GoVolta wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs
Re: GoVolta wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs
Ik persoonlijk hoop stiekem echt wel dat de "klant" GoVolta is. Ik hoop echt dat de 406 weer internationaal op het spoor verschijnt.
Waarom zou je dat nu hopen? Die treinen zorgden voor heel veel vertraging en uitval. Vanaf de dag dat ze uit roulatie gingen nam de stiptheid op Brussel-Frankfurt enorm toe.
Bovendien zijn het heel dure treinen in onderhoud, dat past echt niet in een lowcost model.
Dit komt doordat ik zeer weinig met deze treinen heb gereden (maar 2 keer, en ik vond ze zeer comfortabel), en ik zou toch wel nog enkele ritten ermee willen maken. Ik weet alleen niet of de 403 (binnen Duitsland) hetzelfde comfort biedt.Shrek schreef: ↑13 sep 2026, 23:06Waarom zou je dat nu hopen? Die treinen zorgden voor heel veel vertraging en uitval. Vanaf de dag dat ze uit roulatie gingen nam de stiptheid op Brussel-Frankfurt enorm toe.
Bovendien zijn het heel dure treinen in onderhoud, dat past echt niet in een lowcost model.
En daarbij: waren die stiptheidsproblemen er altijd? Ook in de beginjaren? Ik zou denken van niet (anders zou DB toch niet 22 à 24 jaar wachten om ze te vervangen). Daarbij dacht ik ook dat deze stellen nooit gemoderniseerd werden. Misschien zou een modernisering de problemen kunnen verhelpen?
-
ovspotter_be
Ik denk niet dat GoVolta geld heeft liggen om die stellen eerst te gaan moderniseren.
De 406 is een doorontwikkeling van de 403 en het interieur van beiden is - op enkele details na - hetzelfde. De 403 rijdt nog in Duitsland.4017-4018 schreef: ↑13 sep 2026, 23:55Dit komt doordat ik zeer weinig met deze treinen heb gereden (maar 2 keer, en ik vond ze zeer comfortabel), en ik zou toch wel nog enkele ritten ermee willen maken. Ik weet alleen niet of de 403 (binnen Duitsland) hetzelfde comfort biedt.Shrek schreef: ↑13 sep 2026, 23:06Waarom zou je dat nu hopen? Die treinen zorgden voor heel veel vertraging en uitval. Vanaf de dag dat ze uit roulatie gingen nam de stiptheid op Brussel-Frankfurt enorm toe.
En daarbij: waren die stiptheidsproblemen er altijd? Ook in de beginjaren? Ik zou denken van niet (anders zou DB toch niet 22 à 24 jaar wachten om ze te vervangen). Daarbij dacht ik ook dat deze stellen nooit gemoderniseerd werden. Misschien zou een modernisering de problemen kunnen verhelpen?
De problemen zijn er altijd geweest denk ik, maar op het einde was de inzet van de 406 zodanig hoog, dat er quasi geen reserve was bij eventuele problemen. Veel problemen traden op bij in Aachen Hbf of bij de grensovergang. De trein bleek ook niet hitte-bestendig.
Een deel van de deal was wel dat DB nu het nodige onderhoud ging uitvoeren op de stellen.
In de beginjaren waren er wat problemen, daarna hebben ze een tijdje enigszins betrouwbaar gereden, maar in de laatste jaren was het abominabel, voornamelijk onder gelijkspanning. Onder 15 kV zou je er waarschijnlijk nog enigszins betrouwbaar mee kunnen rijden, maar niet onder gelijkspanning. Dan zou je de hele elektrische installatie moeten vervangen. Dat betekent een hoop geld en overal een nieuwe toelating. Dus ik ben ook erg benieuwd wie er belangstelling voor die stellen heeft en wat er nu gaat gebeuren.
4017-4018 schreef: ↑13 sep 2026, 23:55 En daarbij: waren die stiptheidsproblemen er altijd? Ook in de beginjaren? Ik zou denken van niet (anders zou DB toch niet 22 à 24 jaar wachten om ze te vervangen). Daarbij dacht ik ook dat deze stellen nooit gemoderniseerd werden. Misschien zou een modernisering de problemen kunnen verhelpen?
Deze trein was kort na zijn introductie op het grensoverschrijdend verkeer al een zorgenkindje. Het materieel rijdt sinds november 2000 op de verbinding Amsterdam <> Keulen e.v., en er zijn altijd problemen geweest.
De systeemschakelingen op de grens zorgden regelmatig voor vertragingen en uitval, sinds de ombouw van de grensovergang bij Emmerich halverwege de jaren 2010 is dat erger geworden, en in de jaren 2020 is de betrouwbaarheid alleen maar verder achteruit gegaan.
Het is een kleine vloot die inmiddels wel als een unicaat beschouwd mag worden. Het is de eerste reeks meerspanningstreinstellen die DB had, de eerste reeks MS-treinstellen die Siemens heeft gebouwd, en er is experimentele technologie gebruikt. Voor z'n tijd revolutionair, inmiddels versleten en moeilijk te onderhouden. Met zo'n kleine vloot wordt het ook lastiger om aan reserveonderdelen te komen, en ook personeel dat de treinstellen kent zal moeilijk te vinden zijn. "Amsterdam" zal ze ook niet echt meer kennen, de stellen zijn al bijna 2,5 jaar niet meer in Nederland te vinden dus de kennis zal ook bij het personeel daar zijn weggeëbt.
In Nederland reed de trein regelmatig op half vermogen omdat een deel van de tractieketen op die dag geen zin had in DC. Ook was de airco niet meer opgewassen tegen de zomerse klimaten zoals we die de afgelopen 10 jaar hebben gezien. Dat is overigens niet uniek aan de BR 406, ook de 403 en het IC1-materieel kan niet goed overweg met de zomers anno 2026.
Ja en nee.
De complete Baureihe 403 heeft een midlife-revisie gehad, waarbij het interieur is vervangen. Bij de Baureihe 406 was dit ook de bedoeling, maar na het eerste treinstel is de interieurrevisie gestopt nadat het besluit was genomen om de 406 compleet te onttrekken aan de dienst.
Treinstel 4651 is het enige treinstel dat het nieuwe interieur heeft gekregen, de rest van de BR 406-vloot beschikt nog over het interieur zoals dit in 2000 op het spoor kwam.
Na de revisie van de 403/406, en introductie van de ICE 4, ontving Deutsche Bahn ontzettend veel klachten over het zitcomfort. DB heeft de stoelen daarna grondig aangepast om deze comfortabeler te maken. Deze upgrade is echter niet uitgevoerd bij de 4651.
Je bedoelt wat er nu in Mukran gebeurt? Dat gaat over een reactivering, ofwel zorgen dat de treinstellen in rijdende staat zijn. Zie het als een rijklaarmaakbeurt bij een auto- of fietsdealer. Je kunt ermee rijden maar daarna ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Mochten deze treinstellen voor GoVolta zijn, voor inzet op Amsterdam - Parijs, dan zou het ook helemaal niet praktisch zijn als DB de ECM is. Dat zou betekenen dat DB Fahrzeuginstandhaltung het onderhoud uitvoert en dat zou in Duitsland zijn (DB heeft geen werkplaats in NL).
Dat zouden dan héél wat leeg mat-kilometers zijn (of in Franse termen: HLP, haut-le-pied). Dat soort ritten proberen grote vervoerders al zo veel mogelijk te voorkomen (want duur en onproductief), ik kan me niet voorstellen dat een startup als GoVolta warmloopt voor een rit van Amsterdam naar Frankfurt voor onderhoud.