Trein door juk geschoten in Dordrecht
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
De ABS zal niet goed gewerkt hebben misschien.
Eigenlijk zouden ze minstens ABS + ESP op alle treinen moeten voorzien
Eigenlijk zouden ze minstens ABS + ESP op alle treinen moeten voorzien
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
ja, of misschien had het wel te maken met het ontbreken van een make-up spiegeltje op de bijrijdersplaats. Of zo.nighttrain schreef:Mischien was de stuurbekrachtiging gebroken tussen de bogie en de stuurpost. Of te weinig olie door de Nederlandse zuinigheid.Fles schreef:Zoiets doms heb ik dus echt nog NOOIT gehoord.nighttrain schreef:Hij is er wel goed recht op gereden want de bogie staat nog op het spoor,dus heeft hij hem niet proberen ontwijken.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Vooraleer er forumeners zullen zeggen : back on topic
Zo een type spoor is gekend bij ervaren bestuurders als zeer moeilijk, in de zin dat de adhesie er altijd veel minder is dan op een gewoon spoor.
Aanwezigheid van vet,roest en dergelijke dus de minste tussenkomst van de ontremmers of wanneer het gehele stel slipt( dus ontremmers zijn geneutraliseerd) is fataal.
Zo een type spoor is gekend bij ervaren bestuurders als zeer moeilijk, in de zin dat de adhesie er altijd veel minder is dan op een gewoon spoor.
Aanwezigheid van vet,roest en dergelijke dus de minste tussenkomst van de ontremmers of wanneer het gehele stel slipt( dus ontremmers zijn geneutraliseerd) is fataal.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
In despoorwegveiligheid of incidentenquettes is dit een seinvoorbijrijding of SPAD (signal past at danger)
Tevoetstelling etc....
Tevoetstelling etc....
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Dat had dus inderdaad gekund als dit bij de NMBS was gebeurd.nighttrain schreef:Hij is er wel goed recht op gereden want de bogie staat nog op het spoor,dus heeft hij hem niet proberen ontwijken.
"Ontwijken" is een woord dat veel gebruikt wordt in het archaïsche en oudbollige taalgebruik bij de NMBS.
Ik hoor dikwijls omroepen in bepaalde stations: "Boordchef trein X, u wacht en ontwijkt trein Y ...".
Ik heb dat dus ook nooit begrepen. Dat een trein kan wachten op een andere trein begrijp ik, maar ontwijken ?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.Adler schreef:Dat had dus inderdaad gekund als dit bij de NMBS was gebeurd.nighttrain schreef:Hij is er wel goed recht op gereden want de bogie staat nog op het spoor,dus heeft hij hem niet proberen ontwijken.
"Ontwijken" is een woord dat veel gebruikt wordt in het archaïsche en oudbollige taalgebruik bij de NMBS.
Ik hoor dikwijls omroepen in bepaalde stations: "Boordchef trein X, u wacht en ontwijkt trein Y ...".
Ik heb dat dus ook nooit begrepen. Dat een trein kan wachten op een andere trein begrijp ik, maar ontwijken ?
Dus bv L 59 Een stoptrein zal moeten wachten in St-Niklaas om een IC in vertraging te laten voorgaan i.p.v. hem te "domestikeren".
T.t.z. de omnibus toch op tijd laten vertrekken en dus de IC te vertragen tussen St-Niklaas en Lokeren.Jammer genoeg een slecht voorbeeld hiervan is het treinongeluk in Aalter in 1981. Daar de semi-direkt (Gent => Brugge) ging uitwijken naar de bundel om de direkt Aarlen Blankenberge te laten voorgaan.
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Hoe noemen ze dat in het Frans ?nighttrain schreef:
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.
In het Nederlands klinkt het een stuk beter als men zegt: U laat trein Y voorgaan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Waarschijnlijk is dit inderdaad weer een letterlijke vertaling van een Frans woord zoals zeer veel bij onze SNCB.dentheo schreef:Hoe noemen ze dat in het Frans ?nighttrain schreef:
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.
In het Nederlands klinkt het een stuk beter als men zegt: U laat trein Y voorgaan...
Maar ja, het is toch een "communication de service", dus ze doen maar, ik ga er mij niet druk over maken.
Boordchef is trouwens ook een woord dat je niet in Van Dale zal vinden.
Volgens Van Dale betekent ontwijken:
Voor iets of iem. uit de weg gaan, om een botsing te voorkomen
Als je het dus letterlijk opvat moet de trein inderdaad de andere laten voorgaan om een botsing te voorkomen

Maar we zijn ver aan het afwijken van Dordrecht.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
"Bifurquer" ou "donner la priorité" pour éviter la domestication.dentheo schreef:Hoe noemen ze dat in het Frans ?nighttrain schreef:
U "ontwijkt " een andere trein als deze na U aankomt en voor U zal vertrekken gebruikmakende van dezelfde lijn.
In het Nederlands klinkt het een stuk beter als men zegt: U laat trein Y voorgaan...
Dus men kan "bifurquer" door een zijspoor of door gebruik te maken van een station met verscheidene opstelsporen.
"bifurquer" heeft ook nog een ander betekkenis als splitsing.
Domestiquer: d.w.z een trein met een snelheid van bv 160km/h zenden op een baanvak waar een trein rijdt met 140km/h en de tijdsinterval te kort is om de eerste trein ergens te laten uitwijken om de tweede zonder tijdsverlies te laten voorbij gaan. Dus bv in de tunnel als we trein van 140km/h sturen en 3 min later laten we een €* binnen aan 160km/h dan zal deze na 15km moeten afremmen en dus +/-7min vertraging oploppen bij het buitengaan.Dan gaat deze bestuurder ons dikwijls vragen hoe snel hij mag rijden , daar hij geen "140" indikatie heeft op zijn TVM ,en hij anders moet zoeken tussen "160" en "100" om geen remsequentie tegen te komen.
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Nog wat meer foto's van het ongeval staat hier trouwens. Daarbij zijn er ook enkele van de situatie rond 18.25 uur gisteravond, een kleine anderhalf uur voor het stel naar NedTrain Haarlem gesleept kon worden (via een omweg over Breda - Den Bosch - Utrecht, aan de andere kant was het stel immers niet meer sleepbaar)
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
In België zijn de kranen van de groep Sarens in het blauw, in Nederland blijkbaar in een andere kleur
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Dat komt omdat deze zijn overgenomen van de Kil, ze hebben nog geen Sarens kleuren. Andere kranen van Sarens Nederland hebben wel blauwe kleuren.RIDCO schreef:In België zijn de kranen van de groep Sarens in het blauw, in Nederland blijkbaar in een andere kleur
In Nederland is het trouwens zo dat er geen spoorkranen meer gebruikt worden. Er zijn een aantal kraanbedrijven aangesteld die 24 uur per dag opgeroepen kunnen worden om een trein te hersporen. Volgens mij zijn de Sarens, Saan, Wagenborg Nedlift en in Zuid-west Nederland Heeren. (Die laatste weet ik echter niet zeker, hoewel ze wel eens een locomotief o.i.d. tillen in Roosendaal).
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Tja, maar dan moeten dat wel kranen zijn die op het spoor geraken... of ligt elke spoorlijn in Nederland naast een weg waar die kranen geraken?
Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
Het is gewoon gehuurd NSR mat dus Arriva remmen zitten er niet op. Het was die ochtend vrij vochtig en het was een van de eerste treintjes die het spoor bereed. Laten we het onderzoek nog maar even afwachten maar ik denk dat gladheid icm vuil spoor en de schrikreactie van verminderd remvermogen (dus meer gaan remmen ) het stel op zijn kont heeft doen gaan.Adler schreef:Hier staat een filmpje
Volgens het commentaar van iemand op die site zouden er al meer problemen zijn geweest met de remmen van de Arriva treinen
We zullen het rapport over een half jaartje terugvinden op www.ivw.nl

Re: Trein door juk geschoten in Dordrecht
In Nederland zit je zoiezo al bijna niet met heuvels waar je niet langs kunt. Anders rijdt men door het weiland heen zover dat mogelijk is. Als dat niet kan wordt er z.s.m. een platen- of zandbaan aangelegd om bij het ongeval te komen. Schijnt allemaal rendabeler te zijn dan spoorkranen.Dietrich schreef:Tja, maar dan moeten dat wel kranen zijn die op het spoor geraken... of ligt elke spoorlijn in Nederland naast een weg waar die kranen geraken?