L-treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
janjozef

L-treinen

Bericht door janjozef »

Kan iemand mij eens een goede reden geven waarom reizegers die een L-trein moeten nemen door de NMBS als minderwaardig wordt beschouwt en daarom ook met het minderwaardige, oud en vuil, materiaal moet rijden, terwijl die zelfde persoon toch evenveel moet betalen ?

Jan
Adler

Re: L-treinen

Bericht door Adler »

janjozef schreef:Kan iemand mij eens een goede reden geven waarom reizegers die een L-trein moeten nemen door de NMBS als minderwaardig wordt beschouwt en daarom ook met het minderwaardige, oud en vuil, materiaal moet rijden, terwijl die zelfde persoon toch evenveel moet betalen ?

Jan
Hetzelfde kan gezegd worden voor de meeste IR-treinen. Al het nieuw materieel wordt systematisch ingezet op de IC-lijnen. Op de meeste IR-lijnen worden enkel oude motorstellen gebruikt terwijl de prijs per kilometer dezelfde is.
Robin

Bericht door Robin »

verbruik van stroom :mrgreen:
vind het ook bezopen mja, reed afgelopen 3 jaar met L trein van Jambes naar Roosendaal en stapte op in antwerpen-noorderdokken en in kalmthout eraf. Als het dan regende in de winter was er amper frisse lucht door de drukte enzo.
En kwa properheid is het ook niet alles met z'n 800 reeks :?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wover

Bericht door Wover »

Eigenlijk zou er in België een andere invulling moeten komen voor het concept stoptrein. De stoptreinen zouden semi-metro's moeten zijn waar maximaal een kwartiertje opgezeten moet worden waarna hij in een IR-station aansluiting geeft op de IR's.

Perfect zou zijn dat je 3 categorieën stations hebt:

- Haltes: max 30 seconden stilstand, enkel stoptreinen
- IR-stations: knooppunten waar stoptreinen en IR-treinen stoppen, en waar de stoptreinen perfecte aansluiting geven op de IR-treinen. Max 1min stilstand voor IR-treinen en 30 seconden voor stoptreinen.
- IC-stations: knooppunten waar alle treinen stoppen en waar de stoptreinen en de IR treinen aansluiting geven op de IC treinen. Max 2 minuten stilstand voor IC's, 1 minuut voor IR's en 30 seconden voor stoptreinen.

Hoe kan zo'n korte stoptreinstilstand behaald worden?

- Perrons overal op dezelfde hoogte
- Materieel waarvan de vloer even hoog is als het perron
- Veel en brede deuren
- Halfuurdienst op zijn minst, zodat er niet teveel reizigers tegelijk op een trein zitten.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Wover schreef:- Halfuurdienst op zijn minst, zodat er niet teveel reizigers tegelijk op een trein zitten.
Een half uursdienst in de weekeinden zou ook geen overbodige luxe zijn volgens mij...
Bart

Bericht door Bart »

Omdat ze nu eenmaal te weinig modern materiaal hebbben.
Je kan moeilijk verwachten dat ze bv op Boom-Puurs met M6'en gaan rijden, terwijl er buiten de spits amper volk op zit.
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Ik denk dat je in België nog niet te klagen hebt.
K V B

Re: L-treinen

Bericht door K V B »

janjozef schreef:Kan iemand mij eens een goede reden geven waarom reizegers die een L-trein moeten nemen door de NMBS als minderwaardig wordt beschouwt en daarom ook met het minderwaardige, oud en vuil, materiaal moet rijden, terwijl die zelfde persoon toch evenveel moet betalen
Je kan je ook afvragen waarom een reiziger op een L trein evenveel betaalt als op een IC trein, terwijl die L trein meer per reizigerskm kost dan een IC...

't is allemaal zo simpel niet...
Steven

Bericht door Steven »

moet oud altijd gelijkgesteld worden met minderwaardig?
Shrek

Bericht door Shrek »

als je een oud schokkend,lawaaierig,niet ge-airconditioneerde klassiekje met een zacht optrekkende,geruisloze, frisse MS 96 vergelijkt wel ja :wink:

dat eerste is veel leuker met een stoomloc ervoor 8)
Steven

Bericht door Steven »

die ms96 met die klassiek vergelijken is wa stom he, die ms 96 zijn gekocht om ic treinen mee te doen. terwijl de klassieke stellen een beetje voor vanalles gekocht geweest zijn en niet vergetende dat dit model al meer dan 40 jaar meegaat.
nu de meeste toch een modernisering gekregen hebben ze er nog wel effe mee doorkunnen. trouwens wat die airco betreft moet je er ni te hard om roepen, want heeft net zo goed nadelen als voordelen.
het personeel (treinbegeleiding dus) zal sneller ziek worden = veel wisseling van temperatuur bij vrij koude of heel warme dagen. sommige passagiers zitten liever in een trein die open ramen heeft dan airco, bepaalde mensen verdragen het gewoonweg niet. dus als airco de referentie is om te zeggen of een trein of rijtuig goed is?!
ik stel meer belang in zitcomfort, voldoende beenruimte, vlot op en afstappen, netheid van de trein in het algemeen.

trouwens dat oudere rijtuigen en stellen gebruikt worden op lokalere treinen of stoptreinen is vrij algemeen zie ik evengoed in andere landen gebeuren.
Shrek

Bericht door Shrek »

en op een L-trein moet je minder lang zitten dus kan je minderwaardig materiaal inzetten, toch logisch? :P
Bibke

Bericht door Bibke »

Steven schreef:moet oud altijd gelijkgesteld worden met minderwaardig?
Ik zou het fijn vinden wanneer de 62ers met hun M4's terug de rit Neerpelt-Antwerpen-Centraal zouden gaan doen.
Was beter dan de 41ers.
Er was wel geen airco, maar je kon de venstertjes openen en uwe kop buiten stekken.
pietje

Bericht door pietje »

Bibke schreef:
Ik zou het fijn vinden wanneer de 62ers met hun M4's terug de rit Neerpelt-Antwerpen-Centraal zouden gaan doen.
Was beter dan de 41ers.
Er was wel geen airco, maar je kon de venstertjes openen en uwe kop buiten stekken.
Euh.. dat waren wel M2's op die verbindingen, dat is niet hetzelfde, en ze mogen hun 62ers ook laten zitten.

Steek die lijn maar onder draad, dan kunnen ze met fatsoenlijk materiaal komen.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

pietje schreef:
Bibke schreef:
Was beter dan de 41ers.
Euh.. dat waren wel M2's op die verbindingen, dat is niet hetzelfde, en ze mogen hun 62ers ook laten zitten.

Steek die lijn maar onder draad, dan kunnen ze met fatsoenlijk materiaal komen.
Die huidige MW-41 vind ik toch een beetje een veredelde tram als je erin zit :?
Plaats reactie