GoVolta wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs
-
BusdriverGent
Re: GoVolta wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs
Is iemand die mij kan vertellen hoe deze trein tussen Kortrijk en Arras zal rijden . Vooral rond Lille lijken er mij niet veel opties . Of kan je ergens door een bundel of goederenlijn?
De enige optie bij Lille lijkt me om rechtdoor te gaan waar je anders rechtsaf gaat. Dan kom je langs de bundel van het Technicentre Hauts de France waar je ook langs komt als je naar Béthune wil. En dan heb je de keuze om die route te nemen en richting Lens te gaan of via Hénin-Beaumont of via Douai.
From https://groups.io/g/SNCFRailGen/topic/g ... /119548408BusdriverGent schreef: ↑05 jun 2026, 21:36 Is iemand die mij kan vertellen hoe deze trein tussen Kortrijk en Arras zal rijden . Vooral rond Lille lijken er mij niet veel opties . Of kan je ergens door een bundel of goederenlijn?
The logical route would be via Tourcoing, Lille Flandres avoiding, Douai, Arras then Longueau.
It could also go via La Madeleine, LDV, Lens avoider then Avion to Arras as the other mainline route is already pretty saturated.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: GoVolta (Flywise) wil klassieke treinen Amsterdam - Parijs / Brugge
Er is capaciteit in Kortrijk, maar niet op het uur dat ze graag willen. Nu zit de trein geprangd tussen de 411 en de 1682, daar kan geen minuut aan geschoven worden.
Richting Parijs is het vertrek in Gent voorzien zes minuten na de IC710, dus vanaf Waregem rijdt die er op blokafstand achter, en dus zal de GoVolta rond 12:04 Kortrijk binnenrijden (voor de L1682 - zij het nipt, maar blijkbaar kan het). Als je dan rekent op een drietal minuten haltetijd zou je een vertrek hebben rond 12:07, ofwel 7 minuten voor de IC naar Lille. Met andere woorden: het probleem zal niet in België liggen denk ik. Mogelijk wel in Frankrijk.
Richting Nederland komt de trein aan om 19:30 in Gent, zijnde 6 minuten na de IC740. Vertrek in Kortrijk zal dus omstreeks 19:07 zijn. Daar zie ik al helemaal geen probleem. Ik vermoed dus dat - als het geen economische keuze is - dat het probleem eerder in Frankrijk dan in Kortrijk zal liggen.
Richting Nederland komt de trein aan om 19:30 in Gent, zijnde 6 minuten na de IC740. Vertrek in Kortrijk zal dus omstreeks 19:07 zijn. Daar zie ik al helemaal geen probleem. Ik vermoed dus dat - als het geen economische keuze is - dat het probleem eerder in Frankrijk dan in Kortrijk zal liggen.
https://www.treinreiziger.nl/govolta-me ... ar-parijs/
Het wordt nog een beetje drukker op het spoor als het aan Govolta ligt. Govolta wil vanaf december 2027 tweemaal per dag vanuit Den Haag via Antwerpen-Brussel op en neer naar Luxemburg (waarvan 1 maal per dag door naar Straatsburg). Verder moet de frequentie Amsterdam-Parijs (via Gent) omhoog naar 2 keer per dag met klassiek materieel. Daarnaast wil GoVolta vanaf december 2027 ook 3 keer per dag met hogesnelheidstreinen (dus via Antwerpen-Brussel) op en neer van Parijs naar Amsterdam.
Verder is Arriva nog steeds van plan om vanaf begin 2028 5 keer per dag vanuit Nederland via Antwerpen en Brussel naar Parijs te rijden, met klassiek materieel.
Uiteraard is het plannen van een trein nog iets anders dan hem ook daadwerkelijk laten rijden. We zullen zien.
Het wordt nog een beetje drukker op het spoor als het aan Govolta ligt. Govolta wil vanaf december 2027 tweemaal per dag vanuit Den Haag via Antwerpen-Brussel op en neer naar Luxemburg (waarvan 1 maal per dag door naar Straatsburg). Verder moet de frequentie Amsterdam-Parijs (via Gent) omhoog naar 2 keer per dag met klassiek materieel. Daarnaast wil GoVolta vanaf december 2027 ook 3 keer per dag met hogesnelheidstreinen (dus via Antwerpen-Brussel) op en neer van Parijs naar Amsterdam.
Verder is Arriva nog steeds van plan om vanaf begin 2028 5 keer per dag vanuit Nederland via Antwerpen en Brussel naar Parijs te rijden, met klassiek materieel.
Uiteraard is het plannen van een trein nog iets anders dan hem ook daadwerkelijk laten rijden. We zullen zien.
Soms lijken de plannen die GoVolta de wereld instuurt me nogal op een snelle brainstorm in plaats van een uitgewerkt plan. Technisch is één, maar dan ook nog economisch? Amsterdam - Parijs over Gent wil ik ook nog bewezen zien worden, maar ik vrees voor de levensduur van dat project.Rene154 schreef: ↑31 jul 2026, 11:28 https://www.treinreiziger.nl/govolta-me ... ar-parijs/
Den Haag - Straatsburg vind ik echt een vreemde route. Tussen Den Haag en Brussel zie ik nog wel wat vervoersvraag, maar dat is het dan ook wel, en met best veel concurrentie van frequenter rijdende operatoren. Binnen België zie ik ze niet echt een grote markt aanspreken (ze mogen vooralsnog geen binnenlandse tickets verkopen bovendien). Voor Brussel-Luxemburg zal de omweg via Charleroi er voor de meeste reizigers te veel aan zijn. Brussel - Straatsburg is nu al véél sneller verbonden via TGV (waarschijnlijk op vergelijkbare uren). En het segment Luxemburg - Straatsburg heeft ook wel een reële vervoersvraag, maar of ze daar snel zullen concurrentieel zijn? De prijs zal het bepalen waarschijnlijk. En voor het totale traject Den Haag - Straatsburg (waar volgens de gemeente Den Haag wel vraag naar is) bieden ze wel een rechtstreekse trein, maar met overstappen kan je tot 2,5 uur uitsparen, dus zo zullen ze ook al veel potentiële reizigers kwijtraken.
Amsterdam - Parijs over de HSL: prijs zal alles bepalen.
Den Haag - Keulen kan ik moeilijker inschatten, maar lijkt me mogelijks nog steek te houden.
"GoVolta wil tweede hands [sic] hogesnelheidstreinen aanschaffen die momenteel in Duitsland te koop staan"
Als dat voor een verbinding via Nederland is dan kan dat alleen de multicourante ICE 3 zijn. Succes daarmee, ik hoop dat ze de problemen die DB altijd had kunnen vinden.
Voor Amsterdam-Parijs wordt denk ik gekeken naar de EC Brussel - Parijs wat toch een succes is.
Maar inderdaad, nog maar eens zien wat er van terecht komt.
Ik heb nog wel een tip voor ze: koop de 5-delige ICT's, maak daar een wat dichtere stoelopstelling in en rij ermee van Duitsland naar Wenen. Is ook een populaire bestemming.
Als dat voor een verbinding via Nederland is dan kan dat alleen de multicourante ICE 3 zijn. Succes daarmee, ik hoop dat ze de problemen die DB altijd had kunnen vinden.
Voor Amsterdam-Parijs wordt denk ik gekeken naar de EC Brussel - Parijs wat toch een succes is.
Maar inderdaad, nog maar eens zien wat er van terecht komt.
Ik heb nog wel een tip voor ze: koop de 5-delige ICT's, maak daar een wat dichtere stoelopstelling in en rij ermee van Duitsland naar Wenen. Is ook een populaire bestemming.
klaas schreef: ↑31 jul 2026, 11:58 Soms lijken de plannen die GoVolta de wereld instuurt me nogal op een snelle brainstorm in plaats van een uitgewerkt plan. Technisch is één, maar dan ook nog economisch? Amsterdam - Parijs over Gent wil ik ook nog bewezen zien worden, maar ik vrees voor de levensduur van dat project.
Ja er zijn zeker heel wat kanttekeningen te plaatsen. Ook al verwacht ik op Parijs-Amsterdam wel veel kansen.klaas schreef: ↑31 jul 2026, 11:58 Den Haag - Straatsburg vind ik echt een vreemde route. Tussen Den Haag en Brussel zie ik nog wel wat vervoersvraag, maar dat is het dan ook wel, en met best veel concurrentie van frequenter rijdende operatoren. Binnen België zie ik ze niet echt een grote markt aanspreken (ze mogen vooralsnog geen binnenlandse tickets verkopen bovendien). Voor Brussel-Luxemburg zal de omweg via Charleroi er voor de meeste reizigers te veel aan zijn. Brussel - Straatsburg is nu al véél sneller verbonden via TGV (waarschijnlijk op vergelijkbare uren). En het segment Luxemburg - Straatsburg heeft ook wel een reële vervoersvraag, maar of ze daar snel zullen concurrentieel zijn? De prijs zal het bepalen waarschijnlijk. En voor het totale traject Den Haag - Straatsburg (waar volgens de gemeente Den Haag wel vraag naar is) bieden ze wel een rechtstreekse trein, maar met overstappen kan je tot 2,5 uur uitsparen, dus zo zullen ze ook al veel potentiële reizigers kwijtraken.
Ik verwacht nog steeds dat DB de ICE Antwerpen-Keulen gaat doortrekken naar Rotterdam als dat een succes blijkt. Dat zal dan ook reizigers vanuit Den Haag trekken.
Hogesnelheidstreinen die in Duitsland te koop staan? Welke dan?
De ICE 3M is niet meer te vinden op de site van DB Gebrauchtzug, en zelfs als dat wel zo zijn: je komt er niet mee naar Frankrijk. De ICE 3MFs zijn rond 2015 allemaal weer verbouwd naar ICE 3M's met ETCS en zijn hun Frankrijk-uitrusting weer verloren. Als het gaat om nieuwere types: de BR407 is niet toegelaten in NL en B, en de Frankrijk-geschikte 408 is niet eens geleverd.
Het enige type dat geschikt zou zijn is Eurostar's TGV PBA/PBKA vloot, maar naar mijn weten zijn die niet te koop - en ik verwacht niet dat Eurostar/SNCF die überhaupt aan een directe concurrent zou verkopen.
De ICE 3M is niet meer te vinden op de site van DB Gebrauchtzug, en zelfs als dat wel zo zijn: je komt er niet mee naar Frankrijk. De ICE 3MFs zijn rond 2015 allemaal weer verbouwd naar ICE 3M's met ETCS en zijn hun Frankrijk-uitrusting weer verloren. Als het gaat om nieuwere types: de BR407 is niet toegelaten in NL en B, en de Frankrijk-geschikte 408 is niet eens geleverd.
Het enige type dat geschikt zou zijn is Eurostar's TGV PBA/PBKA vloot, maar naar mijn weten zijn die niet te koop - en ik verwacht niet dat Eurostar/SNCF die überhaupt aan een directe concurrent zou verkopen.