Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Steven

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door Steven »

Ik was wat meer in detail gaan lezen. Ze willen een stuk van de ruimte die nu is ingenomen door de SNCF sporen gebruiken voor de doorgaande sporen. Ik neem dus aan dat het dan ook te maken heeft met de snelheid die men aan bepaalde treinen geven. Snelle wissels plaatsen enz.
Blijkbaar zit men wel met een ander probleem. Rollend materieel. De nieuwe treinen die Straatsburg met BaSel verbinden zouden er niet tijdig zijn. Dus bestaat dat de kans dat men een paar jaar zonder geschikt rollend materieel zit voor deze relatie.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Traxxen in combinatie met Corail als tijdelijke overbrugging? :shock:
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

En zie ook hier - dit is alleen maar een tijdelijke oplossing omdat men uiteindelijk ook ondergrondse sporen wil toevoegen en binnenlandse S-treinen via een tunnel naar het noorden (en uiteindelijk Basel Bad Bf) wil doortrekken.

https://company.sbb.ch/de/bahnentwicklu ... basel.html
Tef (1).png
Steven

Bericht door Steven »

maarten schreef: 06 feb 2026, 07:47 Kun je dit met een Giruno doen? kan maar 250 km/h, ik weet niet hoe lastig de fransen het dan maken als je van dat stukje HSL tussen Metz en Straatsburg gebruik wil maken?
Ik denk niet dat ze de giruno door Frankrijk willen laten rijden. Was toch niet voorzien in het lastenboek zover ik weet.
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 05 feb 2026, 23:56
Steven schreef: 05 feb 2026, 23:29
rvdborgt schreef: 05 feb 2026, 18:42 Kopmaken kan binnen 1 minuut als je dat wilt. Uiteraard niet met NMBS-materieel, maar wel met SBB-materieel.
Neen dat kan zelfs de SBB niet, de frontwissel in Luxemburg is per definitie een locwissel. De eerste loc moet elektrisch volledig los gekoppeld zijn voor je een andere loc zomaar gaan aankoppelen. Tenzij je fan bent van elektrisch vuurwerk. Met elektrische veiligheid valt niet te spotten.
Een locwissel moet je voorkomen. Die is in principe in 4 min. mogelijk maar daar heb je wel een tweede loc en twee rangeerders voor nodig en dat is dus duur. Kopmaken zonder locwissel kan echter zeker wel in 1 minuut, wat voor me de reizigerswissel in Luxemburg zelfs wat te kort lijkt.
Met modern trek duw treinen kan het zeker. Maar dan misschien liefst nog een treinstel. Want als we op zijn Belgisch gaan trek duw rijden met het MUX systeem zie ik het liever niet gebeuren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 06 feb 2026, 11:40 Want als we op zijn Belgisch gaan trek duw rijden met het MUX systeem zie ik het liever niet gebeuren.
Daarmee kun je snel en efficiënt kopmaken alvast vergeten.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Elf minuten voor de nieuwe reeks 17 ...
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 05 feb 2026, 18:24 Of je dan je voordeel verliest valt te betwisten, als je met een hoop bagage, een familie of een fiets op de baan bent.

Hang er een restauratierijtuig aan, zitplaatsreservering, dan is een even snelle of iéts snellere overstap zeker slechter. :mrgreen:
Een vorm van catering is zeker een meerwaarde, maar ik zou die dan eerder voorzien op de IC Brussel-Luxemburg waar er enkele duizenden ipv enkele tientallen mensen per dag van gebruik kunnen maken.
Zou er op het onderste verdiep van een M7 Bvx geen ruimte zijn om iets bistro-achtig in te richten?
K V B

Re: nieuwstopic?!

Bericht door K V B »

benoit schreef: 05 feb 2026, 09:20 Enkele passages:
“De verbinding is in 2016 een stille dood gestorven: onder meer omdat er nieuwe rijtuigen moesten worden gekocht”, legt Welter uit. “De NMBS oordeelde ook dat reizigers perfect de hogesnelheidslijn tot in Straatsburg konden nemen, om daar over te stappen richting Bazel.
Het probleem was dat verbinding onzichtbaar geworden was. Ik ben in 2002 naar Zwitzerland verhuisd, en ben nog regelmatig met de Vauban gereisd. Maar op het einde was het zelfs zo dat je Brussel - Bern sneller deed als je in Basel overstapte, dan als je bleef zitten...
En via Duitsland was uiteindelijk gewoon altijd sneller en goedkoper.
Maar mobiliteitsminister Jean-Luc Crucke (Les Engagés) wil de rechtstreekse trein naar het Alpenland nu opnieuw invoeren, zo schrijft hij in zijn jongste beleidsnota. Volgens de minister is zo’n directe verbinding “noodzakelijk”. Hij gaat de nodige instructies geven om het dossier voor de herlancering van deze trein voor te bereiden, “in samenwerking met onze Luxemburgse, Franse en Zwitserse partners”. Volgens Crucke is er ook aan Zwitserse kant “duidelijke belangstelling” voor een “internationale dienst op deze strategische as”.
De SBB heeft op dit moment een aanbesteding lopen voor 40(!) hogesnelheidstreinen. Die moeten geschikt zijn om in Frankrijk, Italië de Benelux lasnden en Spanje te rijden.

Een obstakel is dat de SBB niet in open access in het buitenland wil rijden, dus is men afhankelijk van de goede wil van de SNCF. En die rijdt het liefst met zo weinig mogelijk treinen...
Ook Welter is enthousiast over zo’n nieuwe verbinding. “Maar tegelijk zal het geen evident dossier worden. Want om van zo’n trein een succes te maken, heb je niet alleen de Zwitsers nodig, maar ook de medewerking van Frankrijk. En veel zal afhangen van de toekenning van de zogenoemde rijpaden, de nog beschikbare tijdstippen waarop de rechtstreekse trein naar Zwitserland van de nodige sporen gebruik kan maken. Het succes zal mee afhangen van op welke uren de trein kan én mag uitrijden.”
De Zwitsers werken zeker mee. Maar in Zwitserland is dit ook makkelijker, omdat men daar gewoon een international trein in het binnenlandse aanbod opneemt. Daardoor zijn de extra kosten op het Zwitserse net beperkt.

Eigenlijk zou het al goed zijn moest er een betere verbinding Basel - Luxembourg komen. En daarvoor is eigenlijk alleen maar nodig dat men een doorgaande TER dienst organiseert. Koop een serie Corradia Streams, en rij Basel - Strasbourg - LGV EST - Metz - Luxembourg elk uur. Die krijg je zeker vol. Maar in Frankrijk wil men elke treindienst in een afzonderlijk merk stoppen...
K V B

Bericht door K V B »

TKR schreef: 05 feb 2026, 18:24 Of je dan je voordeel verliest valt te betwisten, als je met een hoop bagage, een familie of een fiets op de baan bent.

Hang er een restauratierijtuig aan, zitplaatsreservering, dan is een even snelle of iéts snellere overstap zeker slechter. :mrgreen:
Bij de Vauban hing men er het restauratierijtuig er pas in Luxembourg aan. Dat was dus voor de meeste reizigers onzichtbaar. En als ik er dan eens heen ging werd ik altijd vies aangekeken, want ik stoorde het personeel bij hun kaartspel...
Plaats reactie