MW41 met niet-draaiende motoren
- Dieselfreak
MW41 met niet-draaiende motoren
Als een MW41 in een station stilstaat, laten ze de motoren altijd draaien. Al blijft hij twee uur aan een stuk op dezelfde plaats, de motoren blijven aan een stuk door puffen. Nu wilde ik wel eens weten: wanneer en waar worden de motoren aan- en afgezet? Bij de eerste rit 's morgens en na de laatste rit 's avonds? En waar blijven ze dan staan buiten de diensttijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: MW41 met niet-draaiende motoren
Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft
.

Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft.
omdat het kuispersoneel dan gebruik kan maken van de stopcontacten om hun stofzuigers op aan te sluiten, dit om de zetels proper te maken.
Dat is dan wel heel dure elektriciteitSteven schreef:Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft.
omdat het kuispersoneel dan gebruik kan maken van de stopcontacten om hun stofzuigers op aan te sluiten, dit om de zetels proper te maken.

ja op de ms 96 en ander materieel met stopcontacten doen ze het toch daarom. Ik trok gewoon effe de lijn door he, ben dus niet 100% zeker, maar lijkt me niet meer als logisch, een verlengsnoer door heel de bundel trekken voor een beetje 220 V te hebben is ook kostelijk en dan spreken we nog niet over de eventuele spanningsval bij draden van dergelijke lengteAdler schreef:Dat is dan wel heel dure elektriciteitSteven schreef:Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft.

Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)

dat was inderdaad de reden dat mijn grootvader nooit een dieselvrachtwagen wou kopen....(60 jaar geleden)poyaud schreef:Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)
Is dat geen vrachtwagenmotor onder de 41ers ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Afgaande op de site van Cummins is dat vooral een motor die gebruikt wordt in werfmaterieel, kranen, graafmachines, wielladers, enz. Maar blijkbaar ook populair voor rollend materieel.
Is 600pk (450kW) niet wat veel voor een kraan
. Of heeft de MW41 een variant met turbo?

een type motor hoeft niet noodzakelijk altijd hetzelfde vermogen te hebben he 

Als je eens kijkt op de site van Liebherr naar mobiele kranen dan vind je al snel types met een motor van 400 kW.Wover schreef:Is 600pk (450kW) niet wat veel voor een kraan. Of heeft de MW41 een variant met turbo?
- Dieselfreak
Maar de motor urenlang stationair laten draaien is zéker ook niet gezond, om het dan nog niet te hebben over de brandstof die verloren gaat!!poyaud schreef:Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Wie heeft u dat wijsgemaakt?Dieselfreak schreef: Maar de motor urenlang stationair laten draaien is zéker ook niet gezond,
Volgens mij scheelt er ook wel iets aan de ECU (motormanagement) van de MW41. Volgens mij regelt die ook het stationair toerental en heeft men dat voor de MW41 in onderhoud bij TW Hasselt aangepast, zodat er geen trillingen ontstaan bij stationair draaien. Bij de MW41 in onderhoud in Merelbeke hebben ze dat denk ik niet gedaan, vandaar dat die altijd bijna uit elkaar rammelen bij stilstanden. En dat kan inderdaad niet gezond zijn
.

Die van Merelbeke zijn gewoon te erg voor woorden. Ik heb enkele weken geleden in een trein van 2 MW's gezeten, het boeltje vertrekt en doet enkele haltes zonder abnormale geluiden enz. Na een volgende halte wordt er weer aangezet, je hoort de motor uit dat rijtuig van toerental veranderen, maar blijft blijkbaar hangen op een bepaald aantal tpm, nochtans voel je dat het geheel accelereert. Het geluid dat dat maakte was voor zover ik mij nog herinner een laag ronkend geluid dat je anders niet hoort tijdens rit of stilstand. Het lijkt mij dat er daar toch iets niet al te gezond aan de hand was. Nog nooit eerder gehoord. Na de volgende stilstand was alles terug normaal. Het nummer van die MW weet ik niet precies meer, denk dat het 4182 was, maar niet zeker.
Van mijn part mogen die bakken binnen de 10 jaar van het spoor verdwijnen, ik heb liever dat ze nieuwe kopen of die lijnen onder de draad steken dan dat MW41 blijft rijden.
Van mijn part mogen die bakken binnen de 10 jaar van het spoor verdwijnen, ik heb liever dat ze nieuwe kopen of die lijnen onder de draad steken dan dat MW41 blijft rijden.