Shrek schreef:ah je kan nu dus rechtstreeks van L24 naar L39 zonder langs de bundels te moeten
Dat weet ik niet meer zeker maar men kan nog steeds de bundel in vanuit Welkenraedt via het nieuwe spoor enkele meters verder naar het hoofdspoor.
Foto genomen vanuit het oude, verwijderde spoor: http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... CI0874.jpg
Wel raar dat hiervoor palen gebruikt worden die anders voor 25kV gebruikt worden.. Maar ja, wisselstroom is wisselstroom zeker ? Aan de zijde van de tunnel staat nog altijd 15kV op de draad, de sluis komt op het viaduct van Moresnet zoals hier al eerder verteld werd..
msts.be schreef:
Wel raar dat hiervoor palen gebruikt worden die anders voor 25kV gebruikt worden.. Maar ja, wisselstroom is wisselstroom zeker ?
Het heeft vooral met de spanning te maken hoor de isolatoren voor 3kv slaan door als je er 15kV opzet. Het 25 kV modelletje kan deze spanning perfect hebben. Een iets kleiner isolator zou inderdaad ook kunnen, maar voor die paar honderd palen een nieuw model bovenleiding gaan uitdenken lijkt me nogal zinloos
msts.be schreef:
Wel raar dat hiervoor palen gebruikt worden die anders voor 25kV gebruikt worden.. Maar ja, wisselstroom is wisselstroom zeker ?
Het heeft vooral met de spanning te maken hoor de isolatoren voor 3kv slaan door als je er 15kV opzet. Het 25 kV modelletje kan deze spanning perfect hebben. Een iets kleiner isolator zou inderdaad ook kunnen, maar voor die paar honderd palen een nieuw model bovenleiding gaan uitdenken lijkt me nogal zinloos
Bijna juist, het heeft gewoon met de ophanging te maken, bij de klassieke 3 kV lijn hangt enkel de onderste kabel gespannen, de draagkabel is gewoon tussen 2 palen gehangen. Voor de 25 en 15 kV lijnen gebruikt men door de hogere spanning dunnere draden en moet men de bovenste kabel (draagkabel) ook mee opspannen om binnen de toleranties van de doorhanging te blijven. Voor de moderne 3kV lijnen is de draagkabel ook mee opgespannen om zo hogere snelheden mogelijk te maken. De reden waarom men deze constructie niet gebruikt is omdat deze te zwaar (en dus te duur) is voor de wisselspanningslijnen.
Even off-topic, maar toch ivm die bovenleiding: Waarom is er eigenlijk bij de klassieke Belgische bovenleiding (op de hoofdsporen) nog een extra horizontale draad gespannen tussen de contactdraad en draagkabel?
Trainspotterke schreef:Even off-topic, maar toch ivm die bovenleiding: Waarom is er eigenlijk bij de klassieke Belgische bovenleiding (op de hoofdsporen) nog een extra horizontale draad gespannen tussen de contactdraad en draagkabel?
extra ondersteuning, je moet een klassieke bovenleidingsconstructie eens van opzij bekijken, dan ga je zien dat de kabel onder de draagkabel ook nog doorbuigt...
bij de 1.5 kV lijnen in frankrijk zie je zit nog beter (nog zwaardere draden)