Boordtarief
Re: Boordtarief
En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Re: Boordtarief
Ik ga er toch vanuit dat ze begeleiders van iemand met een geldig ticket gaan toelaten. Maar je vriendin/klanten/ouders gaan dat dan wel moeten kunnen voorleggen.
Re: Boordtarief
Als ik dan op perron 10 in Gent St Pieters de ICE wil fotograferen, moet ik een ticket naar Brussel kopen, want als ze de controles goet doen, laten ze me niet door met een ticket van 2,6 EUR naar Gent-Dampoort - aangezien die helemaal niet op dat perron komt.
Als men dit echt sluitend wil maken, dan moet het perronkaartje opnieuw ingevoerd worden.
Re: Boordtarief
Dat stond al in het persbericht: iemand begeleiden is geen probleem als die persoon een ticket heeft.
Re: Boordtarief
Dat werkt dus niet om iemand op te halen, want dan kan je hun ticket nog niet laten zien, ze zitten nl. nog op de trein.
Re: Boordtarief
En dat zal dus meteen de loophole worden waarachter de zwartrijders zich gaan schuilen...
En als er niemand afstapt... "Hij zal de trein gemist hebben"...
-
trainlovertje
- Berichten: 2943
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Boordtarief
Gelukkig hebben de meeste zwartrijders van het type dat men met de nieuwe regels wil weren dusdanig weinig niet-aangetaste hersencellen door hun druggebruik, dat ze zelfs dit niet zouden kunnen verzinnen.
Mijn ervaring is met andere woorden: als ze de regels niet volgen en dat zelf goed beseffen, gaan ze ook niet doen alsof ze de regels proberen volgen.
Re: Boordtarief
Eigenlijk lees ik hier een pleidooi voor de (her)invoering van het perronticket... Lees er de laatste bijdragen maar eens op na!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
eagleheart
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: Boordtarief
De toekomstige onderdoorgang van station Mechelen wordt net speciaal gebouwd om de huidige stad met het toekomstige stadsdeel (Ragheno) aan de achterkant te connecteren, dus net met de intentie om als doorgang gebruikt te worden..
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: Boordtarief
Maar er staat toch nergens dat een ticket ook verplicht zal zijn overal in de onderdoorgangen van de stations?
Er staat enkel op de perrons, dus niet het stationsgebouw zelf, heel de commerciële ruimte in grote stations naar de perrons toe, onderdoorgangen en bruggen die ook gebruikt kunnen worden als doorgang voor voetgangers naar de andere kant van de sporen en dergelijke, zijn dus helemaal geen probleem.
De kranten hadden misschien ook wat duidelijker en minder senstatiegericht kunnen schrijven, dan was heel die hetze niet nodig geweest.
Er staat enkel op de perrons, dus niet het stationsgebouw zelf, heel de commerciële ruimte in grote stations naar de perrons toe, onderdoorgangen en bruggen die ook gebruikt kunnen worden als doorgang voor voetgangers naar de andere kant van de sporen en dergelijke, zijn dus helemaal geen probleem.
De kranten hadden misschien ook wat duidelijker en minder senstatiegericht kunnen schrijven, dan was heel die hetze niet nodig geweest.
Re: Boordtarief
Je kan/mag iemand oppikken, uitwuiven op het perron:
§ 2. De perrons zijn enkel toegankelijk voor de reizigers die, conform de vervoersvoorwaarden van de betrokken spoorwegonderneming, in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en voor de personen die een reiziger begeleiden bij diens vertrek of op de aankomst van een reiziger wachten.
Re: Boordtarief
Alleen al die notie van "op de aankomst van een reiziger wachten" lijkt mij heel dit artikel op losse schroeven te zetten mocht het ooit tot een betwisting daarvan komen. Er is geen enkele definitie van, je kunt perfect zeggen dat je wacht op iemand die bij wijze van spreken over twee uur komt.
Re: Boordtarief
Nu moeten we ook niet overjuridiseren he, dat gebeurt al vaak genoeg. Je kunt je niet 100% indekken voor elke situatie in wetteksten, er is altijd een deel interpretatie. Daarvoor bestaat de rechter (of gelijk wie) die de regels interpreteert.
Een procedure bij de Raad van State kost vele keren meer dan eventuele boete zelf, is behoorlijk complex en de kans dat iemand de tijd neemt om heel die procedure te doorlopen, een advocaat te betalen voor een relatief beperkte boete, is vrij laag. Dan betaal je gewoon die boete en ga je niet heel de mallemolen door, tenzij je echt iets wil bewijzen (en daar wat spaarcenten voor hebt).
En zelf als het hoogstuitzonderlijk tot een geschil zou komen, is de rechter ook wel snugger genoeg om te beseffen dat een normaal en redelijk persoon geen 2u op voorhand aan een perron staat om iemand af te halen.
De aanpassingen in het reglement achter de deur om de veelplegers of pickpockets de toegang tot het perron te ontzeggen, de meesten zijn wel gekend bij Securail of de politie. In plaats die van de trein te halen, zullen zijn nu gewoon de toegang tot het perron worden ontzegd.
Een procedure bij de Raad van State kost vele keren meer dan eventuele boete zelf, is behoorlijk complex en de kans dat iemand de tijd neemt om heel die procedure te doorlopen, een advocaat te betalen voor een relatief beperkte boete, is vrij laag. Dan betaal je gewoon die boete en ga je niet heel de mallemolen door, tenzij je echt iets wil bewijzen (en daar wat spaarcenten voor hebt).
En zelf als het hoogstuitzonderlijk tot een geschil zou komen, is de rechter ook wel snugger genoeg om te beseffen dat een normaal en redelijk persoon geen 2u op voorhand aan een perron staat om iemand af te halen.
De aanpassingen in het reglement achter de deur om de veelplegers of pickpockets de toegang tot het perron te ontzeggen, de meesten zijn wel gekend bij Securail of de politie. In plaats die van de trein te halen, zullen zijn nu gewoon de toegang tot het perron worden ontzegd.
Re: Boordtarief
Men belooft regelmatige controles. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld er niet kan op vertrouwen dat ik mijn 75-jarige moeder van de trein kan halen in Lokeren (i.p.v. NMBS assistentie in te schakelen, die om 22u 's avonds van ik-weet-niet-waar moet komen omdat het loket daar dan gesloten is). Moet ik daar een boete van 90 EUR voor riskeren? NMBS assistentie lastig vallen? Haar afraden de trein te nemen?
Idem om collega's op te halen in bvb Gent St Pieters: de situatie wijzigt daar zo vaak, er is geen duidelijke signalisatie naar de verschillende ondergangen. Moet ik daarvoor 90 EUR boete riskeren? Hen aanraden van met de Flibco-bus te komen ipv de trein?
Ik breng mijn 12-jarige zoon naar het perron in Gent St Pieters, of haal hem daar op, omdat hij zijn weg niet vind in Gent St Pieters. Als ik er niet op kan vertrouwen dat ik hem kan ophalen op het perron zonder 90 EUR boete te riskeren, dan dien ik hem met de auto te brengen.
Ik ben tegen overjuridisering, maar als je als NMBS zelf tegenstrijdige info geeft, dan is dat om dergelijke procedures vragen. Dat hoeft heus niet via de Raad van State te gaan. Iemand die de boetes niet betaald zal uiteindelijk voor de correctionele rechter komen, zo een procedure is veel goedkoper dan de Raad van State.
Idem om collega's op te halen in bvb Gent St Pieters: de situatie wijzigt daar zo vaak, er is geen duidelijke signalisatie naar de verschillende ondergangen. Moet ik daarvoor 90 EUR boete riskeren? Hen aanraden van met de Flibco-bus te komen ipv de trein?
Ik breng mijn 12-jarige zoon naar het perron in Gent St Pieters, of haal hem daar op, omdat hij zijn weg niet vind in Gent St Pieters. Als ik er niet op kan vertrouwen dat ik hem kan ophalen op het perron zonder 90 EUR boete te riskeren, dan dien ik hem met de auto te brengen.
Ik ben tegen overjuridisering, maar als je als NMBS zelf tegenstrijdige info geeft, dan is dat om dergelijke procedures vragen. Dat hoeft heus niet via de Raad van State te gaan. Iemand die de boetes niet betaald zal uiteindelijk voor de correctionele rechter komen, zo een procedure is veel goedkoper dan de Raad van State.