Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Treinenman »

Komen deze nog in de regio rond Lier na de nieuwe dienstregeling?
-Goederentreinen met HLE 23, HLE 26.
-ander materieel voor toeristentreinen met meer zitplaatsen bv M6 i.p.v MW41 of breaks.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 07 dec 2008, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
KB
Berichten: 645
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door KB »

TV Limburg heeft vandaag een stukje over de nieuwe dienstregeling en (uiteraard) over de gevolgen ervan voor Limburg: klik.

Mocht het filmpje niet (meer) werken, hier volgt de tekst erbij:
Jos Digneffe, leider van de socialistische spoorvakbond, trekt aan de alarmbel. Volgens hem gaat de NMBS op de lijn Hasselt-Brussel opnieuw oud materieel inzetten. Dat is een terugkeer naar de préhistorie, zegt Digneffe. Ook Johan Sauwens uitte eerder al zijn ongenoegen over de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Die gaat in vanaf 15 december.
Bron: TVL

Ik heb geen idee over welk oud materiaal het gaat.
L'union fait la force.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door stefanic »

Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.

En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?

Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
spoorwegrealist
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Treinenman »

Wover schreef:
Treinenman schreef:Hallo, ik ben hier nieuw op dit forum.
Heeft er iemand de nieuwe dienstregeling van de treinen op spoorlijn 15 te Lier?
Het liefst ook de treintypes die worden gebruikt.
Dienstregelingen blijven grotendeels hetzelfde, check http://www.nmbs.be .

Er komt een bijkomende stoptrein met sprinters naar Herentals, voor de rest zal er hetzelfde te zien zijn: MW41, AM80, AM86, 21/27+M5/M6, 22/23+M4 en goederentreinen met 20/77/DB Rallion ding/Class 66/...
Dus de dienstregeling, uren van de treinen en gebruikte treintypes in Lier zullen hetzelfde blijven. De extratreinen tijdens de zomermaanden ook.
Goederentreinen rijden er ook met HLE 23, 26, TRAXX, zelden andere locomotieven.
De trein is altijd een beetje reizen.
Duikbril AM86

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Duikbril AM86 »

stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.

En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?

Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Moesten er intern binnen de NMBS wat meer interesse voor zijn dan GAAT het altijd wat sneller uiteraard....
Extra materiaal? Ik vraag mij soms af wat de NMBS allemaal met die M6 doet die de laatste jaren geleverd werden? worden die weggetoverd buiten de spitsuren misschien? die 28 treinen rijden toch niet allemaal tijdens de spits?

Enfin ik ben eens benieuwd in welk jaar der ooit een klokvaste IC door de bocht van Leuven gaat rijden...?
De NMBS wil waarschijnlijk wachten tot ze de Knokke-Blankenberge ook kunnen spiltsen dat is uiteraard in combinatie met het voorstel van de Limburgers een ander paar mouwen...
dentheo
Berichten: 8278
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:
Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Misschien even met de werkplaatsen praten om meer materieel bedrijfsklaar te hebben, dat is toch hun "hoofdtaak".
Dan moeten ze maar minder tijd steken in het zetten van nieuwe banken in oude bakken, dat kan makkelijk uitbesteed.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23073
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Steven »

het plaatsen van nieuwe banken is niet aan de werkplaatsen besteed, enkel de CW's doen dat en dan spreek je voor reizigersmaterieel over Mechelen en Salzinnes. De andere tractiewerkplaatsen doen gewoon dagelijks onderhoud en in vele gevallen werken deze al op hun maximum, omdat nu alles al maximaal in gebruik is. Als je meer als het maximum gaat gebruiken wanneer ga je dan nog normale controle uitvoeren, normale vervangen doorvoeren die moeten gebeuren (zoals steken nieuwe remblokken).

ik hoor die theorie graag zeggen van nog meer gebruik maken van het materieel. Dit is gewoon zottenwerk, als uw eigen wagen 24/24 in gebruik zou zijn dan zou die ook niet te lang leven.
dentheo
Berichten: 8278
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

Steven schreef:het plaatsen van nieuwe banken is niet aan de werkplaatsen besteed, enkel de CW's doen dat en dan spreek je voor reizigersmaterieel over Mechelen en Salzinnes. De andere tractiewerkplaatsen doen gewoon dagelijks onderhoud en in vele gevallen werken deze al op hun maximum, omdat nu alles al maximaal in gebruik is. Als je meer als het maximum gaat gebruiken wanneer ga je dan nog normale controle uitvoeren, normale vervangen doorvoeren die moeten gebeuren (zoals steken nieuwe remblokken).
.
Dan maar mensen van werkplaats naar lager echelon (legerterm) en misschien minder "daguren"
Zijn er eigenlijk cijfers van beschikbaarheid rollend materieel 's morgens om bv. 6 uur..
Welk type zit bv. boven de 95% (tov officieel beschikbaar materieel) ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23073
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Steven »

oei daar heb ik geen lijsten van hoor, ik zou zelfs niet weten of dergelijke lijsten effectief gemaakt worden. Vermoedelijk zal men dit eerder per dag bezien. Materieel volgt namelijk een volledige grafiek. van punt a naar b zo naar c om misschien toch terug op a uit te komen of eventueel in c te overnachten om de dag nadien een volgend deel van de grafiek te volgen.
ronny
Berichten: 584
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door ronny »

stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.

En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?

Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Als je de IR-c (Hasselt-Antwerpen) op zijn oude dienstregeling (van voor de werken in Antwerpen) zou laten rijden konden de mensen uit Hasselt te Aarschot overstappen op de L-trein naar Leuven (uit Antwerpen) en had je praktisch geen bijkomend materieel nodig. Het is dus een voorwendsel om het niet te doen, zoals je dit ook aan het weekend aanbod ziet.
dentheo
Berichten: 8278
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

Steven schreef:oei daar heb ik geen lijsten van hoor, ik zou zelfs niet weten of dergelijke lijsten effectief gemaakt worden. Vermoedelijk zal men dit eerder per dag bezien. Materieel volgt namelijk een volledige grafiek. van punt a naar b zo naar c om misschien toch terug op a uit te komen of eventueel in c te overnachten om de dag nadien een volgend deel van de grafiek te volgen.
Een beetje materiaal beheerder weet dat, maar hangt het niet persé aan de grote klok.
Uiteindelijk is dat een "maat" voor het "geleverde" resultaat.
Ik denk dat elke grote vracht(wagen)transporteur dat met argusogen in de gaten houdt.
Is normaal ook een voordeel van leasen, je least zoveel bedrijfsklare wagens of loks.

Maar ja NMBS moest en zou zijn leaseloks zelf onderhouden..

Wanneer je loks koopt van Siemens willen zij 95 % garanderen (voorbeelden in UK)... indien je het onderhoud ook aan hen geeft.
En zoiets wordt dan gemeten op een bepaald uur 's morgens... netjes vind ik dat.

Er gaan geruchten dat NMBS 85 % haalt, 95% zou dus zo'n 12% meer tractievoertuigen geven, dat is nogal wat.
Het vereist nogal wat "specialistisch" weekend en nachtwerk, maar ge krijgt er wel een berg materieel voor, zonder investering.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23073
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Steven »

tja de nmbs heeft het personeel, je kan ze niet zomaar afdanken, vandaar waarschijnlijk de beslissing om het onderhoud zelf te doen. Je zit nu eenmaal met statutairen he.
dentheo
Berichten: 8278
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja de nmbs heeft het personeel, je kan ze niet zomaar afdanken, vandaar waarschijnlijk de beslissing om het onderhoud zelf te doen. Je zit nu eenmaal met statutairen he.
Nee, maar je kan ze wel het "belangrijkste" werk eerst laten doen en dan pas de "spielereien" zoals renovaties.....

Ergens kun je dat percentage beschikbaarheid "schatten", ik meen (?) dat er nog bv. 20 plandagen zijn voor 23ers, hoeveel hebben we er eigenlijk nog ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23073
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Steven »

hoeveel van die 23-ers er nog zijn? euh zover ik weet een hele hoop :-) ik heb ze nog niet persoonlijk nageteld :mrgreen:
Wover

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008

Bericht door Wover »

stefanic schreef:Meer M6 in dienst wil ook zeggen: meer T27 of T21 nodig. En die moeten van ergens komen. Daarom dat voor bepaalde treinen de sleping wordt vervangen door T22 of T23.

En dat filmpje:
-IC-O stop in Leuven: dat mag.
-en dan de IC-E door de bocht van Leuven sneller naar Brussel: dat mag ook.
En... oeps: de Limburgers die naar Leuven willen... de stoptrein op?

Het idee is zeker goed (en we zijn daar ook al een hele tijd mee bezig), maar het verhaal gaat dus wel wat verder dan die aanpassingen aan ICE en ICO, en daarvoor is helaas ook een pak meer materieel nodig... dat er niet is!
Stefan, hoe snel zou een IR Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven over dat traject doen?

Indien dit in de buurt ligt van de huidige (nieuwe) IC Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven zou ik eerder voor die optie gaan.

Vanuit Antwerpen maakt het niet veel verschil, vanuit Mechelen ook niet, want daar blijven (snelle) treinen rijden. Maar voor de kempen wordt het een enorme verbetering. Ook voor Limburgers is het geen verslechtering, indien de IC-E en nieuwe IR op elkaar aansluiten in Aarschot. Ook Antwerpen - Luik zou significant sneller gaan mits aansluiting (op de IC-O?) in Leuven. Dat is alvast een hefboom om die stop in Leuven te krijgen ;).

Dus:

IC-E: [...] - Diest - Aarschot :1: - Brussel-Noord - [...]
IR-c: [...] - Heist o/d Berg - Diest - Hasselt - [...]
IR-?: Antwerpen - Lier - Aarschot :1: - Leuven :2:
IC-O: [...] - Brussel-Noord - Leuven :2: - (Ans) - Luik - [...]
Plaats reactie