Eurostar

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13072
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 12 jun 2025, 22:54
Shrek schreef: 12 jun 2025, 22:51 Vandaag heeft Eurostar met de PBA en de PBKA zowat de duurste treinen van Europa in exploitatiekost per zetel.
Hoe komt dat eigenlijk? Wat maakt die treinen zo duur? De leeftijd van de stellen?
Ze hebben om te beginnen eigenlijk heel weinig zetels (minder dan 1,5 keer een Desiro), waardoor de kost over minder zetels gespreid wordt. Daarnaast zijn ze inderdaad al heel oud met ongelooflijk veel kilometers op de teller waardoor er vaak vervangstukken nodig zijn die door de verouderde technologie ook nog eens heel duur zijn. Omdat ze voor veel landen geschikt moeten zijn, zijn ze ook een stuk complexer -lees : duurder- dan hun Franse broertjes.
De architectuur van de trein maakt dat het onderhoud vrij arbeidsintensief is want alle onderdelen zitten zowat overal verstopt. Bij moderne treinen is dat allemaal veel logischer opgebouwd waardoor onderhoud minder nodig is en veel efficiënter kan - denk maar aan de airco's bovenop de Desiro's of M7 die je gewoon in één stuk eraf kan halen.
De grote werkingskost van die stellen is al jaren een grote handicap voor Eurostar, maar die gaat nu eindelijk opgelost worden.
AlexNL
Berichten: 2303
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar

Bericht door AlexNL »

Bij de TGV M verwacht Alstom dat de kosten van het dagelijks onderhoud 30% lager zullen zijn t.o.v. eerdere generaties, onder andere doordat componenten veel toegankelijker zijn en de gebruikte systemen ook eenvoudiger zijn. Tegelijkertijd is de capaciteit veel hoger, waardoor de prijs/zitplaats flink daalt.
dovaere
Berichten: 665
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

Als er zoveel winst kan geboekt worden met de toekomstige treinen, dan zal Eurostar logischerwijze eerst alle dure oude treinen volledig uitfaseren, vooraleer de eerste nieuwe bestemming op te starten.
Als nu die bestelling geplaatst wordt, met de gekende vertragingen bij Alstom, dan zijn de eerste jaren na 2030 onmogelijk haalbaar om dat achter de rug te hebben.

Ook met de wetenschap dat moeder SNCF momenteel minder TGV's heeft door het vroegtijdig slopen van reeksen rond 2016, en de TGV M even hard nodig heeft...
AlexNL
Berichten: 2303
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Eurostar

Bericht door AlexNL »

Alstom heeft vorige maand een investering van € 150 miljoen aangekondigd om de TGV M-productiecapaciteit in Frankrijk flink te vergroten.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2084
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Eurostar

Bericht door FLV-FGSP »

Zwitserse experts: overstapvrije verbinding Zwitserland - Londen kansloos, zie
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... enlos.html
dovaere
Berichten: 665
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Eurostar

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 13 jun 2025, 14:26 Zwitserse experts: overstapvrije verbinding Zwitserland - Londen kansloos, zie
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... enlos.html
De auteurs wijzen erop dat voor dergelijke lange afstanden, 6 uur zonder tussenstop, ook veel meer bagageruimte nodig is voor koffers en dergelijke.

Toch veel meer dan we tot nu kennen van de huidige TGV-ontwerpen. Genève en omgeving is ook een skibestemming, en je moet als treinbedrijf wel voordelen kunnen aanbieden t.o.v. vliegen om de nadelen te compenseren.

Eurostar beweert in te spelen op de trend dat we meer en verder met de trein in Europa willen reizen. Dan betekent dit ook veel reizigers met meer bagage.

Laat me toe om skeptisch te zijn bij de treinen die besteld zullen worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13072
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 13 jun 2025, 12:05 Als er zoveel winst kan geboekt worden met de toekomstige treinen, dan zal Eurostar logischerwijze eerst alle dure oude treinen volledig uitfaseren, vooraleer de eerste nieuwe bestemming op te starten.
Als nu die bestelling geplaatst wordt, met de gekende vertragingen bij Alstom, dan zijn de eerste jaren na 2030 onmogelijk haalbaar om dat achter de rug te hebben.

Ook met de wetenschap dat moeder SNCF momenteel minder TGV's heeft door het vroegtijdig slopen van reeksen rond 2016, en de TGV M even hard nodig heeft...
Dat zullen we allemaal moeten afwachten, maar het is zeker niet op voorhand verloren. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat SNCF vraagt aan Alstom om Eurostar voorrang te geven zodat ze zelf enkele PBA's kunnen overnemen om de TGV-R tijdelijk te vervangen.
4017-4018
Berichten: 670
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Eurostar

Bericht door 4017-4018 »

4017-4018 schreef: 27 apr 2025, 16:08 Dag allemaal,
Ik heb een vraagje: rijden de TMST-treinstellen van Eurostar nog in 2025? Zo ja, weet iemand op welke ritten?
Iemand nog spots?
Plaats reactie