super1500 schreef:
trouwens, de mensen van Muizen doen al meer dan 25 jaar onderhoud op deze koppeling, en zullen dus wel degelijk weten wat er allemaal fout kan lopen (en hoe ze het moeten oplossen)
Welke treinen hebben dan ook deze koppeling ?
Alle motorstellen gebouwd na 1975.
AM80 (Breaks), AM86 (Duikbrillen) en AM96 alsook de HST-stellen.
dat piekje op die koppeling is gewoon een geleidingsstukje, op de ms96 stellen is men dat ook aan het monteren. dit om het koppelen beter te laten verlopen (minder missers maken)
tussendoor eens een louter informatief vraagje :
Waarom is de gekoppelde trein zo samengesteld dat er een locomotief halfweg de trein zit ?
Waarom de beide locomotieven niet aan de uiteinden van de gekoppelde trein ?
Indien met zo'n samenstelling de trein komende uit Knokke wegens bv grote vertraging van gedeeltje uit Blankenberge eerst in Brugge aan perron zou komen, dan zouden de beide lok's tegen elkaar staan wat dan weer beperkingen oplevert ivm druk vd panto op de bovenleiding. (max 130km/h ipv 160)