nieuwstopic?!

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 19 jan 2026, 21:52 Gisterenavond is er in Spanje nog een zwaar ongeval gebeurt met 2 hogesnelheidstreinen...

Bron www.hln.be
www.vrtnws.be

Lukas
Een paar jaar geleden werd Adif, tegen alle expertadviezen in, door de politiek gedwongen om de rijpadvergoedingen fors te verlagen. Het resultaat was een structureel tekort op de balans en dat leidde tot stevige besparingen in onderhoud.
Ik hoop echt dat dat hier niets mee te maken heeft...
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 768
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: nieuwstopic?!

Bericht door TKR »

Men zou op papier ounderhoud uitgevoerd hebben, maar in het werkelijkheid niet.
Er zijn nu verschillende hogesnelheidslijnen die met een verminderde snelheid opereren, bijvoorbeeld op Madrid - Calatayud (richting Zaragoza, Barcelona) rijdt men voorlopig slechts 160km/u.


De regering zou reeds vermeld hebben dat het plan om het budget voor onderhoud in 2027 nog eens met 11% te verminderen voorlopig nog gewoon doorgaat.
Rww
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Rww »

De gevolgen van een ballontje oplaten.....

https://www.facebook.com/watch/?v=1553145172623845
AlexNL
Berichten: 2399
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: nieuwstopic?!

Bericht door AlexNL »

Lukas schreef: 19 jan 2026, 21:52 Gisterenavond is er in Spanje nog een zwaar ongeval gebeurt met 2 hogesnelheidstreinen...

Bron www.hln.be
www.vrtnws.be

Lukas
Update hierover: ongeveer 22 uur voor dit ongeval detecteerden de systemen een verandering in het voltage van de spoorstroomloop: dat zakte 25% en bleef op dat niveau. Daarmee had in theorie vastgesteld kunnen worden dat er iets niet klopte.

De daling was echter niet ver genoeg om automatisch een alert te sturen naar de treindienstleider, waardoor het defect onopgemerkt bleef.

Volgens leverancier Hitachi hebben alle systemen gefunctioneerd conform specificatie.

https://www.railtech.com/all/2026/04/08 ... triggered/
kika
Berichten: 2878
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: nieuwstopic?!

Bericht door kika »

Vanmorgen zijn er 250 mensen geëvacueerd uit een nachttrein van Zagreb naar Stuttgart (wist niet eens dat er dat een verbinding was). Oververhitte rennen.

https://www.br.de/nachrichten/bayern/ba ... rt,VJrgpIJ
trainlovertje
Berichten: 2942
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 17 mei 2026, 13:26 Vanmorgen zijn er 250 mensen geëvacueerd uit een nachttrein van Zagreb naar Stuttgart (wist niet eens dat er dat een verbinding was). Oververhitte rennen.

https://www.br.de/nachrichten/bayern/ba ... rt,VJrgpIJ
Betreft eigenlijk de Nightjet uit Venetië, waar rijtuigen uit Boedapest (EN-verbinding van MAV) en Zagreb (EN-verbinding van HZ) aanhangen. Deze trein wordt zo samengesteld thv Salzburg en rijdt sinds de opening van NBS Wendlingen - Ulm verder tot Stuttgart door vrijkomen van capaciteit op de Geislinger Steige.

Het rijtuig op afbeelding, dat vermoedelijk problemen vertoonde, is inderdaad een rijtuig uit Kroatië.
joverwimp
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

DB: treinverkeer lag in heel Duitsland plat (https://nos.nl/artikel/2619990-treinver ... or-storing)
Niet zomaar een storing, maar door het gebruik van het verouderd 2G (de tweede generatie draadloze telecommunicatienetwerken)
Volgens de TV zender ZDF een een gevolg van de jarenlange onderfinanciering.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 25 jun 2026, 10:40 DB: treinverkeer lag in heel Duitsland plat (https://nos.nl/artikel/2619990-treinver ... or-storing)
Niet zomaar een storing, maar door het gebruik van het verouderd 2G (de tweede generatie draadloze telecommunicatienetwerken)
Volgens de TV zender ZDF een een gevolg van de jarenlange onderfinanciering.
Het artikel van NOS op zich is correct, maar wat jij er aan toevoegt niet. De storing zat op het achterliggende IP-netwerk en heeft dus an sich helemaal niets te maken met het feit dat de antennes nu 2G of 5G-modulaties gebruiken.
joverwimp
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: nieuwstopic?!

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 25 jun 2026, 11:17
joverwimp schreef: 25 jun 2026, 10:40 DB: treinverkeer lag in heel Duitsland plat (https://nos.nl/artikel/2619990-treinver ... or-storing)
Niet zomaar een storing, maar door het gebruik van het verouderd 2G (de tweede generatie draadloze telecommunicatienetwerken)
Volgens de TV zender ZDF een een gevolg van de jarenlange onderfinanciering.
Het artikel van NOS op zich is correct, maar wat jij er aan toevoegt niet. De storing zat op het achterliggende IP-netwerk en heeft dus an sich helemaal niets te maken met het feit dat de antennes nu 2G of 5G-modulaties gebruiken.
https://www.zdfheute.de/panorama/bahn-z ... g-100.html
Technik der 90er-Jahre: So anfällig ist der Zugfunk der Bahn.
Ein Experte ist nicht überrascht vom Mega-Ausfall - das System gilt als veraltet. Die Gefahr wird weiter bestehen.

... Mit zunehmendem Alter des Systems nimmt auch die Fehleranfälligkeit zu. GSM-R gilt als veraltet: "Für die bahnbetrieblichen Technologien der Zukunft" sei das System "nicht dimensioniert", schreibt die Bahn auf ihrer Webseite.
... Ein Nachfolger für GSM-R ist bereits seit Jahren in Vorbereitung. Er läuft unter dem Namen FRMCS, Future Railway Mobile Communication System, und soll bei der Bahn wohl erst in den 2030er Jahren flächendeckend in Betrieb gehen. Von 2G- wird dann auf 5G-Technologie umgestellt. Es ist ein Infrastruktur-Mammutprojekt mit vielen Komponenten und Beteiligten, etwa müssen dafür tausende neue Funkmasten aufgestellt und alle Züge umgerüstet werden.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2290
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: nieuwstopic?!

Bericht door FLV-FGSP »

Vanaf 10 augustus rijden er opnieuw reizigerstreinen tussen Finland en Zweden via Tornio/Haparanda:
https://www.vrgroup.fi/en/vrgroup/news/ ... in-august/
Het is een bescheiden begin: twee treinparen per dag en de aansluitingen aan Finse kant zijn goed, aan Zweudse kant is er nog werk aan de winkel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 25 jun 2026, 11:31
Shrek schreef: 25 jun 2026, 11:17
joverwimp schreef: 25 jun 2026, 10:40 DB: treinverkeer lag in heel Duitsland plat (https://nos.nl/artikel/2619990-treinver ... or-storing)
Niet zomaar een storing, maar door het gebruik van het verouderd 2G (de tweede generatie draadloze telecommunicatienetwerken)
Volgens de TV zender ZDF een een gevolg van de jarenlange onderfinanciering.
Het artikel van NOS op zich is correct, maar wat jij er aan toevoegt niet. De storing zat op het achterliggende IP-netwerk en heeft dus an sich helemaal niets te maken met het feit dat de antennes nu 2G of 5G-modulaties gebruiken.
https://www.zdfheute.de/panorama/bahn-z ... g-100.html
Technik der 90er-Jahre: So anfällig ist der Zugfunk der Bahn.
Ein Experte ist nicht überrascht vom Mega-Ausfall - das System gilt als veraltet. Die Gefahr wird weiter bestehen.

... Mit zunehmendem Alter des Systems nimmt auch die Fehleranfälligkeit zu. GSM-R gilt als veraltet: "Für die bahnbetrieblichen Technologien der Zukunft" sei das System "nicht dimensioniert", schreibt die Bahn auf ihrer Webseite.
... Ein Nachfolger für GSM-R ist bereits seit Jahren in Vorbereitung. Er läuft unter dem Namen FRMCS, Future Railway Mobile Communication System, und soll bei der Bahn wohl erst in den 2030er Jahren flächendeckend in Betrieb gehen. Von 2G- wird dann auf 5G-Technologie umgestellt. Es ist ein Infrastruktur-Mammutprojekt mit vielen Komponenten und Beteiligten, etwa müssen dafür tausende neue Funkmasten aufgestellt und alle Züge umgerüstet werden.
En in dat artikel spreken ze van een menselijke fout, het is dus incorrect te stellen dat de uitval komt doordat het GSM-R systeem verouderd is - wat natuurlijk niet wegneemt dat het effectief aan vervanging toe is.
klaas
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: nieuwstopic?!

Bericht door klaas »

Shrek schreef: 25 jun 2026, 13:28 En in dat artikel spreken ze van een menselijke fout, het is dus incorrect te stellen dat de uitval komt doordat het GSM-R systeem verouderd is - wat natuurlijk niet wegneemt dat het effectief aan vervanging toe is.
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Bij sommige vormen van veroudering is vatbaarheid voor menselijke fouten net het probleem.

Om er treinbeveiliging bij te nemen: Buizingen en Pécrot waren ook menselijke fouten, maar die hebben ons wel laten inzien dat Memor verouderd was en niet meer aan de hedendaagse standaarden voldoet, dus zijn we versneld TBL1+ gaan uitrollen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

klaas schreef: 25 jun 2026, 13:38
Shrek schreef: 25 jun 2026, 13:28 En in dat artikel spreken ze van een menselijke fout, het is dus incorrect te stellen dat de uitval komt doordat het GSM-R systeem verouderd is - wat natuurlijk niet wegneemt dat het effectief aan vervanging toe is.
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Bij sommige vormen van veroudering is vatbaarheid voor menselijke fouten net het probleem.
In theorie niet, maar hier wel: ook bij FRMCS moet je bij het onderhoud nog altijd de correcte procedures volgen en is alles maar één keer verdubbeld, dat is niet anders dan bij GSM-R.
Plaats reactie