ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.
Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
en dat heel die zever van reserveren en prijs verschillend van moment en niemand weet wanneer het hoeveel kost (mijn excuses voor de frustraties) niet nodig is om ffe naar Amsterdam te rijden...
en dat heel die zever van reserveren en prijs verschillend van moment en niemand weet wanneer het hoeveel kost (mijn excuses voor de frustraties) niet nodig is om ffe naar Amsterdam te rijden...
Waarom is de verplichte reservatie voor een lange afstands trein zo een probleem? De Thalys kent ook verplichte reservatie, en dat heeft toch niet belet dat de trein een groot success is.Shrek schreef:als die nieuwe trein niet veel duurder is en niet gereserveerd moet worden mag de benelux gerust weg.
Het grote voordeel van verplichte reservatie op HST's is dat je op die manier kan vermijden dat een trein te vol is, en daarom vertraging op loopt. In Duistland is het reserveren op de ICE niet verplicht (ik reserveer echter altijd), met als gevolg dat soms een trein overvol raakt, en vervolgens niet meer aan zijn maximumsnelheid mag rijden. Sneu voor die vooruitziende reizigers die wel reservaties hebben, en nu hun aansluitingen missen.
Wat wel wenselijk is, is dat men de reservatie laagdrempelig houdt. Dat hoeft geen probleem te zijn. De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.
Thalys richting Nederland is geen success.K V B schreef:Waarom is de verplichte reservatie voor een lange afstands trein zo een probleem? De Thalys kent ook verplichte reservatie, en dat heeft toch niet belet dat de trein een groot success is.Shrek schreef:als die nieuwe trein niet veel duurder is en niet gereserveerd moet worden mag de benelux gerust weg.
Het grote voordeel van verplichte reservatie op HST's is dat je op die manier kan vermijden dat een trein te vol is, en daarom vertraging op loopt. In Duistland is het reserveren op de ICE niet verplicht (ik reserveer echter altijd), met als gevolg dat soms een trein overvol raakt, en vervolgens niet meer aan zijn maximumsnelheid mag rijden. Sneu voor die vooruitziende reizigers die wel reservaties hebben, en nu hun aansluitingen missen.
Wat wel wenselijk is, is dat men de reservatie laagdrempelig houdt. Dat hoeft geen probleem te zijn. De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.
Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
Met maar vijf treinen per dag niet zo verwonderlijk.bobby schreef: Thalys richting Nederland is geen success.
Dus volgens jou heeft het feit dat er nu elk half uur een trein is, ipv. een handvol per dag, en dat die trein er 1u25 over doet geen enkele bijdrage aan het success geleverd?bobby schreef: Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
Er reizen nu veel meer mensen met de trein van Brussel naar Parijs dan voorheen. Het lijkt met toch wel duidelijk dat de verplichte reservatie niet echt een groot obstakel voor success is.
K V B schreef:Mij lijkt volgende zinvol: L trein tot Roosendaal, en IR naar Essen doortrekken naar Roosendaal. Zorg er voor dat die treinen in Roosendaal goede aansluitingen richting Zeeland hebben. (Reizigers uit Dordrecht kunnen via Breda).
Dat laatste zal nog even duren, maar voor de rest is het voorstel inderdaad zinvol.
Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Het is daarom dat NMBS met het idee zou spelen om de IC-I (Charleroi Antwerpen) op termijn te laten doorrijden naar Breda (Vandaag staat IC-I toch zo'n half uur stil in Antwerpen Centraal)FLV-FGSP schreef:Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)K V B schreef:Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
persoonlijk geloof ik niet dat die HSA trein Brussel-Amsterdam ooit echt rendabel zal zijn. Volgens mij zou het veel realistischer (en rendabeler) zijn om elk uur een Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam te laten rijden, aangevuld met de klassieke Benelux.Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
en dat heel die zever van reserveren en prijs verschillend van moment en niemand weet wanneer het hoeveel kost (mijn excuses voor de frustraties) niet nodig is om ffe naar Amsterdam te rijden...
Het HSA project wordt kunstmatig opgeklopt door de Nederlandse regering.
Wat is de rijtijd?FLV-FGSP schreef:Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)K V B schreef: Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Aan 200 kph. Heb je voor het traject iets meer dan 15 minuten nodig... Daar komt dan nog 3 keer optrekken en afremmen bij, plus een stilstand van een of twee minuten. Kom je mogelijks inderdaad boven de 25 minuten.
Voor die korte trajecten hoeft de Benelux nu juist niet behouden te blijven. Het volstaat om gewoon een goede, frequente IC dienst Antwerpen - Brussel te hebben.Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
Ah non, on a pas ces automates SNCF ici à FBMZK V B schreef:(...)De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.

en er zijn zelfs plannen om naar de beurs te gaanFLV-FGSP schreef:30% SNCB eh NMBS en 70% SNCF. Volgens recente berichten zou DB bereid zijn om ook aandeelhouder te worden. Voorlopig zijn NS en DB enkel partners.carlos schreef:kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?

Antwerpen centraal heeft vanuit nederland gezien geen kopsporen, dus is het volgens mij zoizo beter de treinen uit brecht/breda te laten doorrijden tot brussel of misschien wel verder.
Daar kan de NMBS nog aan meeverdienen. Wat een leuke doemdenkers hebben we toch. Hier zou waarschijnlijk redelijk wat vraag van zijn.Patrick schreef:Free trip for drugaddictsSIMPY.be schreef:waarom heen rechtreekse trein Lille Flandres - Amsterdam!
De IC C dus laten doorrijden naar A'dam
Dit dus door reeks 18 + I11 rijtuigen.
Keep on dreaming :p

En die is er nu nietK V B schreef:Voor die korte trajecten hoeft de Benelux nu juist niet behouden te blijven. Het volstaat om gewoon een goede, frequente IC dienst Antwerpen - Brussel te hebben.Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
