Laat ons zeggen tot voor de paasvakantie dat ze is sporadisch nog meededen. In 1e week van de paasvakantie reden ze allemaal tot Arlon wegens werken bij de CFL. Dat waren vele volledige M7 stammen.trainfan03 schreef: ↑17 apr 2026, 10:43 Waren die I11Bs er al niet langere tijd uit?
De eerste ritten met M7 BXH + HLE 13 zijn inderdaad afgelopen maandag naar Luxemburg gegaan, tot daarvoor heeft er wel al minstens een stam samen gereden (maar enkel tot Aarlen dan)
Nieuwe motorstellen M7
Re: Nieuwe motorstellen M7
Bedankt.
Is het de bedoeling dat ook het motorrijtuig (M7 Bmx) toelating krijgt in Luxemburg? Of is dat niet zinvol wegens Ardeense hellingen onderweg?
Ik geloof dat het wel de bedoeling is. Tot Aarlen hebben er al homogene M7-Stammen gereden, dus het kan zeker met de hellingen.
-
Iain Dobson
Sorry for posting in English but my Nederlands is not up to posting.
Does anyone on here know what is happening with the M7s? The 79xxx BD Multifunctionals seem to have stopped leaving Brugge and some of the early retrofit ones have started to come out instead.
What I cannot seem to find out is how many Brugge are building. What is the current order from NMBS?
72001 to 72004 are being finished off, 72003 is in service
72005 to 72157 are in service.
73001 to 73004 are being finished off, 73001 is in service
73005 to 73214 are in service
73215 to 73225 are these being built?
75001 to 75055 are in service
75056 to 75065 are these being built?
75066 to 75134 are in service with 75135 & 75136 accepted.
NMBS have accepted all the 79xxx to 79081 and then production seems to have stopped at 79081. The works was sending out a lot of these BD Multifunctionals and it looks to have stopped.
This is what I have as to the order. It has been amended a few times and may have been amended again. This is where I need help.
The original order placed in December 2015 was for 445 vehicles which comprised of M7B x 145, M7AB x 145, M7BDx x 55, M7Bx x 10 & M7BMx x 90.
In December 2020 a further 204 cars were ordered and these were to be of a slightly modified design. The idea is that mobility impaired people can access the train without assistance from 760mm platforms as a ramp comes out automatically. This December 2020 order was for 134 x M7BD multifunctional and 70 x M7Bx multifunctional.
In December 2021 there was a further order for 98 additional M7 vehicles. This order is for 12 x M7B, 80 x M7AB and 22 x M7BMx. Also in December 2021 there was a reduction of 7 x M7BD Multifuctional and 9 x M7Bx vehicles.
Any help is always very much appreciated.
Does anyone on here know what is happening with the M7s? The 79xxx BD Multifunctionals seem to have stopped leaving Brugge and some of the early retrofit ones have started to come out instead.
What I cannot seem to find out is how many Brugge are building. What is the current order from NMBS?
72001 to 72004 are being finished off, 72003 is in service
72005 to 72157 are in service.
73001 to 73004 are being finished off, 73001 is in service
73005 to 73214 are in service
73215 to 73225 are these being built?
75001 to 75055 are in service
75056 to 75065 are these being built?
75066 to 75134 are in service with 75135 & 75136 accepted.
NMBS have accepted all the 79xxx to 79081 and then production seems to have stopped at 79081. The works was sending out a lot of these BD Multifunctionals and it looks to have stopped.
This is what I have as to the order. It has been amended a few times and may have been amended again. This is where I need help.
The original order placed in December 2015 was for 445 vehicles which comprised of M7B x 145, M7AB x 145, M7BDx x 55, M7Bx x 10 & M7BMx x 90.
In December 2020 a further 204 cars were ordered and these were to be of a slightly modified design. The idea is that mobility impaired people can access the train without assistance from 760mm platforms as a ramp comes out automatically. This December 2020 order was for 134 x M7BD multifunctional and 70 x M7Bx multifunctional.
In December 2021 there was a further order for 98 additional M7 vehicles. This order is for 12 x M7B, 80 x M7AB and 22 x M7BMx. Also in December 2021 there was a reduction of 7 x M7BD Multifuctional and 9 x M7Bx vehicles.
Any help is always very much appreciated.
Vandaag reisde ik terug van Mechelen naar Aalter, en kon in Gent nog net de vertraagde IC naar Blankenberg nemen. Daar zag ik dat het rijtuig waar ik ingestapt was een duur had op perronhoogte, direct in de onderste verdieping (zoals ook in Zwitserland gebruikelijk is). Maar wat mij opviel was dat er in het stuurrijtuig ook nog een lage duur zat, maar die zat dus nog lager, blijkbaar voorzien voor perrons of 55cm.
Waarom is dat op die manier gedaan? Zou het niet beter zijn om beide lage deuren in hetzelfde rijtuig te hebben, zodat bijvoorbeeld een rolstoelgebruiker die op een station met perronhoogte 55 instapt er bij perronhoogte 76 ook weer uit kan?
Waarom is dat op die manier gedaan? Zou het niet beter zijn om beide lage deuren in hetzelfde rijtuig te hebben, zodat bijvoorbeeld een rolstoelgebruiker die op een station met perronhoogte 55 instapt er bij perronhoogte 76 ook weer uit kan?
Eerst werd gezegd dat het niet ging, dat het te veel plaats in beslag zou nemen om op 76cm een deur te hebben.K V B schreef: ↑29 apr 2026, 17:56 Vandaag reisde ik terug van Mechelen naar Aalter, en kon in Gent nog net de vertraagde IC naar Blankenberg nemen. Daar zag ik dat het rijtuig waar ik ingestapt was een duur had op perronhoogte, direct in de onderste verdieping (zoals ook in Zwitserland gebruikelijk is). Maar wat mij opviel was dat er in het stuurrijtuig ook nog een lage duur zat, maar die zat dus nog lager, blijkbaar voorzien voor perrons of 55cm.
Dan heeft men dus die stuurpostrijtuigen besteld.
Dat kwam wel zeer negatief in het nieuws en heeft men dus uiteindelijk nog rijtuigen met wel een deur op 76cm hoogte besteld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/13 ... e-treinen/
-
desirootje
De deur van het BDx rijtuig (stuurrijtuig) zit bij mijn weten niet op 55cm maar ergens tussen 55 en 76 cm, een ongemakkelijk compromis net als de M6 BD, na kritiek vanuit het oogpunt van toegankelijkheid heeft men dan toegegeven en de nieuwe rijtuigen besteld. Hopelijk maakt men deze fout niet nog een keer bij de volgende orderK V B schreef: ↑29 apr 2026, 17:56 Vandaag reisde ik terug van Mechelen naar Aalter, en kon in Gent nog net de vertraagde IC naar Blankenberg nemen. Daar zag ik dat het rijtuig waar ik ingestapt was een duur had op perronhoogte, direct in de onderste verdieping (zoals ook in Zwitserland gebruikelijk is). Maar wat mij opviel was dat er in het stuurrijtuig ook nog een lage duur zat, maar die zat dus nog lager, blijkbaar voorzien voor perrons of 55cm.
Jammer dat de NMBS niet een echte IC bestelt... De SBB Twindexx is nota bene een Bombardier product...desirootje schreef: ↑30 apr 2026, 00:16 De deur van het BDx rijtuig (stuurrijtuig) zit bij mijn weten niet op 55cm maar ergens tussen 55 en 76 cm, een ongemakkelijk compromis net als de M6 BD, na kritiek vanuit het oogpunt van toegankelijkheid heeft men dan toegegeven en de nieuwe rijtuigen besteld. Hopelijk maakt men deze fout niet nog een keer bij de volgende order
-
Spoorzoeker
Als frequent gebruiker van de M7 wil ik graag wat opmerkingen maken over zaken die beter zouden kunnen op basis van persoonlijke ervaring en vergelijking met buitenlandse spoorwegen. Ik weet niet meteen een betere plek om dit te doen, aangezien de NMBS niet zeer bereikbaar is voor dit suggesties van een “leek” via het contactformulier, maar suggesties zijn welkom.
- Het geluid wanneer de pneumatische remmen onder druk worden gezet is echt veel te luid en scherp op de benedenverdieping van de MBx, nog in geen enkele andere trein meegemaakt. Ik hoor vaak medereizigers zuchten van frustratie.
- Het oproepsysteem (Emma?) staat in de meeste M7s op hetzelfde te hoge volume (ook hier gedeelde frustratie). Ook die toevoeging van aan welke zijde de deuren openen kan men evengoed weglaten, want tegen de tijd dat de stem gesproken heeft is de helft al uitgestapt.
- Al in 2015 kreeg de NMBS een officiële vraag van een alerte parlementariër over de M7 over o.a. het acceleratievermogen. Hoe hard ik ook zocht, ik vond nergens een concreet antwoord of vermelding hiervan op een technische fiche online. Voor de Desiro’s heb ik bijvoorbeeld kunnen terugvinden dat ze omgerekend tot wel 3,9 km/u/s kunnen versnellen. Quid de M7? Een terechte vraag, want voor een nieuwe trein die expliciet geconfigureerd werd met de bedoeling om efficiënte stops te maken, is de acceleratie ondermaats. Cijfers zijn belangrijk om het in de toekomst beter te doen.
- heel triest dat er in bepaalde nieuwere M7s geen hoedenplank meer is op de bovenverdieping. Dit was perfect voor jassen en werd wel degelijk gebruikt op drukke momenten. Een besparingsmaatregel?
- de vervorming van het zicht aan de randen (dus niet noodzakelijk de buiging) van de ramen op de bovenverdieping is soms wel heel sterk, wat naar buiten kijken onaangenaam maakt. Het effect is minder erg als je niet naast het raam zit. Ook hier weer: in het buitenland nog nooit gezien. Nochtans zijn de ramen van het gereputeerde AGC.
- bonus: wat de bedoeling van die talloze weggelaten tafels in de stoelen van gerenoveerde M6’en? Als men dan toch de reiziger daarmee plaagt, dat men dan op z’n minst ook de haakjes weghaalt.
Deze opmerkingen deel ik enkel omdat ik de indruk heb dat men in België er steeds minder in slaagt te waken over de kwaliteit van dit soort zaken. De M7 is zeker niet slecht, maar wat sommigen misschien beschouwen als details blijven daarbij in mijn ogen belangrijk. Het jammerste vind ik dat we niet genoeg lijken te leren uit het verleden.
End of rant!
- Het geluid wanneer de pneumatische remmen onder druk worden gezet is echt veel te luid en scherp op de benedenverdieping van de MBx, nog in geen enkele andere trein meegemaakt. Ik hoor vaak medereizigers zuchten van frustratie.
- Het oproepsysteem (Emma?) staat in de meeste M7s op hetzelfde te hoge volume (ook hier gedeelde frustratie). Ook die toevoeging van aan welke zijde de deuren openen kan men evengoed weglaten, want tegen de tijd dat de stem gesproken heeft is de helft al uitgestapt.
- Al in 2015 kreeg de NMBS een officiële vraag van een alerte parlementariër over de M7 over o.a. het acceleratievermogen. Hoe hard ik ook zocht, ik vond nergens een concreet antwoord of vermelding hiervan op een technische fiche online. Voor de Desiro’s heb ik bijvoorbeeld kunnen terugvinden dat ze omgerekend tot wel 3,9 km/u/s kunnen versnellen. Quid de M7? Een terechte vraag, want voor een nieuwe trein die expliciet geconfigureerd werd met de bedoeling om efficiënte stops te maken, is de acceleratie ondermaats. Cijfers zijn belangrijk om het in de toekomst beter te doen.
- heel triest dat er in bepaalde nieuwere M7s geen hoedenplank meer is op de bovenverdieping. Dit was perfect voor jassen en werd wel degelijk gebruikt op drukke momenten. Een besparingsmaatregel?
- de vervorming van het zicht aan de randen (dus niet noodzakelijk de buiging) van de ramen op de bovenverdieping is soms wel heel sterk, wat naar buiten kijken onaangenaam maakt. Het effect is minder erg als je niet naast het raam zit. Ook hier weer: in het buitenland nog nooit gezien. Nochtans zijn de ramen van het gereputeerde AGC.
- bonus: wat de bedoeling van die talloze weggelaten tafels in de stoelen van gerenoveerde M6’en? Als men dan toch de reiziger daarmee plaagt, dat men dan op z’n minst ook de haakjes weghaalt.
Deze opmerkingen deel ik enkel omdat ik de indruk heb dat men in België er steeds minder in slaagt te waken over de kwaliteit van dit soort zaken. De M7 is zeker niet slecht, maar wat sommigen misschien beschouwen als details blijven daarbij in mijn ogen belangrijk. Het jammerste vind ik dat we niet genoeg lijken te leren uit het verleden.
End of rant!
Eerlijk gezegd nog geen last van gehad, maar de bmx is en blijft een locomotief, en als ik daar zit verwacht ik dan ook meer lawaai dan in een normaal rijtuig. Mijn idee is - en echt niet slecht bedoeld - dat je misschien ergens op de +- 90% plaatsen in een rijtuig kan gaan zitten als je er last van hebt, de stiltezones zijn dan ook niet in een bmx ingericht. Ik vind het wel fijn om in een bmx te zitten om de motor te horen, maar misschien ben ik dan iets meer treinfreak dan de doorsnee reiziger. Dus ik snap de kritiek, maar ik bekijk het als sowieso winst tegenover het alternatief, zijnde een "normale" locomotief.Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 - Het geluid wanneer de pneumatische remmen onder druk worden gezet is echt veel te luid en scherp op de benedenverdieping van de MBx, nog in geen enkele andere trein meegemaakt. Ik hoor vaak medereizigers zuchten van frustratie.
Klopt helemaal, voor mij absoluut geen meerwaarde. Ik maak me in stations vaak dezelfde bedenking: als je aankondiging hoort met een vertraging bij, met enkele afgeschafte stops, uitleg voor volgende treinen voor de gedupeerde reizigers, "reizigers naar huppeldepup mogen niet instappen in het laatste rijtuig", de locatie van de eersteklasrijtuigen en de fietsplaatsen, en dat dan nog eens in vier talen voor een luchthaventrein,... Tegenwoordig krijg je vaak zo'n overdaad aan informatie dat de trein soms al weg is voor onze Duitstalige vrienden van iets weten.Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 Ook die toevoeging van aan welke zijde de deuren openen kan men evengoed weglaten, want tegen de tijd dat de stem gesproken heeft is de helft al uitgestapt.
Dat is omdat het antwoord niet bestaat: een desiro is een treinstel met een vast vermogen per gewicht. Twee desiro's aan elkaar zijn het dubbele gewicht voor het dubbele vermogen, dus die zullen afgezien van wat aerodynamische verschillen op hogere snelheden vaste waarden geven. Een M7 is een rijtuig (loc igv een bmx) dat op vele manieren gecombineerd kan worden, en dus steeds verschillende waarden zal geven (bv. stam van 4 M7 zal sneller accelereren dan een 6 M7. En de M7 gesandwicht tussen HLE18's op Eupen-Oostende zal weer iets totaal anders zijn.) Goed, een waarde voor een viertje en een zesje zouden wel te bepalen zijn, maar de NMBS wordt steeds kariger op het delen van informatie op alle gebied, wat een trieste evolutie is. Vergelijken met een Desiro is niet zo eerlijk, dat is stoptreinmaterieel dat gemaakt is om zo snel mogelijk op te trekken tussen stations op wandelafstand. Een M7 blijft IC-materieel met hoge capaciteit, dus vergelijken met een getrokken M6, of eventueel een MS96 of Break, is eerlijker.Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 Al in 2015 kreeg de NMBS een officiële vraag van een alerte parlementariër over de M7 over o.a. het acceleratievermogen. Hoe hard ik ook zocht, ik vond nergens een concreet antwoord of vermelding hiervan op een technische fiche online. Voor de Desiro’s heb ik bijvoorbeeld kunnen terugvinden dat ze omgerekend tot wel 3,9 km/u/s kunnen versnellen. Quid de M7? Een terechte vraag, want voor een nieuwe trein die expliciet geconfigureerd werd met de bedoeling om efficiënte stops te maken, is de acceleratie ondermaats. Cijfers zijn belangrijk om het in de toekomst beter te doen.
Ik vond die in de M6 net frustrerend omdat ze ruimte innemen en eigenlijk weinig nut hadden (je kreeg er zelfs geen kleine rugzak in). Wetende dat de M7 sowieso al minder ruimte heeft dan de M6 snap ik de keuze wel.Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 - heel triest dat er in bepaalde nieuwere M7s geen hoedenplank meer is op de bovenverdieping. Dit was perfect voor jassen en werd wel degelijk gebruikt op drukke momenten. Een besparingsmaatregel?
Geen idee, ik kan enkel meegeven dat de M7 bovenaan smaller is dan de M6 (om in het nauwere Nederlandse profiel te passen) en daarom iets gebogener ruiten heeft. Misschien heeft dat ermee te maken?Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 - de vervorming van het zicht aan de randen (dus niet noodzakelijk de buiging) van de ramen op de bovenverdieping is soms wel heel sterk, wat naar buiten kijken onaangenaam maakt. Het effect is minder erg als je niet naast het raam zit. Ook hier weer: in het buitenland nog nooit gezien. Nochtans zijn de ramen van het gereputeerde AGC.
Ik ben zelf wel fan van de M7. Vooral de garantie op fietsplaatsen, die bovendien toegankelijk zijn zonder de sleutel van de tbg vind ik zeer positief. En verder ook de stopcontacten, maar dat is een evidentie in deze tijden.
-
desirootje
Acceleratie valt moeilijk te definiëren, aangezien de M7 rijdt in stammen van 4 en 6 rijtuigen en wanneer ze gekoppeld zijn tot 10 rijtuigen is het quasi 5 rijtuigen per locomotief, hun acceleratie is afhankelijk van het gewicht dat ze moeten trekken, maar het is ook geen locomotief die op zichzelf kan rijden zoals de HLE18 dus op die manier raporteren zou ook verkeerd zijn, daarnaast is het niet bedoelt om vergeleken te worden met echte locs en is de trekkracht en acceleratie dus ook niet vergelijkbaar. Mss moet men de acceleratie definiëren voor stammen van 4 en 6 rijtuigen, maar ik betwijfel of ze dat gaan doenSpoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 Als frequent gebruiker van de M7 wil ik graag wat opmerkingen maken over zaken die beter zouden kunnen op basis van persoonlijke ervaring en vergelijking met buitenlandse spoorwegen. Ik weet niet meteen een betere plek om dit te doen, aangezien de NMBS niet zeer bereikbaar is voor dit suggesties van een “leek” via het contactformulier, maar suggesties zijn welkom.
End of rant!
Is de M7 bedoelt voor eficiënte stops? Ja ze rijden rond op de IC's op L50 en de IC's op L66, maar daar reden daarvoor M6 met veel slechtere acceleratie. De meeste andere treinen stoppen veel minder, behalve in de NZV.
Ik neem aan dat men geen bagagerek heeft gezet op de eerste verdieping zodat er iets meer hoofdruimte is en omdat die toch al zo klein was op de M6, de meeste rugzakken pasten er niet op.
Ik neem aan dat de tafeltjes op zijn, er zijn er veel beschadigt of losgetrokken over de jaren heen, want ze zijn er niet allemaal uit gehaald op de gerenoveerde treinen enkel de meerderheid.
Ik kan ook meespreken van de luide rem in het motorrijtuig. Ik zou zelfs zeggen dat het zo luid is dat je er gehoorschade van krijgt. Als je op de achterste stoelen gaat zitten krijg je het recht in je oor...
Ik vind het juist praktisch om mijn jas en hoed in te leggen.klaas schreef: ↑07 mei 2026, 10:52Ik vond die in de M6 net frustrerend omdat ze ruimte innemen en eigenlijk weinig nut hadden (je kreeg er zelfs geen kleine rugzak in). Wetende dat de M7 sowieso al minder ruimte heeft dan de M6 snap ik de keuze wel.Spoorzoeker schreef: ↑07 mei 2026, 09:29 - heel triest dat er in bepaalde nieuwere M7s geen hoedenplank meer is op de bovenverdieping. Dit was perfect voor jassen en werd wel degelijk gebruikt op drukke momenten. Een besparingsmaatregel?
De rijtuigen waar dat ontbreekt, hebben dacht ik een verhoogde vloer, waardoor er minder ruimte is.