Liberalisering binnenlands reizigersverkeer

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan

Re: Liberalisering binnenlands reizigersverkeer

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 16 aug 2026, 17:12 Ik heb allang geen politieke dromen van welke kleur dan ook meer, maar je vereenvoudigt de zaken toch wel erg. Wat de NMBS betreft: de meeste vooruitgang die je vermeldt is er gekomen onder een ECOLO-minister, weet je nog, die een gunstig beheerscontract afsloot. Het zijn de liberale partijen die nu op alle mogelijke manieren onder dat contract proberen uit te komen.
Blijkbaar ben je toch vergeten dat die Ecolo-minister deel uitmaakte van een regering die geleid werd door een liberaal (Decroo) en waar ook de MR deel van uitmaakte. Ecolo was de kleinste partner, maar kijk: ook onder liberale dominantie kon dus een gunstig beheerscontract worden afgesloten en werden bijkomende investeringen goedgekeurd. Ik ben me trouwens niet bewust van enige poging van de huidige regering om daar onderuit te komen, integendeel: vanaf december komt er weer een (kleine) uitbreiding van het aanbod.
overweg13 schreef: 16 aug 2026, 17:12Verder beperk je je visie tot de NMBS, maar mocht je ook gebruiker zijn van De Lijn en van de TEC dan zou je moeten toegeven dat alle besparingen bij De Lijn er gekomen zijn onder achtereenvolgende CD&V- en NVA-ministers. Bij de TEC zitten ze met de huidige rechtse coalitie in hetzelfde schuitje; daar heeft men een grondige reorganisatie die volledig was uitgetekend zelfs stopgezet om budgettaire redenen en op dit moment wordt zelfs bespaard op het niet geeorganiseerde net.
Natuurlijk doe ik dat als spoorman met 33 jaar dienst. Ik kan me zelfs niet herinneren wanneer ik voor het laatst een bus van De Lijn heb gebruikt (20-25 jaar geleden misschien?), dus wat zou ik daarover moeten schrijven?
overweg13

Bericht door overweg13 »

DR-fan schreef: 17 aug 2026, 12:56
overweg13 schreef: 16 aug 2026, 17:12Verder beperk je je visie tot de NMBS, maar mocht je ook gebruiker zijn van De Lijn en van de TEC dan zou je moeten toegeven dat alle besparingen bij De Lijn er gekomen zijn onder achtereenvolgende CD&V- en NVA-ministers. Bij de TEC zitten ze met de huidige rechtse coalitie in hetzelfde schuitje; daar heeft men een grondige reorganisatie die volledig was uitgetekend zelfs stopgezet om budgettaire redenen en op dit moment wordt zelfs bespaard op het niet gereorganiseerde net.
Natuurlijk doe ik dat als spoorman met 33 jaar dienst. Ik kan me zelfs niet herinneren wanneer ik voor het laatst een bus van De Lijn heb gebruikt (20-25 jaar geleden misschien?), dus wat zou ik daarover moeten schrijven?
Tja, als ik jouw redenering toepas dan kan ik hier in dit forum helemaal niks komen doen. Ik heb nl. 30 jaar in het onderwijs "gestaan" en zou dus niet over NMBS, De Lijn of de TEC moeten/mogen spreken...
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 17 aug 2026, 14:51 Tja, als ik jouw redenering toepas dan kan ik hier in dit forum helemaal niks komen doen. Ik heb nl. 30 jaar in het onderwijs "gestaan" en zou dus niet over NMBS, De Lijn of de TEC moeten/mogen spreken...
Niet overdrijven aub. Als regelmatige gebruiker (en liefhebber) van de trein kan je je van sommige dingen een vrij goed beeld vormen, ook al klopt je redenering dan misschien niet altijd wegens het ontbreken van vakkennis.
Wat mezelf betreft: bussen interesseren me totaal niet en ik gebruik ze nog minder. Ik zou zelfs niet weten welke lijnen in mijn eigen gemeente passeren. Ik heb dus geen flauw idee hoe De Lijn werkt, wat de reizigerservaring is of welk beleid gevoerd wordt. Dus doe ik er geen uitspraken over.
Thorum

Bericht door Thorum »

Ik ben nog niet lang lid, maar volg al tijdje. Sinds wanneer worden er op hgbtf vijf pagina's aan politieke posts gespamd ?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Zou het niet kunnen dat het onderwerp dit gewoon met zich meebrengt?
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie