Lijn 24, status elektrificering baanvak Montzen-Aachen West

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gerard

Lijn 24, status elektrificering baanvak Montzen-Aachen West

Bericht door Gerard »

Hallo mensen,
Aangezien de (voorbereiding op) elektrificering al zijn vormen aan begint te nemen op dit baanvak, leek het me een goed idee hier een apart topic over aan te maken, vooral omdat deze lijn door veel spotters erg gewaardeerd wordt en omdat ik denk dat veel vragen van sommige spotters onder ons nog niet beantwoord zijn.
Het leek me daarom een goed plan dat iedereen hier zijn informatie over de vorderingen van de elektrificatie, de plannen van de NMBS/en andere vervoerders voor het straks in te zetten materieel, en nog veel meer informatie hier neerzet.
Het lijkt me ook leuk dat het wordt ondersteund met foto's van de vorderingen.

Verder vroeg ik mezelf af, hoe lang denken jullie dat de diesels serie 55 nog op deze lijn te bewonderen zijn?

Met vriendelijke groet,
Gerard
Tim

Re: Lijn 24, status elektrificering baanvak Montzen-Aachen West

Bericht door Tim »

Heb er vorige week nog op gereden en er waren toen nog geen werkzaamheden bezig.

Wat het brugje betreft, de pijlers voor de nieuwe brug staan er maar de brug zelf ligt er nog niet.
Als ik nog eens naar Aken-West moet zal ik onderweg wat foto's nemen als ik mijn fototoestel niet vergeet :P
Shrek

Bericht door Shrek »

ze zullen eerst alle bruggen afwerken voor ze echt kunnen beginnen met palen zetten enzo he. Wat er wel misschien al te zien zou kunnen zijn is een onderstation of de bouw daarvan :)
Gerard

Bericht door Gerard »

Ik lees nu in de decemberuitgave van Railnieuws het volgende bericht:

"De werkzaamheden ten behoeve van de elektrificatie van Montzen - Aken, welke een grote groep spoorfreaks zonder leven zal laten zitten, gaat dan echt serieus beginnen. Begin November werd een deel van het in Montzen opgestelde museummaterieel/schroot verplaatst om ruimte te maken voor een werkbasis. Het profiel van de lijn is de afgelopen maanden aangepast aan de bovenleiding, waardoor de bekende voormalige fly-over van Buchhausen deels en het bruggetje van Gemmenich geheel zijn verdwenen.
Vanaf 10 December rijdt een aantal treinen richting Duitsland met reeks 77 of BR 225 van Montzen via lijn 39 en Welkenraedt naar Aken, waardoor reeds één spoor buiten dienst kan raken. Ook rijden wat meer treinen via de IJzeren Rijn. Van maart t/m mei zou de hele lijn Montzen - Aken zelfs buiten dienst moeten!

Een hoop nieuws dus weer over deze beruchte spoorlijn, het gaat dus misschien gebeuren dat deze lijn 2 a 3 maanden totaal buiten dienst gaat vanwege de werkzaamheden :shock:
Ik vraag me dan wel af wat er allemaal over de IJzeren Rijn gaat rijden :roll:

Met vriendelijke groet,
Gerard
AzzurroNL

Bericht door AzzurroNL »

Gerard schreef:Van maart t/m mei zou de hele lijn Montzen - Aken zelfs buiten dienst moeten!
Dat zou spijtig zijn, want ik zitin mei een weekje is Zuid-Limburg.

Ik denk (of hoop :P ) eigenlijk dat het met de buitendienststellingen wel mee zal vallen, want ik vraag me af hoe veel ruimte er vrij is op de andere lijnen om al het verkeer om te leiden. Bij de vervanging van het viaduct van Moreset hebben ze ook niet de hele lijn een paar maanden dichtgegooid, maar het gefaseerd uitgevoerd tijdens weekeinden, en dat lijkt me toch wat ingrijpender werk dan het plaatsen van masten + bovenleiding
Steven

Bericht door Steven »

misschien dat ze bedoelen dat de lijn enkel buiten dienst is tijdens de weekends he. want om bovenleiding te plaatsen effectief een lijn drie volle maand sluiten is een beetje zot, zeker als je weet dat de afstand niet zo groot is.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:misschien dat ze bedoelen dat de lijn enkel buiten dienst is tijdens de weekends he. want om bovenleiding te plaatsen effectief een lijn drie volle maand sluiten is een beetje zot, zeker als je weet dat de afstand niet zo groot is.
En praktisch alles NAAR Aachen kan toch over de andere lijn ????? is bergaf.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

de lijn tussen montzen en welkenraedt mag dan onder draad hangen ze is wel enkelsporig he.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de lijn tussen montzen en welkenraedt mag dan onder draad hangen ze is wel enkelsporig he.

Daarom kun je ze perfect in één richting gebruiken.... Zit daar nog veel ander verkeer op ? Personeelstreintje naar Montzen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gerard

Bericht door Gerard »

Over dat enkelspoor tussen Montzen en Welkenraedt kan je natuurlijk mooi goederentreinen laten rijden,, maar tussen Welkenraedt en Aachen zal je ook weer rekening moeten houden met al het treinverkeer op die lijn,, en ik denk niet dat ál het verkeer van L.24 over die lijn kan worden geleid.

Ik vraag me ook af hoe het met de IJzeren Rijn gesteld is,, kunnen er al goederentreinen doorrijden naar Duitsland? Of is dat momenteel nog niet mogelijk?

GreetZz Gerard
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dat is nog niet mogelijk, doordat de nederlandse overheid het traject niet wou vrijgeven. Ondertussen zijn ze hiertoe gedwongen, maar de werken duren ook enige tijd.

BDJ
Bibke

Bericht door Bibke »

Men kan perfect over de IJzeren Rijn naar Duitsland rijden maar niet over het gehele historische traject.
Trouwens tot voor enige tijd deed DLC dat op maandag met een trein van Duitsland naar Antwerpen.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dan rijd je niet over de IJzeren Rijn, hé.
Met die naam bedoelt men het historische traject.

BDJ
Wover

Bericht door Wover »

Bartjedj schreef:Dan rijd je niet over de IJzeren Rijn, hé.
Met die naam bedoelt men het historische traject.

BDJ
Maar het gaat erom dat de grensovergang met aansluiting op het net in Weert beschikbaar is voor goederentreinen ;).

Maar dat is toch geen goed alternatief hoor: Ook enkelspoor, passagierstreinen, geen bundels voor lange goederentreinen,...
dentheo

Bericht door dentheo »

Bartjedj schreef:Dat is nog niet mogelijk, doordat de nederlandse overheid het traject niet wou vrijgeven. Ondertussen zijn ze hiertoe gedwongen, maar de werken duren ook enige tijd.

BDJ
Vooral omdat ze niet begonnen zijn....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie