Shrek schreef: ↑13 jun 2025, 19:40
dovaere schreef: ↑13 jun 2025, 12:05
Als er zoveel winst kan geboekt worden met de toekomstige treinen, dan zal Eurostar logischerwijze eerst alle dure oude treinen volledig uitfaseren, vooraleer de eerste nieuwe bestemming op te starten.
Als nu die bestelling geplaatst wordt, met de gekende vertragingen bij Alstom, dan zijn de eerste jaren na 2030 onmogelijk haalbaar om dat achter de rug te hebben.
Ook met de wetenschap dat moeder SNCF momenteel minder TGV's heeft door het vroegtijdig slopen van reeksen rond 2016, en de TGV M even hard nodig heeft...
Dat zullen we allemaal moeten afwachten, maar het is zeker niet op voorhand verloren. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat SNCF vraagt aan Alstom om Eurostar voorrang te geven zodat ze zelf enkele PBA's kunnen overnemen om de TGV-R tijdelijk te vervangen.
Een doorschuifoperatie is zeker mogelijk, alleen al om de SNCF uit de nood te helpen door de TGV-bestemmingen vanuit Brussel te redden die bedreigd zijn (eind 2027) door het ontbreken van ETCS op hun TGV-Réseau.
Maar ook dan blijft het onwaarschijnlijk dat Eurostar een extra bestemming Brussel - Genève voorrang zal geven:
- Thalys heeft al eens (zie hierboven), tot september 2002, Brussel - Genève gereden.
Het is toen gebleken dat de treinen niet gevuld konden worden, en moeder SNCF heeft zich sindsdien gericht op bestemmingen met haar TGV vanuit Brussel naar de verschillende hoeken van Frankrijk, technisch gelijkaardig als Brussel - Genève.
- De SNCF TGV-bestemmingen vanuit Brussel kun je zien als een verlenging van de meest succesvolle TGV-verbindingen vanuit Lille.
Welnu, SNCF heeft in 2015 al eens Lille - Genève zonder succes uitgeprobeerd:
Heralded as the future for international rail to/from the UK, TGV Lyria was a high-speed service heading deep into mainland Europe and tailored to the needs of UK travellers.
But from December 12, after barely a year of service, TGV Lyria’s ambitious plan to link Lille with Geneva in around four-and-a-half hours will end.
https://www.businesstraveller.com/news/ ... eva-route/
Het kan best zijn dat er nu kansen komen om de markt Londen - (Lille ?) - Genève en tegelijk Brussel - Lille - Genève beter te bedienen dan de vorige mislukte pogingen, eventueel door het slim combineren van overstap- en ticketmogelijkheden in Lille.
Maar het is heel onwaarschijnlijk dat er een nieuwe, dure, (ondeelbare ? 400 meter ?) hogecapaciteits-hogesnelheidstrein ingezet zal worden om een bestemming Brussel - Genève te herlanceren die in het verleden al geen gewone enkeldeks-TGV kon vullen. Ook het vrijgekomen materieel zal niet voor Genève gebruikt worden, dat kan elders nuttiger ingezet worden.
Toch niet rond 2030, op een moment dat er grote noden zijn bij SNCF en Eurostar om hun verouderde TGV-park weer aan te vullen.
Ook wetende dat SNCF voluit de concurrentie wil aangaan in Italië met dezelfde internationale TGV-M's (nu mag de Franse TGV niet de hogesnelheidslijn naar Milaan gebruiken).
Heeft de SNCF al iets laten weten hoe ze de toekomst van de bestaande TGV-bestemmingen vanuit Brussel (Montpellier (-Perpignan), Marseille, Rennes) zien? Minder treinverbindingen want hogere capaciteit? Daarover is het verdacht stil.
De SNCF-Eurostar-groep is goed in overal ballonnetjes oplaten (concurrentie aangaan in Italië, nieuwe bestemmingen Eurostar naar Genève en Frankfurt). En daarmee tegelijk de verschillende overheden overhalen tot toegevingen.
Maar ze kunnen dit onmogelijk tegen 2030 waarmaken met de huidige en de nieuwe treinen. Toch niet zonder bestaande verbindingen te schrappen...
Shrek schreef: ↑11 jun 2025, 20:18
jknockaert schreef: ↑10 jun 2025, 17:32
Een paar maanden geleden werd de Eurostar Sun nog afgeschaft[...]
Dat was dan ook de situatie zonder de nieuwe treinen. Het is pas met de nieuwe treinen dat er uitgebreid kan worden. Het zou mij niet verbazen moest de Eurostar-zon ook weer terugkomen wanneer ze meer treinen hebben.
Het wordt wel moeilijker op een "dunne" route waar slechts één Eurostar-trein reed per week.
Een nieuwe TGV M mag dan 30% goedkoper zijn op het onderdeeltje onderhoud, Het blijft een dure hogecapaciteitstrein (zeker als hij 400 meter en ondeelbaar is) die pas rendeert als je ook echt meer inkomsten kunt krijgen door veel meer reizigers.
Die hogecapaciteitstreinen zijn heel zinvol op de drukste verbindingen, de minder drukke sneuvelen...