opnieuw ongeval in Loppem
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
Yes indeed,
de RE 7001 (HLE 2749 + 9 I6'en) (Oostende nr. Kortrijk) ramde op OW21 een auto die zich kort voordien vast reed.
Uurke of twee bussen ingelegd tss. Brugge & Lichtervelde.
HLE 2331 heeft de RE teruggesleept naar Brugge-Vorming, waar die vannacht terug vertrekt naar Oostende (wegens schade aan 40km/h).
de RE 7001 (HLE 2749 + 9 I6'en) (Oostende nr. Kortrijk) ramde op OW21 een auto die zich kort voordien vast reed.
Uurke of twee bussen ingelegd tss. Brugge & Lichtervelde.
HLE 2331 heeft de RE teruggesleept naar Brugge-Vorming, waar die vannacht terug vertrekt naar Oostende (wegens schade aan 40km/h).
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
Uit Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8210
Auto raakt onder trein bij spoorwegovergang
Bestuurder kan zichzelf in veiligheid brengen
LOPPEM - Een 69-jarige bestuurder is gisteren met zijn wagen vast komen te zitten op de spoorwegovergang in de Kattenstraat in Loppem. De man kon zichzelf redden, maar zijn wagen werd door een trein gegrepen en 500meter meegesleurd.
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem. De man zou een berekeningsfout gemaakt hebben op de smalle overgang waar men maar in één richting mag passeren. Getuigen hebben nog geprobeerd om de geknelde wagen los te wrikken maar toen de slagbomen neergingen maakte iedereen zich uit de voeten.
'De bestuurder van het treinstel ging op de rem staan maar kon een aanrijding niet meer vermijden', zegt hoofdinspecteur Erwin Dewinne van de spoorwegpolitie. 'De trein greep de wagen met 120kilometer per uur en sleepte die minstens 500 meter mee. De trein, waar geen passagiers op zaten, kwam pas enkele honderden meters voorbij de overgang in de Heidelbergstraat tot stilstand. De wagen werd compleet verbrijzeld en brokstukken lagen her en der verspreid.'
Geen wanhoopsdaad
De brandweer van Torhout kwam het wrak verwijderen. De spoorwegpolitie deed de vaststellingen en de politie van zone Het Houtsche verleende verkeersbijstand en slachtofferhulp aan de verbouwereerde chauffeur. 'Een wanhoopsdaad is nagenoeg uitgesloten', klinkt het bij Het Houtsche. 'Waarom zou de man zichzelf anders in veiligheid hebben gebracht?'
De bestuurder is sinds februari weduwnaar. Hij ontsnapte aan de dood en ook de treinchauffeur bleef ongedeerd.
'Ook de locomotief werd zwaar gehavend, maar de precieze schade aan het treinstel en aan de spoorweg zelf zullen we later moeten bepalen', zegt Ronny Verhaeghe van Infrabel, uitbater van de spoorweginfrastructuur. 'We zullen het treinstel morgen naar het eindstation van Oostende slepen waar het hersteld en gereinigd zal worden.'
Het treinverkeer tussen Brugge en Kortrijk lag in beide richtingen lange tijd in de knoop. De reizigers werden met bussen van De Lijn naar hun bestemming gebracht.

Auto raakt onder trein bij spoorwegovergang
Bestuurder kan zichzelf in veiligheid brengen
LOPPEM - Een 69-jarige bestuurder is gisteren met zijn wagen vast komen te zitten op de spoorwegovergang in de Kattenstraat in Loppem. De man kon zichzelf redden, maar zijn wagen werd door een trein gegrepen en 500meter meegesleurd.
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem. De man zou een berekeningsfout gemaakt hebben op de smalle overgang waar men maar in één richting mag passeren. Getuigen hebben nog geprobeerd om de geknelde wagen los te wrikken maar toen de slagbomen neergingen maakte iedereen zich uit de voeten.
'De bestuurder van het treinstel ging op de rem staan maar kon een aanrijding niet meer vermijden', zegt hoofdinspecteur Erwin Dewinne van de spoorwegpolitie. 'De trein greep de wagen met 120kilometer per uur en sleepte die minstens 500 meter mee. De trein, waar geen passagiers op zaten, kwam pas enkele honderden meters voorbij de overgang in de Heidelbergstraat tot stilstand. De wagen werd compleet verbrijzeld en brokstukken lagen her en der verspreid.'
Geen wanhoopsdaad
De brandweer van Torhout kwam het wrak verwijderen. De spoorwegpolitie deed de vaststellingen en de politie van zone Het Houtsche verleende verkeersbijstand en slachtofferhulp aan de verbouwereerde chauffeur. 'Een wanhoopsdaad is nagenoeg uitgesloten', klinkt het bij Het Houtsche. 'Waarom zou de man zichzelf anders in veiligheid hebben gebracht?'
De bestuurder is sinds februari weduwnaar. Hij ontsnapte aan de dood en ook de treinchauffeur bleef ongedeerd.
'Ook de locomotief werd zwaar gehavend, maar de precieze schade aan het treinstel en aan de spoorweg zelf zullen we later moeten bepalen', zegt Ronny Verhaeghe van Infrabel, uitbater van de spoorweginfrastructuur. 'We zullen het treinstel morgen naar het eindstation van Oostende slepen waar het hersteld en gereinigd zal worden.'
Het treinverkeer tussen Brugge en Kortrijk lag in beide richtingen lange tijd in de knoop. De reizigers werden met bussen van De Lijn naar hun bestemming gebracht.

Dat is simpel.Fles schreef:Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit?Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Een smalle overweg voor slechts één wagen.
Als men geen al te beste chauffeur is en men misrekend zich komt men links of rechts tss de sporen/ballast. Als het chassis van de wagen dan nog op de overweg ligt, wordt het wel eens moeilijk om de wagen weg te krijgen. Had die trein 5 minuten later gekomen, was er misschien niets gebeurt.
Waarschijnlijk zal het iets te maken hebben met dit spel dat vlak achter de overweg staat!Fles schreef:Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit?Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.

De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
Hier nog wat meer foto's van het accident op vrijdagavond. Het treinverkeer werd een tijdje onderbroken en vervangen door bussen van De Lijn, die vanzelfsprekend niet voor de voldoende capaciteit konden zorgen.
Mijn eerste reactie was: "I10-rijtuigen, wat doet dat hier???"
Wat ook nog op te merken valt is dat het ongeluk op dezelfde overweg gebeurde als bij het dodelijk accident waarbij een meisje door de trein werd 'meegezogen', waarvan er hier op hgbtf ook al een hele discussie staat.
Mijn eerste reactie was: "I10-rijtuigen, wat doet dat hier???"

Wat ook nog op te merken valt is dat het ongeluk op dezelfde overweg gebeurde als bij het dodelijk accident waarbij een meisje door de trein werd 'meegezogen', waarvan er hier op hgbtf ook al een hele discussie staat.
- Bijlagen
edit: is dat niet heel erg onlogisch dan?Trainspotterke schreef: De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.

Laatst gewijzigd door Fles op 20 aug 2007, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.