Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Komen deze nog in de regio rond Lier na de nieuwe dienstregeling?
-Goederentreinen met HLE 23, HLE 26.
-ander materieel voor toeristentreinen met meer zitplaatsen bv M6 i.p.v MW41 of breaks.
-Goederentreinen met HLE 23, HLE 26.
-ander materieel voor toeristentreinen met meer zitplaatsen bv M6 i.p.v MW41 of breaks.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 07 dec 2008, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
TV Limburg heeft vandaag een stukje over de nieuwe dienstregeling en (uiteraard) over de gevolgen ervan voor Limburg: klik.
Mocht het filmpje niet (meer) werken, hier volgt de tekst erbij:
Ik heb geen idee over welk oud materiaal het gaat.
Mocht het filmpje niet (meer) werken, hier volgt de tekst erbij:
Bron: TVLJos Digneffe, leider van de socialistische spoorvakbond, trekt aan de alarmbel. Volgens hem gaat de NMBS op de lijn Hasselt-Brussel opnieuw oud materieel inzetten. Dat is een terugkeer naar de préhistorie, zegt Digneffe. Ook Johan Sauwens uitte eerder al zijn ongenoegen over de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Die gaat in vanaf 15 december.
Ik heb geen idee over welk oud materiaal het gaat.
L'union fait la force.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.
En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
spoorwegrealist
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Dus de dienstregeling, uren van de treinen en gebruikte treintypes in Lier zullen hetzelfde blijven. De extratreinen tijdens de zomermaanden ook.Wover schreef:Dienstregelingen blijven grotendeels hetzelfde, check http://www.nmbs.be .Treinenman schreef:Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum.
Heeft er iemand de nieuwe dienstregeling van de treinen op spoorlijn 15 te Lier?
Het liefst ook de treintypes die worden gebruikt.
Er komt een bijkomende stoptrein met sprinters naar Herentals, voor de rest zal er hetzelfde te zien zijn: MW41, AM80, AM86, 21/27+M5/M6, 22/23+M4 en goederentreinen met 20/77/DB Rallion ding/Class 66/...
Goederentreinen rijden er ook met HLE 23, 26, TRAXX, zelden andere locomotieven.
De trein is altijd een beetje reizen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Moesten er intern binnen de NMBS wat meer interesse voor zijn dan GAAT het altijd wat sneller uiteraard....stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.
En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Extra materiaal? Ik vraag mij soms af wat de NMBS allemaal met die M6 doet die de laatste jaren geleverd werden? worden die weggetoverd buiten de spitsuren misschien? die 28 treinen rijden toch niet allemaal tijdens de spits?
Enfin ik ben eens benieuwd in welk jaar der ooit een klokvaste IC door de bocht van Leuven gaat rijden...?
De NMBS wil waarschijnlijk wachten tot ze de Knokke-Blankenberge ook kunnen spiltsen dat is uiteraard in combinatie met het voorstel van de Limburgers een ander paar mouwen...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Misschien even met de werkplaatsen praten om meer materieel bedrijfsklaar te hebben, dat is toch hun "hoofdtaak".stefanic schreef:
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Dan moeten ze maar minder tijd steken in het zetten van nieuwe banken in oude bakken, dat kan makkelijk uitbesteed.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
het plaatsen van nieuwe banken is niet aan de werkplaatsen besteed, enkel de CW's doen dat en dan spreek je voor reizigersmaterieel over Mechelen en Salzinnes. De andere tractiewerkplaatsen doen gewoon dagelijks onderhoud en in vele gevallen werken deze al op hun maximum, omdat nu alles al maximaal in gebruik is. Als je meer als het maximum gaat gebruiken wanneer ga je dan nog normale controle uitvoeren, normale vervangen doorvoeren die moeten gebeuren (zoals steken nieuwe remblokken).
ik hoor die theorie graag zeggen van nog meer gebruik maken van het materieel. Dit is gewoon zottenwerk, als uw eigen wagen 24/24 in gebruik zou zijn dan zou die ook niet te lang leven.
ik hoor die theorie graag zeggen van nog meer gebruik maken van het materieel. Dit is gewoon zottenwerk, als uw eigen wagen 24/24 in gebruik zou zijn dan zou die ook niet te lang leven.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Dan maar mensen van werkplaats naar lager echelon (legerterm) en misschien minder "daguren"Steven schreef:het plaatsen van nieuwe banken is niet aan de werkplaatsen besteed, enkel de CW's doen dat en dan spreek je voor reizigersmaterieel over Mechelen en Salzinnes. De andere tractiewerkplaatsen doen gewoon dagelijks onderhoud en in vele gevallen werken deze al op hun maximum, omdat nu alles al maximaal in gebruik is. Als je meer als het maximum gaat gebruiken wanneer ga je dan nog normale controle uitvoeren, normale vervangen doorvoeren die moeten gebeuren (zoals steken nieuwe remblokken).
.
Zijn er eigenlijk cijfers van beschikbaarheid rollend materieel 's morgens om bv. 6 uur..
Welk type zit bv. boven de 95% (tov officieel beschikbaar materieel) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
oei daar heb ik geen lijsten van hoor, ik zou zelfs niet weten of dergelijke lijsten effectief gemaakt worden. Vermoedelijk zal men dit eerder per dag bezien. Materieel volgt namelijk een volledige grafiek. van punt a naar b zo naar c om misschien toch terug op a uit te komen of eventueel in c te overnachten om de dag nadien een volgend deel van de grafiek te volgen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Als je de IR-c (Hasselt-Antwerpen) op zijn oude dienstregeling (van voor de werken in Antwerpen) zou laten rijden konden de mensen uit Hasselt te Aarschot overstappen op de L-trein naar Leuven (uit Antwerpen) en had je praktisch geen bijkomend materieel nodig. Het is dus een voorwendsel om het niet te doen, zoals je dit ook aan het weekend aanbod ziet.stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.
En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Een beetje materiaal beheerder weet dat, maar hangt het niet persé aan de grote klok.Steven schreef:oei daar heb ik geen lijsten van hoor, ik zou zelfs niet weten of dergelijke lijsten effectief gemaakt worden. Vermoedelijk zal men dit eerder per dag bezien. Materieel volgt namelijk een volledige grafiek. van punt a naar b zo naar c om misschien toch terug op a uit te komen of eventueel in c te overnachten om de dag nadien een volgend deel van de grafiek te volgen.
Uiteindelijk is dat een "maat" voor het "geleverde" resultaat.
Ik denk dat elke grote vracht(wagen)transporteur dat met argusogen in de gaten houdt.
Is normaal ook een voordeel van leasen, je least zoveel bedrijfsklare wagens of loks.
Maar ja NMBS moest en zou zijn leaseloks zelf onderhouden..
Wanneer je loks koopt van Siemens willen zij 95 % garanderen (voorbeelden in UK)... indien je het onderhoud ook aan hen geeft.
En zoiets wordt dan gemeten op een bepaald uur 's morgens... netjes vind ik dat.
Er gaan geruchten dat NMBS 85 % haalt, 95% zou dus zo'n 12% meer tractievoertuigen geven, dat is nogal wat.
Het vereist nogal wat "specialistisch" weekend en nachtwerk, maar ge krijgt er wel een berg materieel voor, zonder investering.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
tja de nmbs heeft het personeel, je kan ze niet zomaar afdanken, vandaar waarschijnlijk de beslissing om het onderhoud zelf te doen. Je zit nu eenmaal met statutairen he.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Nee, maar je kan ze wel het "belangrijkste" werk eerst laten doen en dan pas de "spielereien" zoals renovaties.....Steven schreef:tja de nmbs heeft het personeel, je kan ze niet zomaar afdanken, vandaar waarschijnlijk de beslissing om het onderhoud zelf te doen. Je zit nu eenmaal met statutairen he.
Ergens kun je dat percentage beschikbaarheid "schatten", ik meen (?) dat er nog bv. 20 plandagen zijn voor 23ers, hoeveel hebben we er eigenlijk nog ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
hoeveel van die 23-ers er nog zijn? euh zover ik weet een hele hoop
ik heb ze nog niet persoonlijk nageteld 


Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008
Stefan, hoe snel zou een IR Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven over dat traject doen?stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.
En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Indien dit in de buurt ligt van de huidige (nieuwe) IC Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven zou ik eerder voor die optie gaan.
Vanuit Antwerpen maakt het niet veel verschil, vanuit Mechelen ook niet, want daar blijven (snelle) treinen rijden. Maar voor de kempen wordt het een enorme verbetering. Ook voor Limburgers is het geen verslechtering, indien de IC-E en nieuwe IR op elkaar aansluiten in Aarschot. Ook Antwerpen - Luik zou significant sneller gaan mits aansluiting (op de IC-O?) in Leuven. Dat is alvast een hefboom om die stop in Leuven te krijgen

Dus:
IC-E: [...] - Diest - Aarschot :1: - Brussel-Noord - [...]
IR-c: [...] - Heist o/d Berg - Diest - Hasselt - [...]
IR-?: Antwerpen - Lier - Aarschot :1: - Leuven :2:
IC-O: [...] - Brussel-Noord - Leuven :2: - (Ans) - Luik - [...]