L-treinen
Re: L-treinen
Hetzelfde kan gezegd worden voor de meeste IR-treinen. Al het nieuw materieel wordt systematisch ingezet op de IC-lijnen. Op de meeste IR-lijnen worden enkel oude motorstellen gebruikt terwijl de prijs per kilometer dezelfde is.janjozef schreef:Kan iemand mij eens een goede reden geven waarom reizegers die een L-trein moeten nemen door de NMBS als minderwaardig wordt beschouwt en daarom ook met het minderwaardige, oud en vuil, materiaal moet rijden, terwijl die zelfde persoon toch evenveel moet betalen ?
Jan
verbruik van stroom
vind het ook bezopen mja, reed afgelopen 3 jaar met L trein van Jambes naar Roosendaal en stapte op in antwerpen-noorderdokken en in kalmthout eraf. Als het dan regende in de winter was er amper frisse lucht door de drukte enzo.
En kwa properheid is het ook niet alles met z'n 800 reeks

vind het ook bezopen mja, reed afgelopen 3 jaar met L trein van Jambes naar Roosendaal en stapte op in antwerpen-noorderdokken en in kalmthout eraf. Als het dan regende in de winter was er amper frisse lucht door de drukte enzo.
En kwa properheid is het ook niet alles met z'n 800 reeks




Eigenlijk zou er in België een andere invulling moeten komen voor het concept stoptrein. De stoptreinen zouden semi-metro's moeten zijn waar maximaal een kwartiertje opgezeten moet worden waarna hij in een IR-station aansluiting geeft op de IR's.
Perfect zou zijn dat je 3 categorieën stations hebt:
- Haltes: max 30 seconden stilstand, enkel stoptreinen
- IR-stations: knooppunten waar stoptreinen en IR-treinen stoppen, en waar de stoptreinen perfecte aansluiting geven op de IR-treinen. Max 1min stilstand voor IR-treinen en 30 seconden voor stoptreinen.
- IC-stations: knooppunten waar alle treinen stoppen en waar de stoptreinen en de IR treinen aansluiting geven op de IC treinen. Max 2 minuten stilstand voor IC's, 1 minuut voor IR's en 30 seconden voor stoptreinen.
Hoe kan zo'n korte stoptreinstilstand behaald worden?
- Perrons overal op dezelfde hoogte
- Materieel waarvan de vloer even hoog is als het perron
- Veel en brede deuren
- Halfuurdienst op zijn minst, zodat er niet teveel reizigers tegelijk op een trein zitten.
Perfect zou zijn dat je 3 categorieën stations hebt:
- Haltes: max 30 seconden stilstand, enkel stoptreinen
- IR-stations: knooppunten waar stoptreinen en IR-treinen stoppen, en waar de stoptreinen perfecte aansluiting geven op de IR-treinen. Max 1min stilstand voor IR-treinen en 30 seconden voor stoptreinen.
- IC-stations: knooppunten waar alle treinen stoppen en waar de stoptreinen en de IR treinen aansluiting geven op de IC treinen. Max 2 minuten stilstand voor IC's, 1 minuut voor IR's en 30 seconden voor stoptreinen.
Hoe kan zo'n korte stoptreinstilstand behaald worden?
- Perrons overal op dezelfde hoogte
- Materieel waarvan de vloer even hoog is als het perron
- Veel en brede deuren
- Halfuurdienst op zijn minst, zodat er niet teveel reizigers tegelijk op een trein zitten.
Re: L-treinen
Je kan je ook afvragen waarom een reiziger op een L trein evenveel betaalt als op een IC trein, terwijl die L trein meer per reizigerskm kost dan een IC...janjozef schreef:Kan iemand mij eens een goede reden geven waarom reizegers die een L-trein moeten nemen door de NMBS als minderwaardig wordt beschouwt en daarom ook met het minderwaardige, oud en vuil, materiaal moet rijden, terwijl die zelfde persoon toch evenveel moet betalen
't is allemaal zo simpel niet...
die ms96 met die klassiek vergelijken is wa stom he, die ms 96 zijn gekocht om ic treinen mee te doen. terwijl de klassieke stellen een beetje voor vanalles gekocht geweest zijn en niet vergetende dat dit model al meer dan 40 jaar meegaat.
nu de meeste toch een modernisering gekregen hebben ze er nog wel effe mee doorkunnen. trouwens wat die airco betreft moet je er ni te hard om roepen, want heeft net zo goed nadelen als voordelen.
het personeel (treinbegeleiding dus) zal sneller ziek worden = veel wisseling van temperatuur bij vrij koude of heel warme dagen. sommige passagiers zitten liever in een trein die open ramen heeft dan airco, bepaalde mensen verdragen het gewoonweg niet. dus als airco de referentie is om te zeggen of een trein of rijtuig goed is?!
ik stel meer belang in zitcomfort, voldoende beenruimte, vlot op en afstappen, netheid van de trein in het algemeen.
trouwens dat oudere rijtuigen en stellen gebruikt worden op lokalere treinen of stoptreinen is vrij algemeen zie ik evengoed in andere landen gebeuren.
nu de meeste toch een modernisering gekregen hebben ze er nog wel effe mee doorkunnen. trouwens wat die airco betreft moet je er ni te hard om roepen, want heeft net zo goed nadelen als voordelen.
het personeel (treinbegeleiding dus) zal sneller ziek worden = veel wisseling van temperatuur bij vrij koude of heel warme dagen. sommige passagiers zitten liever in een trein die open ramen heeft dan airco, bepaalde mensen verdragen het gewoonweg niet. dus als airco de referentie is om te zeggen of een trein of rijtuig goed is?!
ik stel meer belang in zitcomfort, voldoende beenruimte, vlot op en afstappen, netheid van de trein in het algemeen.
trouwens dat oudere rijtuigen en stellen gebruikt worden op lokalere treinen of stoptreinen is vrij algemeen zie ik evengoed in andere landen gebeuren.
Euh.. dat waren wel M2's op die verbindingen, dat is niet hetzelfde, en ze mogen hun 62ers ook laten zitten.Bibke schreef:Ik zou het fijn vinden wanneer de 62ers met hun M4's terug de rit Neerpelt-Antwerpen-Centraal zouden gaan doen.Steven schreef:moet oud altijd gelijkgesteld worden met minderwaardig?
Was beter dan de 41ers.
Er was wel geen airco, maar je kon de venstertjes openen en uwe kop buiten stekken.
Steek die lijn maar onder draad, dan kunnen ze met fatsoenlijk materiaal komen.
Die huidige MW-41 vind ik toch een beetje een veredelde tram als je erin zitpietje schreef:Euh.. dat waren wel M2's op die verbindingen, dat is niet hetzelfde, en ze mogen hun 62ers ook laten zitten.Bibke schreef:Ik zou het fijn vinden wanneer de 62ers met hun M4's terug de rit Neerpelt-Antwerpen-Centraal zouden gaan doen.Steven schreef:moet oud altijd gelijkgesteld worden met minderwaardig?
Was beter dan de 41ers.
Er was wel geen airco, maar je kon de venstertjes openen en uwe kop buiten stekken.
Steek die lijn maar onder draad, dan kunnen ze met fatsoenlijk materiaal komen.
