ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
en dat heel die zever van reserveren en prijs verschillend van moment en niemand weet wanneer het hoeveel kost (mijn excuses voor de frustraties) niet nodig is om ffe naar Amsterdam te rijden...
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Shrek schreef:als die nieuwe trein niet veel duurder is en niet gereserveerd moet worden mag de benelux gerust weg.
Waarom is de verplichte reservatie voor een lange afstands trein zo een probleem? De Thalys kent ook verplichte reservatie, en dat heeft toch niet belet dat de trein een groot success is.
Het grote voordeel van verplichte reservatie op HST's is dat je op die manier kan vermijden dat een trein te vol is, en daarom vertraging op loopt. In Duistland is het reserveren op de ICE niet verplicht (ik reserveer echter altijd), met als gevolg dat soms een trein overvol raakt, en vervolgens niet meer aan zijn maximumsnelheid mag rijden. Sneu voor die vooruitziende reizigers die wel reservaties hebben, en nu hun aansluitingen missen.
Wat wel wenselijk is, is dat men de reservatie laagdrempelig houdt. Dat hoeft geen probleem te zijn. De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.
bobby

Bericht door bobby »

K V B schreef:
Shrek schreef:als die nieuwe trein niet veel duurder is en niet gereserveerd moet worden mag de benelux gerust weg.
Waarom is de verplichte reservatie voor een lange afstands trein zo een probleem? De Thalys kent ook verplichte reservatie, en dat heeft toch niet belet dat de trein een groot success is.
Het grote voordeel van verplichte reservatie op HST's is dat je op die manier kan vermijden dat een trein te vol is, en daarom vertraging op loopt. In Duistland is het reserveren op de ICE niet verplicht (ik reserveer echter altijd), met als gevolg dat soms een trein overvol raakt, en vervolgens niet meer aan zijn maximumsnelheid mag rijden. Sneu voor die vooruitziende reizigers die wel reservaties hebben, en nu hun aansluitingen missen.
Wat wel wenselijk is, is dat men de reservatie laagdrempelig houdt. Dat hoeft geen probleem te zijn. De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.
Thalys richting Nederland is geen success.

Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

bobby schreef: Thalys richting Nederland is geen success.
Met maar vijf treinen per dag niet zo verwonderlijk.
bobby schreef: Thalys richting Parijs is een success omdat men de gewone treinen afgeschaft heeft...
Dus volgens jou heeft het feit dat er nu elk half uur een trein is, ipv. een handvol per dag, en dat die trein er 1u25 over doet geen enkele bijdrage aan het success geleverd?

Er reizen nu veel meer mensen met de trein van Brussel naar Parijs dan voorheen. Het lijkt met toch wel duidelijk dat de verplichte reservatie niet echt een groot obstakel voor success is.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

K V B schreef:Mij lijkt volgende zinvol: L trein tot Roosendaal, en IR naar Essen doortrekken naar Roosendaal. Zorg er voor dat die treinen in Roosendaal goede aansluitingen richting Zeeland hebben. (Reizigers uit Dordrecht kunnen via Breda).

Dat laatste zal nog even duren, maar voor de rest is het voorstel inderdaad zinvol.
Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)
carlos

Bericht door carlos »

FLV-FGSP schreef:
K V B schreef:Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)
Het is daarom dat NMBS met het idee zou spelen om de IC-I (Charleroi Antwerpen) op termijn te laten doorrijden naar Breda (Vandaag staat IC-I toch zo'n half uur stil in Antwerpen Centraal)
carlos

Bericht door carlos »

kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

carlos schreef:kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?
30% SNCB eh NMBS en 70% SNCF. Volgens recente berichten zou DB bereid zijn om ook aandeelhouder te worden. Voorlopig zijn NS en DB enkel partners.
pietmol

Bericht door pietmol »

Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
en dat heel die zever van reserveren en prijs verschillend van moment en niemand weet wanneer het hoeveel kost (mijn excuses voor de frustraties) niet nodig is om ffe naar Amsterdam te rijden...
persoonlijk geloof ik niet dat die HSA trein Brussel-Amsterdam ooit echt rendabel zal zijn. Volgens mij zou het veel realistischer (en rendabeler) zijn om elk uur een Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam te laten rijden, aangevuld met de klassieke Benelux.
Het HSA project wordt kunstmatig opgeklopt door de Nederlandse regering.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef:
K V B schreef: Laat verder de Brecht shuttle tot Breda door rijden. Voor een uurdienst Antwerpen - Brecht - Breda vv. is slechts een treinstel nodig.
Helaas, dat is juist niet haalbaar. Het is 55 km er zijn 2 stops (Luchtbal en Brecht)
Wat is de rijtijd?
Aan 200 kph. Heb je voor het traject iets meer dan 15 minuten nodig... Daar komt dan nog 3 keer optrekken en afremmen bij, plus een stilstand van een of twee minuten. Kom je mogelijks inderdaad boven de 25 minuten.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
Voor die korte trajecten hoeft de Benelux nu juist niet behouden te blijven. Het volstaat om gewoon een goede, frequente IC dienst Antwerpen - Brussel te hebben.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

K V B schreef:(...)De SNCF heeft haar "échange minute" automaten (staan die ook in Brussel Zuid, overigens?), en in Japan is het de normalste zaak van de wereld dat je ticket zonder reservatie in een automaat stopt, die je in een paar seconden een reservatie geeft op de eerstvolgende trein met een vrije zitplaats.
Ah non, on a pas ces automates SNCF ici à FBMZ :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:
carlos schreef:kan iemand mij vertellen wat is de juridische structuur is van Thalys? Wie zijn de aandeelhouders zijn van Thalys?
30% SNCB eh NMBS en 70% SNCF. Volgens recente berichten zou DB bereid zijn om ook aandeelhouder te worden. Voorlopig zijn NS en DB enkel partners.
en er zijn zelfs plannen om naar de beurs te gaan :P

Antwerpen centraal heeft vanuit nederland gezien geen kopsporen, dus is het volgens mij zoizo beter de treinen uit brecht/breda te laten doorrijden tot brussel of misschien wel verder.
Gregske

Bericht door Gregske »

Patrick schreef:
SIMPY.be schreef:waarom heen rechtreekse trein Lille Flandres - Amsterdam!
De IC C dus laten doorrijden naar A'dam :)
Dit dus door reeks 18 + I11 rijtuigen.
Keep on dreaming :p
Free trip for drugaddicts :twisted:
Daar kan de NMBS nog aan meeverdienen. Wat een leuke doemdenkers hebben we toch. Hier zou waarschijnlijk redelijk wat vraag van zijn. 8)
Gregske

Bericht door Gregske »

K V B schreef:
Pieter schreef:Ik vind dat hij moet blijven om de simpele reden dat hij veel gebruikt wordt voor korte trajecten (Brussel - Mechelen), (Mechelen - Antwerpen),
Voor die korte trajecten hoeft de Benelux nu juist niet behouden te blijven. Het volstaat om gewoon een goede, frequente IC dienst Antwerpen - Brussel te hebben.
En die is er nu niet :twisted:
Plaats reactie