NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje

Re: NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Bericht door groentje »

Steven schreef: 17 mar 2026, 18:51 Zomaar wat gaan breken in brussel centraal kan niet, denk er aan hoe dit station en de rest van de lijn is opgebouwd. Wegens de zachte ondergrond is niet zomaar alles mogelijk (zie ook het verhaal van metro 3 te brussel). Zomaar dus wat schuiven met perrons en sporen mag je vergeten daar er ook nog een heel gebouw boven staat dan steunt op palen die je overal ziet staan in het centraal station.
De ondergrond rond Brussel-Centraal is weliswaar iets minder problematisch, het is immers gebouwd in de heuvelrug (de Koudenberg, zie ook de kasteelruïne onder het Koningsplein), niet in de drassige rivierbedding zoals metro 3. Het Zuidpaleis is letterlijk de oude bedding van de Zenne door de stad. Verder heb je wel gelijk, de ondergrond daar is behoorlijk druk, met de metrolijn, ondergrondse ruimtes, de dichte bebouwing... maakt een verbouwing van Brussel-Centraal verre van evident.
Steven

Bericht door Steven »

Als je weet dat de hele NZV een open sleuf methode kreeg om te bouwen weet je voldoende. Zoiets doet men tegenwoordig niet graag meer vanwege de grote impact bovengronds.
stijn

Bericht door stijn »

Steven schreef: 18 mar 2026, 18:46 Als je weet dat de hele NZV een open sleuf methode kreeg om te bouwen weet je voldoende. Zoiets doet men tegenwoordig niet graag meer vanwege de grote impact bovengronds.
De technologie is 100 jaar later wel wat geëvolueerd...
Shrek

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 17 mar 2026, 19:23
Shrek schreef: 17 mar 2026, 18:58
TKR schreef: 16 mar 2026, 09:20 In ieder geval lijkt me dit voorstel niet haalbaar. Je kan in Centraal de perrons schrappen voor extra sporen, maar de tunnel verderop is niet breed genoeg voor deze extra sporen. Daar heb je dus niets aan.
Oh jawel, je hebt er net heel veel aan. De perrons in Centraal zijn de grote bottleneck, niet de 6 sporen in de tunnel. Moest centraal 12 perrons hebben er de tunnel nog steeds 6 sporen, kan je de capaciteit al sterk verhogen, van 13 rijpaden naar 20 per tunnelspoor.

Maar... het niet meer laten stoppen van IC's is helemaal niet wenselijk, Brussel-Centraal is net de populairste bestemming van het land. Zowel vanuit S- als IC-treinen moeten daar het meeste mensen zijn. Minder treinen daar laten halteren is dus niet de oplossing.
Het ging dan ook niet om 12 perrons, maar 2 extra sporen in plaats van de perrons. Binnen de lijntjes van de huidige tunnel dus, dat haalt mijn inziens niets uit gezien je dus uiteindelijk realistisch nog steeds maar 6 sporen kan gebruiken. Akkoord, als je Centraal meer perronsporen geeft kan de capaciteit omhoog, maar dan moet je gaan graven.
En toch haalt dat wel iets uit. Gewoon al beslissen dat geen enkele trein in koker 1 halteert in Centraal doet je al een rijpad of 5 winnen, zonder één aanpassing aan de infra. Doe hetzelfde voor koker 3 en ook daar win je een 7-tal rijpaden. Als je vervolgens het geheel zo gebouwd krijgt dat er voor koker 2 per tunnelspoor 2 perronsporen zijn in centraal kan je ook daar naar 20 treinen per uur gaan, zelfs meer als je kappellekerk en congres sluit (wat al lang gedaan had moeten zijn).

Het hele idee zou weldegelijk werken, maar het is onwenselijk omdat iedereen net in centraal moet zijn.
TKR

Bericht door TKR »

Akkoord dat niet stoppen voor extra rijpaden kan zorgen. Maar het gaat hem me om de twee extra sporen in Centraal dat niets uithaalt, aangezien ze toch terug naar 6 moeten aan beide tunnelingangen.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

TKR schreef: 19 mar 2026, 12:09 Akkoord dat niet stoppen voor extra rijpaden kan zorgen. Maar het gaat hem me om de twee extra sporen in Centraal dat niets uithaalt, aangezien ze toch terug naar 6 moeten aan beide tunnelingangen.
Dat haalt wel iets uit, want je wint daardoor wel degelijk capaciteit in de centrale koker: een trein die op blokafstand volgt, kan in Centraal al aan het perron komen terwijl de vorige er nog maar vertrekt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

TKR schreef: 19 mar 2026, 12:09 Akkoord dat niet stoppen voor extra rijpaden kan zorgen. Maar het gaat hem me om de twee extra sporen in Centraal dat niets uithaalt, aangezien ze toch terug naar 6 moeten aan beide tunnelingangen.
Het punt is dat men het perron van een bepaalde koker zou opgeven (afbreken en sporen verleggen), waardoor er gelijktijdige in- en uitrit in een andere koker in centraal kan plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld in Berlin Hbf op de Berliner Stadtbahn. Daarbij vinden er geen kruisingen plaats aan de perrons tussen de verschillende kokers en kruis je ook geen treinen uit de de andere rijrichting.
Ik vermoed dat dat de denkfout is die je maakt.
TKR

Bericht door TKR »

Ik wil het wel eens op een tekening zien, want ik begrijp het voordeel nog steeds niet. :mrgreen:
Plaats reactie