Toekomst L12

stefanic

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door stefanic »

Adler schreef:Misschien is dit de oplossing tussen Brussel en Antwerpen:

http://www.swissmetro.ch

Een magneetzweefbaan, volledig ondergronds, met een snelheid tot 500 km/h.
Adler, kom onmiddellijk naar beneden! En blijf met je voeten op de grond :lol:
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

stefanic schreef:

Waarom zou dit niet kunnen ?
Lees even verder over dit plan in Zwitserland om de grootste steden op die manier te verbinden.
Dit is geen plan van fantasten.
dentheo

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:Probeer even na te denken...
Je kan misschien nog een uitzondering maken voor het probleem homologatie. Maar voor de rest kan je toch niet echt een uitzondering maken. Da's zoals: m'n vrachtwagen is 3m hoog, de brug waar ik onderdoormoet is maar 2m95. Ach, voor die 5 cm zal ik wel even een uitzondering maken en ik rij door.
Er is een verschil tussen een papieren probleem (homologatie) en een fysisch probleem!
Klopt , ook voor de serie 800 is er ooit in Roosendaal al geslepen, aan de zijkant van enkele (niet alle) perrons.
Het kan dus, wel eerst voorzichtig even passen .

indien het de deuren zijn, die bij het openen te ver het perron op komen, dan wordt het waarschijnlijk niets...
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno

Bericht door treinbruno »

het was toch de voetsteun bij de M6'en die openklapt?
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
stefanic schreef:

Waarom zou dit niet kunnen ?
Lees even verder over dit plan in Zwitserland om de grootste steden op die manier te verbinden.
Dit is geen plan van fantasten.
Swissmetro is op dit moment een eenmansbedrijfje, met als kernactiviteit het uitbaten van een standje op elk evenement dat ook maar iets met OV te maken heeft...

Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer ondergronds OV. Mag je als OV gebruiker AUB nog van het landschap genieten?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tenzij in de grote steden dan, bij mij gaat er niets boven de metro in Brussel-centrum. :)
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Swissmetro is op dit moment een eenmansbedrijfje, met als kernactiviteit het uitbaten van een standje op elk evenement dat ook maar iets met OV te maken heeft...

Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer ondergronds OV. Mag je als OV gebruiker AUB nog van het landschap genieten?
Dan stel ik voor dat men ook maar stopt met de werken aan de Gotthard-basistunnel.
En veel landschap is er ook niet te genieten tussen Antwerpen en Brussel in een overvolle trein op het spitsuur.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:
K V B schreef:Ik heb de indruk dat er nog iets te veel eerst gebouwd wordt, en dat men dan pas kijkt wat men er mee kan aanvangen, in plaats van eerst vast te leggen wat je wil, en dan daarvoor te bouwen.
Dat ze dus in Duffel maar een flyover leggen (voor de IC-R) + dubbelsporigheid L13 Kontich-Lier. Idem ten zuiden van Mechelen (daar ligt wel een flyover, net zoals ten noorden van Mechelen, maar wel zonder de bijkomende wisselverbindingen om tussen L27 en L25 te wisselen. Ten noorden van Mechelen kan je trouwens (richting zuiden) ook enkel maar van L27 naar L25 en niet omgekeerd (zonder te moeten kruisen!)
Ook tussen Berchem en Antwerpen liggen weliswaar veel wissels, en toch ontbreken er bepaalde verbindingen, of moet er het halve station voor gekruist worden als je 'vrij wil kiezen naar welk niveau in A.-Centraal je een trein wil zenden.
Na de aanleg van de 25N komt er net ten noorden van Mechelen weer een gelijkvloerse kruising bij, terwijl de 25N daar aan de links en rechts van de 25 had kunnen aftakken en er ten zuiden van Mechelen een flyover gebouwd had kunnen worden. Hoera enzo.
stefanic schreef:En al wat gebouwd wordt komt er op basis van studies en wensen. Infrabel legt geen infrastructuur bij omdat ze toch nog wat sporen had liggen.
Voor Luc Lallemand was nog niet zo lang geleden het concept "bouwen op basis van de gewenste dienstregeling" nog nieuw, ondanks dat dat sinds de jaren 70 in Nederland werd toegepast en daarna door de Zwitsers is overgenomen en verbeterd. FLV-FGSP kan dat misschien nog wat uitgebreider toelichten (wat betreft Lallemand).

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

rvdborgt schreef:Na de aanleg van de 25N komt er net ten noorden van Mechelen weer een gelijkvloerse kruising bij, terwijl de 25N daar aan de links en rechts van de 25 had kunnen aftakken en er ten zuiden van Mechelen een flyover gebouwd had kunnen worden.
Rian, kun je dit even toelichten? 'k Ben wat moe en mat maar zelfs na enig herlezen maak ik hier niks van... 25N kwam toch nooit noordelijk van Mechelen? Wat is overigens een "flyover" (buiten een "overvlieg" of een "overvlieger" waar ik me ook al niks kan bij voorstellen) ...? Een niet-gelijkgrondse kruising misschien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

de 25N zal pas voorbij het station (dus ten noorden) aansluiten op het bestaande net, er komen in het station van Mechelen dus twee sporen bij naast het spoor 10.
Een fly over is een ongelijkgrondse kruising. Speciaal gebruikt om er voor te zorgen dat de treinen met 1 wissel toegang krijgen van de ene naar de andere lijn met 1 wissel.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ah! Bedankt, Steven, ik zag de werken aan de kruising van de E19 met de bestaande L25/27 en dacht dat 25N daar al ging inschuiven. Dat van die bijkomende sporen in Mechelen is dus nieuw voor me, dat zal waarschijnlijk kaderen in de volledige herbouw van het station? 't Lijkt me wel een wreed gefoefel te worden om die extra sporen in te voegen noordelijk van Mechelen, komt dat tussen Mechelen en Nekkerspoel of nog ten noorden van Nekkerspoel? Daar moet toch ook al het spoor vanuit Leuven invoegen? Of komen er ook in Nekkerspoel sporen/perrons bij? Daar is het toch erg krap?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

hoe ze die effectief gaan invoegen is mij ook nog een raadsel, ik denk dat we daar pas een beetje een zicht op krijgen eens de werken aldaar ook zullen starten.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De lijn moet normaal ingevoegd zijn voor Nekkerspoel.

De nieuwe sporen in Mechelen is iets voor de tweede fase. In eerste instantie (tussen 2012 en 2018) zal de lijn invoegen voor de brug over de Vaart.
De nieuwe brug over de Vaart en de nieuwe sporen zitten verwerkt in het Masterplan 'Station 2018'.

BDJ
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:hoe ze die effectief gaan invoegen is mij ook nog een raadsel, ik denk dat we daar pas een beetje een zicht op krijgen eens de werken aldaar ook zullen starten.
Gelijkvloers. Met wissels. Komend uit Brussel op de 25N kruis je dan eerst het spoor uit Antwerpen van lijn 25.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef: Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer ondergronds OV. Mag je als OV gebruiker AUB nog van het landschap genieten?
Dan stel ik voor dat men ook maar stopt met de werken aan de Gotthard-basistunnel.
Gelukkig blijven de IRs van/naar Ticino ook in de toekomst over de oude lijn rijden. In deze IR treinen zitten, vooruitlopend hierop, sinds dit jaar ook de SBB panoramawagens.

Maar men begint inderdaad in te zien dat alles onder de grond stoppen niet zo klantvriendelijk is. Zo wordt er nu nagedacht om in plaats van een nieuwe Hauenstein basistunnel (tussen Basel en Olten) een afzonderlijke ondergrondse goederenlijn te bouwen van Basel tot ergens tussen Baden en Othmarsingen. Een tunnel die enkel door goederentreinen gebruikt wordt kan veel goedkoper gebouwd worden, en op de bestaande lijnen komt dan ruimte vrij voor meer (en snellere) reizigerstreinen.
Plaats reactie