opnieuw ongeval in Loppem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ghostie

opnieuw ongeval in Loppem

Bericht door ghostie »

rond 18u45 is opnieuw een ongeval gebeurd aan de overweg te Loppem
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Yes indeed,

de RE 7001 (HLE 2749 + 9 I6'en) (Oostende nr. Kortrijk) ramde op OW21 een auto die zich kort voordien vast reed.

Uurke of twee bussen ingelegd tss. Brugge & Lichtervelde.

HLE 2331 heeft de RE teruggesleept naar Brugge-Vorming, waar die vannacht terug vertrekt naar Oostende (wegens schade aan 40km/h).
maartenc

Bericht door maartenc »

welke trein is dat juist,rijdt die iedere dag? of bedoel je M4 idpv I6?
willem

Bericht door willem »

Is dat niet de 7001 die savonds leeg terugkeert zodat die de volgende ochtend terug uit Kortrijk kan vertrekken?

Die RE heeft er allesinds iets mee te maken, maar wat dat juist betekend weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23076
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

er staat RE 7001 wat in vaktaal zoveel wil zeggen lege rit voor 7001 te verzekeren als er ER 7001 staat is dat lege rit na trein 7001 verzekerd te hebben
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Steven schreef:er staat RE 7001 wat in vaktaal zoveel wil zeggen lege rit voor 7001 te verzekeren als er ER 7001 staat is dat lege rit na trein 7001 verzekerd te hebben
Klopt als een bus.
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

maartenc schreef:welke trein is dat juist,rijdt die iedere dag? of bedoel je M4 idpv I6?
Nope,
was voor zover ik weet, éénmalige rit.

Ik bedoel wel degelijk I6 (grijs-blauw-rood).


Het is dus niet de ER8991... :wink:
Poldevrek

Bericht door Poldevrek »

Uit Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8210

Auto raakt onder trein bij spoorwegovergang
Bestuurder kan zichzelf in veiligheid brengen

LOPPEM - Een 69-jarige bestuurder is gisteren met zijn wagen vast komen te zitten op de spoorwegovergang in de Kattenstraat in Loppem. De man kon zichzelf redden, maar zijn wagen werd door een trein gegrepen en 500meter meegesleurd.

Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem. De man zou een berekeningsfout gemaakt hebben op de smalle overgang waar men maar in één richting mag passeren. Getuigen hebben nog geprobeerd om de geknelde wagen los te wrikken maar toen de slagbomen neergingen maakte iedereen zich uit de voeten.

'De bestuurder van het treinstel ging op de rem staan maar kon een aanrijding niet meer vermijden', zegt hoofdinspecteur Erwin Dewinne van de spoorwegpolitie. 'De trein greep de wagen met 120kilometer per uur en sleepte die minstens 500 meter mee. De trein, waar geen passagiers op zaten, kwam pas enkele honderden meters voorbij de overgang in de Heidelbergstraat tot stilstand. De wagen werd compleet verbrijzeld en brokstukken lagen her en der verspreid.'

Geen wanhoopsdaad

De brandweer van Torhout kwam het wrak verwijderen. De spoorwegpolitie deed de vaststellingen en de politie van zone Het Houtsche verleende verkeersbijstand en slachtofferhulp aan de verbouwereerde chauffeur. 'Een wanhoopsdaad is nagenoeg uitgesloten', klinkt het bij Het Houtsche. 'Waarom zou de man zichzelf anders in veiligheid hebben gebracht?'

De bestuurder is sinds februari weduwnaar. Hij ontsnapte aan de dood en ook de treinchauffeur bleef ongedeerd.

'Ook de locomotief werd zwaar gehavend, maar de precieze schade aan het treinstel en aan de spoorweg zelf zullen we later moeten bepalen', zegt Ronny Verhaeghe van Infrabel, uitbater van de spoorweginfrastructuur. 'We zullen het treinstel morgen naar het eindstation van Oostende slepen waar het hersteld en gereinigd zal worden.'

Het treinverkeer tussen Brugge en Kortrijk lag in beide richtingen lange tijd in de knoop. De reizigers werden met bussen van De Lijn naar hun bestemming gebracht.
Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit? :shock:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2956
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Fles schreef:
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit? :shock:
Dat is simpel.

Een smalle overweg voor slechts één wagen.
Als men geen al te beste chauffeur is en men misrekend zich komt men links of rechts tss de sporen/ballast. Als het chassis van de wagen dan nog op de overweg ligt, wordt het wel eens moeilijk om de wagen weg te krijgen. Had die trein 5 minuten later gekomen, was er misschien niets gebeurt.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Fles schreef:
Om 17.20uur gisteravond kwam een 69-jarige bestuurder uit Loppem met de wielen van zijn Citroën Xsara vast te zitten op de spoorwegovergang in de Kattestraat in Loppem.
Hoe kan zoiets bestaan eigenlijk? Dat je er met een fietsband, haaks op de rijrichting, inschiet, dat kan nog. Maar dit? :shock:
Waarschijnlijk zal het iets te maken hebben met dit spel dat vlak achter de overweg staat! :wink:
De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
Bijlagen
Kopie  van SUC55200.JPG
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Hier nog wat meer foto's van het accident op vrijdagavond. Het treinverkeer werd een tijdje onderbroken en vervangen door bussen van De Lijn, die vanzelfsprekend niet voor de voldoende capaciteit konden zorgen.
Mijn eerste reactie was: "I10-rijtuigen, wat doet dat hier???" :D

Wat ook nog op te merken valt is dat het ongeluk op dezelfde overweg gebeurde als bij het dodelijk accident waarbij een meisje door de trein werd 'meegezogen', waarvan er hier op hgbtf ook al een hele discussie staat.
Bijlagen
In de dorpskom van Loppem zijn er twee overwegen, in de volksmond de kleine travers en de grote travers. Het ongeluk gebeurde aan de kleine travers. Op de foto staat de schade aan de grote travers.
In de dorpskom van Loppem zijn er twee overwegen, in de volksmond de kleine travers en de grote travers. Het ongeluk gebeurde aan de kleine travers. Op de foto staat de schade aan de grote travers.
De overweg waar de auto gegrepen is in de achtergrond gefotografeerd vanaf de grote overweg.
De overweg waar de auto gegrepen is in de achtergrond gefotografeerd vanaf de grote overweg.
Slachtoffer is de 2749 met lichte schade. De brandweer is bezig met het vrak van de wagen te verwijderen.
Slachtoffer is de 2749 met lichte schade. De brandweer is bezig met het vrak van de wagen te verwijderen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg.
Bijlagen
Kopie  van SUC55202.JPG
Foto genomen vanaf de kleine travers richting grote travers. Zo kun je zien hoe lang het nog geduurd heeft eer de trein volledig stilstond.
Foto genomen vanaf de kleine travers richting grote travers. Zo kun je zien hoe lang het nog geduurd heeft eer de trein volledig stilstond.
Gelukkig moesten de hulpdiensten niet teveel doen.
Gelukkig moesten de hulpdiensten niet teveel doen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Vervolg.
Bijlagen
Het was de 2331 dat de trein komende van Brugge kwam evacueren. Hier kruist hij met SF05 de kleine travers. Zoals je ziet komt de trein hier net uit een bocht en zal de auto dus aan de volle 120 km/u geraakt zijn.
Het was de 2331 dat de trein komende van Brugge kwam evacueren. Hier kruist hij met SF05 de kleine travers. Zoals je ziet komt de trein hier net uit een bocht en zal de auto dus aan de volle 120 km/u geraakt zijn.
De bumper van de auto is maar vijf meter meegesleurd geweest.
De bumper van de auto is maar vijf meter meegesleurd geweest.
Fles

Bericht door Fles »

Trainspotterke schreef: De Kattestraat die begint aan deze overweg was een straat met éénrichtingsverkeer (in de richting weg van de fotograaf), maar sinds kort omgevormd tot tweerichtingsstraat, behalve de overweg zelf, die bleef éénrichting en dan hebben ze dat spel en dat verkeersbord daar dus gezet.
edit: is dat niet heel erg onlogisch dan? :?:
Laatst gewijzigd door Fles op 20 aug 2007, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie