Voor het eerst bedacht een treinbegeleider mij met een 'blauw kaartje met QR-code'. Niet omdat ik geen geldig vervoersbewijs op zak had, maar omdat de eerste klasse volledig gedeclasseerd werd. Een compensatie dus. Omdat het scannen van de code mij niet veel wijzer maakt (ja, ik word netjes verwezen naar een overzicht met wat er geregistreerd werd, maar niets meer, zelfs niet het bedrag van de tegemoetkoming) en de FAQ van de NMBS-website ook al geen raad brengt, vraag ik me af hoe ik die compensatie nu kan verzilveren.
Aan het loket, wellicht. Maar is dat kaartje ook te gebruiken als betaalmiddel aan een automaat? Of, men weet maar nooit, kan ik met dat kaartje vragen om uitbetaling op mijn bankrekening?
Wie weet meer of heeft een toelichtende webpagina achter de hand?
Hoe compensatie verzilveren?
-
ovspotter_be
Re: Hoe compensatie verzilveren?
Je zou inderdaad kunnen proberen aan het loket of via dit online formulier: Terugbetalingsaanvraag andere reden dan treinvertraging | NMBS.
Bij de bijlage upload je dan best je vervoersbewijs (voor 1e klasse) tesamen met een foto van het blauwe kaartje dat de treinbegeleider je heeft gegeven.
Specifieer in de opmerkingen dat je uitbetaling wenst op je bankrekening met je rekeningnummer erbij, anders wordt je uitbetaald in waardebonnen of korting bij de volgende verlenging van je abonnement.
Bij de bijlage upload je dan best je vervoersbewijs (voor 1e klasse) tesamen met een foto van het blauwe kaartje dat de treinbegeleider je heeft gegeven.
Specifieer in de opmerkingen dat je uitbetaling wenst op je bankrekening met je rekeningnummer erbij, anders wordt je uitbetaald in waardebonnen of korting bij de volgende verlenging van je abonnement.
Re: Hoe compensatie verzilveren?
Ik ben enkele weken geleden ook de trotse bezitter geworden van dergelijk kaartje, omdat betaling via de app tot 5 keer toe was afgeketst en ik dus zonder biljet op de trein was gestapt. De treinbegeleidster was op de hoogte van het probleem en ik moest dus gewoon de prijs van het biljet betalen. Ik contacteerde de NMBS via whatsapp, want op de website is het inderdaad zoeken naar een naald in een hooiberg en kreeg prompt een webadres waar ik met de nummers van de kaartjes de compensatie kon aanvragen. Ik wacht wel nog, maar er was sprake van een wachttijd van een maand.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13