MW41 met niet-draaiende motoren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Dieselfreak »

Als een MW41 in een station stilstaat, laten ze de motoren altijd draaien. Al blijft hij twee uur aan een stuk op dezelfde plaats, de motoren blijven aan een stuk door puffen. Nu wilde ik wel eens weten: wanneer en waar worden de motoren aan- en afgezet? Bij de eerste rit 's morgens en na de laatste rit 's avonds? En waar blijven ze dan staan buiten de diensttijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Wover

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Wover »

Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft :P.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Steven »

Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft :P.

omdat het kuispersoneel dan gebruik kan maken van de stopcontacten om hun stofzuigers op aan te sluiten, dit om de zetels proper te maken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Adler »

Steven schreef:
Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft :P.

omdat het kuispersoneel dan gebruik kan maken van de stopcontacten om hun stofzuigers op aan te sluiten, dit om de zetels proper te maken.
Dat is dan wel heel dure elektriciteit :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:
Wover schreef:Volgens mij worden ze enkel uitgezet in vormingen. In onderhoudsposten laten ze de motoren opstaan omdat het kuispersoneel dan airco/verwarming heeft :P.

omdat het kuispersoneel dan gebruik kan maken van de stopcontacten om hun stofzuigers op aan te sluiten, dit om de zetels proper te maken.
Dat is dan wel heel dure elektriciteit :D
ja op de ms 96 en ander materieel met stopcontacten doen ze het toch daarom. Ik trok gewoon effe de lijn door he, ben dus niet 100% zeker, maar lijkt me niet meer als logisch, een verlengsnoer door heel de bundel trekken voor een beetje 220 V te hebben is ook kostelijk en dan spreken we nog niet over de eventuele spanningsval bij draden van dergelijke lengte ;-)
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door poyaud »

Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8280
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door dentheo »

poyaud schreef:Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)
dat was inderdaad de reden dat mijn grootvader nooit een dieselvrachtwagen wou kopen....(60 jaar geleden)

Is dat geen vrachtwagenmotor onder de 41ers ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Dietrich

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Dietrich »

Afgaande op de site van Cummins is dat vooral een motor die gebruikt wordt in werfmaterieel, kranen, graafmachines, wielladers, enz. Maar blijkbaar ook populair voor rollend materieel.
Wover

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Wover »

Is 600pk (450kW) niet wat veel voor een kraan :P. Of heeft de MW41 een variant met turbo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Steven »

een type motor hoeft niet noodzakelijk altijd hetzelfde vermogen te hebben he ;-)
Dietrich

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Dietrich »

Wover schreef:Is 600pk (450kW) niet wat veel voor een kraan :P. Of heeft de MW41 een variant met turbo?
Als je eens kijkt op de site van Liebherr naar mobiele kranen dan vind je al snel types met een motor van 400 kW.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Dieselfreak »

poyaud schreef:Bij kleinere pauzes de motor uitzetten, is niet gezond voor de motor , motor krijgt op dit moment geen koeling meer. ( principe in- en uitzetten van de onderdelen +motorblok)
Maar de motor urenlang stationair laten draaien is zéker ook niet gezond, om het dan nog niet te hebben over de brandstof die verloren gaat!!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef: Maar de motor urenlang stationair laten draaien is zéker ook niet gezond,
Wie heeft u dat wijsgemaakt?
Wover

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Wover »

Volgens mij scheelt er ook wel iets aan de ECU (motormanagement) van de MW41. Volgens mij regelt die ook het stationair toerental en heeft men dat voor de MW41 in onderhoud bij TW Hasselt aangepast, zodat er geen trillingen ontstaan bij stationair draaien. Bij de MW41 in onderhoud in Merelbeke hebben ze dat denk ik niet gedaan, vandaar dat die altijd bijna uit elkaar rammelen bij stilstanden. En dat kan inderdaad niet gezond zijn ;).
Dietrich

Re: MW41 met niet-draaiende motoren

Bericht door Dietrich »

Die van Merelbeke zijn gewoon te erg voor woorden. Ik heb enkele weken geleden in een trein van 2 MW's gezeten, het boeltje vertrekt en doet enkele haltes zonder abnormale geluiden enz. Na een volgende halte wordt er weer aangezet, je hoort de motor uit dat rijtuig van toerental veranderen, maar blijft blijkbaar hangen op een bepaald aantal tpm, nochtans voel je dat het geheel accelereert. Het geluid dat dat maakte was voor zover ik mij nog herinner een laag ronkend geluid dat je anders niet hoort tijdens rit of stilstand. Het lijkt mij dat er daar toch iets niet al te gezond aan de hand was. Nog nooit eerder gehoord. Na de volgende stilstand was alles terug normaal. Het nummer van die MW weet ik niet precies meer, denk dat het 4182 was, maar niet zeker.

Van mijn part mogen die bakken binnen de 10 jaar van het spoor verdwijnen, ik heb liever dat ze nieuwe kopen of die lijnen onder de draad steken dan dat MW41 blijft rijden. :roll:
Plaats reactie