Trein door juk geschoten in Dordrecht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wover

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht

Bericht door Wover »

De ABS zal niet goed gewerkt hebben misschien.

Eigenlijk zouden ze minstens ABS + ESP op alle treinen moeten voorzien
Fles

Bericht door Fles »

nighttrain schreef:
Fles schreef:
nighttrain schreef:Hij is er wel goed recht op gereden want de bogie staat nog op het spoor,dus heeft hij hem niet proberen ontwijken.
Zoiets doms heb ik dus echt nog NOOIT gehoord.
Mischien was de stuurbekrachtiging gebroken tussen de bogie en de stuurpost. Of te weinig olie door de Nederlandse zuinigheid.
ja, of misschien had het wel te maken met het ontbreken van een make-up spiegeltje op de bijrijdersplaats. Of zo.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Vooraleer er forumeners zullen zeggen : back on topic
Zo een type spoor is gekend bij ervaren bestuurders als zeer moeilijk, in de zin dat de adhesie er altijd veel minder is dan op een gewoon spoor.
Aanwezigheid van vet,roest en dergelijke dus de minste tussenkomst van de ontremmers of wanneer het gehele stel slipt( dus ontremmers zijn geneutraliseerd) is fataal.
nighttrain

In despoorwegveiligheid of incidentenquettes is dit een seinvoorbijrijding of SPAD (signal past at danger)
Tevoetstelling etc....
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Hij is er wel goed recht op gereden want de bogie staat nog op het spoor,dus heeft hij hem niet proberen ontwijken.
Dat had dus inderdaad gekund als dit bij de NMBS was gebeurd.
"Ontwijken" is een woord dat veel gebruikt wordt in het archaïsche en oudbollige taalgebruik bij de NMBS.
Ik hoor dikwijls omroepen in bepaalde stations: "Boordchef trein X, u wacht en ontwijkt trein Y ...".
Ik heb dat dus ook nooit begrepen. Dat een trein kan wachten op een andere trein begrijp ik, maar ontwijken ?
nighttrain

Adler schreef:
Dat had dus inderdaad gekund als dit bij de NMBS was gebeurd.
"Ontwijken" is een woord dat veel gebruikt wordt in het archaïsche en oudbollige taalgebruik bij de NMBS.
Ik hoor dikwijls omroepen in bepaalde stations: "Boordchef trein X, u wacht en ontwijkt trein Y ...".
Ik heb dat dus ook nooit begrepen. Dat een trein kan wachten op een andere trein begrijp ik, maar ontwijken ?
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.
Dus bv L 59 Een stoptrein zal moeten wachten in St-Niklaas om een IC in vertraging te laten voorgaan i.p.v. hem te "domestikeren".
T.t.z. de omnibus toch op tijd laten vertrekken en dus de IC te vertragen tussen St-Niklaas en Lokeren.Jammer genoeg een slecht voorbeeld hiervan is het treinongeluk in Aalter in 1981. Daar de semi-direkt (Gent => Brugge) ging uitwijken naar de bundel om de direkt Aarlen Blankenberge te laten voorgaan.
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.
Hoe noemen ze dat in het Frans ?

In het Nederlands klinkt het een stuk beter als men zegt: U laat trein Y voorgaan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
In het Nederlands klinkt het een stuk beter als men zegt: U laat trein Y voorgaan...
Waarschijnlijk is dit inderdaad weer een letterlijke vertaling van een Frans woord zoals zeer veel bij onze SNCB.
Maar ja, het is toch een "communication de service", dus ze doen maar, ik ga er mij niet druk over maken.
Boordchef is trouwens ook een woord dat je niet in Van Dale zal vinden.
Volgens Van Dale betekent ontwijken:
Voor iets of iem. uit de weg gaan, om een botsing te voorkomen
Als je het dus letterlijk opvat moet de trein inderdaad de andere laten voorgaan om een botsing te voorkomen :)
Maar we zijn ver aan het afwijken van Dordrecht.
nighttrain

dentheo schreef:
nighttrain schreef:

"Bifurquer" ou "donner la priorité" pour éviter la domestication.
Dus men kan "bifurquer" door een zijspoor of door gebruik te maken van een station met verscheidene opstelsporen.
"bifurquer" heeft ook nog een ander betekkenis als splitsing.
Domestiquer: d.w.z een trein met een snelheid van bv 160km/h zenden op een baanvak waar een trein rijdt met 140km/h en de tijdsinterval te kort is om de eerste trein ergens te laten uitwijken om de tweede zonder tijdsverlies te laten voorbij gaan. Dus bv in de tunnel als we trein van 140km/h sturen en 3 min later laten we een €* binnen aan 160km/h dan zal deze na 15km moeten afremmen en dus +/-7min vertraging oploppen bij het buitengaan.Dan gaat deze bestuurder ons dikwijls vragen hoe snel hij mag rijden , daar hij geen "140" indikatie heeft op zijn TVM ,en hij anders moet zoeken tussen "160" en "100" om geen remsequentie tegen te komen.
Daniël

Bericht door Daniël »

Nog wat meer foto's van het ongeval staat hier trouwens. Daarbij zijn er ook enkele van de situatie rond 18.25 uur gisteravond, een kleine anderhalf uur voor het stel naar NedTrain Haarlem gesleept kon worden (via een omweg over Breda - Den Bosch - Utrecht, aan de andere kant was het stel immers niet meer sleepbaar)
RIDCO

Bericht door RIDCO »

In België zijn de kranen van de groep Sarens in het blauw, in Nederland blijkbaar in een andere kleur
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

RIDCO schreef:In België zijn de kranen van de groep Sarens in het blauw, in Nederland blijkbaar in een andere kleur
Dat komt omdat deze zijn overgenomen van de Kil, ze hebben nog geen Sarens kleuren. Andere kranen van Sarens Nederland hebben wel blauwe kleuren.
In Nederland is het trouwens zo dat er geen spoorkranen meer gebruikt worden. Er zijn een aantal kraanbedrijven aangesteld die 24 uur per dag opgeroepen kunnen worden om een trein te hersporen. Volgens mij zijn de Sarens, Saan, Wagenborg Nedlift en in Zuid-west Nederland Heeren. (Die laatste weet ik echter niet zeker, hoewel ze wel eens een locomotief o.i.d. tillen in Roosendaal).
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja, maar dan moeten dat wel kranen zijn die op het spoor geraken... of ligt elke spoorlijn in Nederland naast een weg waar die kranen geraken?
Steelwheels

Bericht door Steelwheels »

Adler schreef:Hier staat een filmpje

Volgens het commentaar van iemand op die site zouden er al meer problemen zijn geweest met de remmen van de Arriva treinen
Het is gewoon gehuurd NSR mat dus Arriva remmen zitten er niet op. Het was die ochtend vrij vochtig en het was een van de eerste treintjes die het spoor bereed. Laten we het onderzoek nog maar even afwachten maar ik denk dat gladheid icm vuil spoor en de schrikreactie van verminderd remvermogen (dus meer gaan remmen ) het stel op zijn kont heeft doen gaan.

We zullen het rapport over een half jaartje terugvinden op www.ivw.nl ;-)
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Dietrich schreef:Tja, maar dan moeten dat wel kranen zijn die op het spoor geraken... of ligt elke spoorlijn in Nederland naast een weg waar die kranen geraken?
In Nederland zit je zoiezo al bijna niet met heuvels waar je niet langs kunt. Anders rijdt men door het weiland heen zover dat mogelijk is. Als dat niet kan wordt er z.s.m. een platen- of zandbaan aangelegd om bij het ongeval te komen. Schijnt allemaal rendabeler te zijn dan spoorkranen.
Plaats reactie