoud minder nodig is en veel efficiënter kan - denk maar aan de airco's bovenop de Desiro's of M7 die je gewoon in één stuk eraf kan halen.
De grote werkingskost van die stellen is al jaren een grote handicap voor Eurostar, maar die gaat nu eindelijk opgelost worden.