Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
stijn
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Boordtarief

Bericht door stijn »

En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Boordtarief

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 25 jun 2026, 15:19 En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Ik ga er toch vanuit dat ze begeleiders van iemand met een geldig ticket gaan toelaten. Maar je vriendin/klanten/ouders gaan dat dan wel moeten kunnen voorleggen.
rdv
Berichten: 1507
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 jun 2026, 14:57 Ik denk ook dat perroncontroles een goede zaak zijn. Voor treinspotters wordt het misschien iets lastiger, maar die weten wel wat het goedkoopste ticket is dat ze kunnen kopen om toch in orde te zijn :lol:
Als ik dan op perron 10 in Gent St Pieters de ICE wil fotograferen, moet ik een ticket naar Brussel kopen, want als ze de controles goet doen, laten ze me niet door met een ticket van 2,6 EUR naar Gent-Dampoort - aangezien die helemaal niet op dat perron komt.

Als men dit echt sluitend wil maken, dan moet het perronkaartje opnieuw ingevoerd worden.
DR-fan
Berichten: 783
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Boordtarief

Bericht door DR-fan »

stijn schreef: 25 jun 2026, 15:19 En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Dat stond al in het persbericht: iemand begeleiden is geen probleem als die persoon een ticket heeft.
rdv
Berichten: 1507
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 25 jun 2026, 15:24
stijn schreef: 25 jun 2026, 15:19 En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Ik ga er toch vanuit dat ze begeleiders van iemand met een geldig ticket gaan toelaten. Maar je vriendin/klanten/ouders gaan dat dan wel moeten kunnen voorleggen.
Dat werkt dus niet om iemand op te halen, want dan kan je hun ticket nog niet laten zien, ze zitten nl. nog op de trein.
stijn
Berichten: 388
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Boordtarief

Bericht door stijn »

rdv schreef: 25 jun 2026, 15:34 Dat werkt dus niet om iemand op te halen, want dan kan je hun ticket nog niet laten zien, ze zitten nl. nog op de trein.
En dat zal dus meteen de loophole worden waarachter de zwartrijders zich gaan schuilen...
En als er niemand afstapt... "Hij zal de trein gemist hebben"...
trainlovertje
Berichten: 2943
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door trainlovertje »

stijn schreef: 25 jun 2026, 16:12
rdv schreef: 25 jun 2026, 15:34 Dat werkt dus niet om iemand op te halen, want dan kan je hun ticket nog niet laten zien, ze zitten nl. nog op de trein.
En dat zal dus meteen de loophole worden waarachter de zwartrijders zich gaan schuilen...
En als er niemand afstapt... "Hij zal de trein gemist hebben"...
Gelukkig hebben de meeste zwartrijders van het type dat men met de nieuwe regels wil weren dusdanig weinig niet-aangetaste hersencellen door hun druggebruik, dat ze zelfs dit niet zouden kunnen verzinnen.
Mijn ervaring is met andere woorden: als ze de regels niet volgen en dat zelf goed beseffen, gaan ze ook niet doen alsof ze de regels proberen volgen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5709
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Boordtarief

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk lees ik hier een pleidooi voor de (her)invoering van het perronticket... Lees er de laatste bijdragen maar eens op na!
Met vriendelijke groet

overweg13
eagleheart
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Boordtarief

Bericht door eagleheart »

overweg13 schreef: 24 jun 2026, 18:27 Een nevenverschijnsel dat toch niet onwelkom is: het zal hopelijk niet-reizigers ervan weerhouden om de onderdoorgangen te gebruiken als snelle verbinding tussen voor- en achterzijde van het station.
De toekomstige onderdoorgang van station Mechelen wordt net speciaal gebouwd om de huidige stad met het toekomstige stadsdeel (Ragheno) aan de achterkant te connecteren, dus net met de intentie om als doorgang gebruikt te worden..
pietje
Berichten: 915
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Boordtarief

Bericht door pietje »

Maar er staat toch nergens dat een ticket ook verplicht zal zijn overal in de onderdoorgangen van de stations?
Er staat enkel op de perrons, dus niet het stationsgebouw zelf, heel de commerciële ruimte in grote stations naar de perrons toe, onderdoorgangen en bruggen die ook gebruikt kunnen worden als doorgang voor voetgangers naar de andere kant van de sporen en dergelijke, zijn dus helemaal geen probleem.

De kranten hadden misschien ook wat duidelijker en minder senstatiegericht kunnen schrijven, dan was heel die hetze niet nodig geweest.
Knipex
Berichten: 424
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Boordtarief

Bericht door Knipex »

stijn schreef: 25 jun 2026, 15:19 En wat als ik m'n ouders van mid de 70 ga helpen hun bagage aan boord van het rijtuig te hijsen?
En wat als ik klanten moet opwachten die met de trein van de luchthaven komen?
En wat als ik m'n vriendin wil uitwuiven?
Je kan/mag iemand oppikken, uitwuiven op het perron:

§ 2. De perrons zijn enkel toegankelijk voor de reizigers die, conform de vervoersvoorwaarden van de betrokken spoorwegonderneming, in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en voor de personen die een reiziger begeleiden bij diens vertrek of op de aankomst van een reiziger wachten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5538
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Boordtarief

Bericht door Steve »

Alleen al die notie van "op de aankomst van een reiziger wachten" lijkt mij heel dit artikel op losse schroeven te zetten mocht het ooit tot een betwisting daarvan komen. Er is geen enkele definitie van, je kunt perfect zeggen dat je wacht op iemand die bij wijze van spreken over twee uur komt.
Reuel
Berichten: 121
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Boordtarief

Bericht door Reuel »

Nu moeten we ook niet overjuridiseren he, dat gebeurt al vaak genoeg. Je kunt je niet 100% indekken voor elke situatie in wetteksten, er is altijd een deel interpretatie. Daarvoor bestaat de rechter (of gelijk wie) die de regels interpreteert.

Een procedure bij de Raad van State kost vele keren meer dan eventuele boete zelf, is behoorlijk complex en de kans dat iemand de tijd neemt om heel die procedure te doorlopen, een advocaat te betalen voor een relatief beperkte boete, is vrij laag. Dan betaal je gewoon die boete en ga je niet heel de mallemolen door, tenzij je echt iets wil bewijzen (en daar wat spaarcenten voor hebt).

En zelf als het hoogstuitzonderlijk tot een geschil zou komen, is de rechter ook wel snugger genoeg om te beseffen dat een normaal en redelijk persoon geen 2u op voorhand aan een perron staat om iemand af te halen.

De aanpassingen in het reglement achter de deur om de veelplegers of pickpockets de toegang tot het perron te ontzeggen, de meesten zijn wel gekend bij Securail of de politie. In plaats die van de trein te halen, zullen zijn nu gewoon de toegang tot het perron worden ontzegd.
rdv
Berichten: 1507
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

Men belooft regelmatige controles. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld er niet kan op vertrouwen dat ik mijn 75-jarige moeder van de trein kan halen in Lokeren (i.p.v. NMBS assistentie in te schakelen, die om 22u 's avonds van ik-weet-niet-waar moet komen omdat het loket daar dan gesloten is). Moet ik daar een boete van 90 EUR voor riskeren? NMBS assistentie lastig vallen? Haar afraden de trein te nemen?

Idem om collega's op te halen in bvb Gent St Pieters: de situatie wijzigt daar zo vaak, er is geen duidelijke signalisatie naar de verschillende ondergangen. Moet ik daarvoor 90 EUR boete riskeren? Hen aanraden van met de Flibco-bus te komen ipv de trein?

Ik breng mijn 12-jarige zoon naar het perron in Gent St Pieters, of haal hem daar op, omdat hij zijn weg niet vind in Gent St Pieters. Als ik er niet op kan vertrouwen dat ik hem kan ophalen op het perron zonder 90 EUR boete te riskeren, dan dien ik hem met de auto te brengen.

Ik ben tegen overjuridisering, maar als je als NMBS zelf tegenstrijdige info geeft, dan is dat om dergelijke procedures vragen. Dat hoeft heus niet via de Raad van State te gaan. Iemand die de boetes niet betaald zal uiteindelijk voor de correctionele rechter komen, zo een procedure is veel goedkoper dan de Raad van State.
Plaats reactie