Toekomstvisie vervoersplan

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B

Re: Toekomstvisie vervoersplan

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 09 dec 2025, 07:59 Een toelichting op de toekomstvisie is beschikbaar in de vorm van een webinar:
https://www.ccecrb.fgov.be/p/nl/1323/we ... -in-belgie
Goed voor je Frans!
Men heeft dus SMA+ gevraagd. Dat is alvast een goed teken. "Organisatie voor Electronica voor Beton".
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Stef schreef: 17 dec 2025, 09:02 Ik denk dat het vrij duidelijk is dat een overstapmodel de kwaliteit van het vervoer voor het overgrote deel van de mensen doet kelderen. Kijk maar naar het Waasland. De overstap in Dendermonde doet praktisch niemand meer vanuit Sint-Niklaas. Het is een grote stressboel, je zit meer dan de helft van de rit in de oncomfortabele Desiro.
De stiptheid van de betrokken verbindingen is er alleszins wel meetbaar op vooruit gegaan: IC-26 had in 2023 en 2024 nog een stiptheid van resp. 79% en 82,1%, terwijl die in 2025 gestegen is tot 89%. Ook in de stations is de stiptheid er op vooruit gegaan tussen vorig jaar en dit jaar: in Zele van 91,3% naar 95,8%, in Dendermonde van 89% naar 92,2%, in Lokeren van 91,4% naar 93,2%, in Sinaai van 90,2% naar 93,7% en in Sint-Niklaas van 89,9% naar 91,1%.

Met extra 'Dampoort-Express' P-treinen ben ik het volledig eens, maar deze zijn vooral nuttig voor reizigers uit Lokeren. Vanuit Sint-Niklaas duurt een rit naar Brussel-Noord zo 22 minuten langer dan met een overstap in Antwerpen-Berchem, waar de overstaptijd 11 à 13 minuten bedraagt. Meer treinen tussen Antwerpen en Brussel zouden ook hier weer de betrouwbaarheid kunnen verhogen door meer reismogelijkheden per uur...
Stef

Bericht door Stef »

Ik neem die P-trein altijd van FSN naar Noord (en terug). Ja ik zit daar langer op, maar ik kan gewoon blijven zitten. Da's voor mij luxe genoeg. Via Antwerpen vind ik momenteel een grote ramp doordat een IC-trein verdwenen is door de IC Direct. Via Gent is ook een mogelijkheid, maar ook daar heb je een enorme drukte + extra reistijd. Ook via Mechelen kan je rijden. Da's korter qua reistijd naar Noord dan via Antwerpen, maar ook hier moet ik je niet vertellen dat het druk is.

Bovendien vertrekt die P7013 in FSN, dus je zit op je gemak en hebt zeker zitplaats. Ik moet niet zeggen in wat voor drukte je zit op de andere verbindingen. Ik ben daar trouwens niet alleen in, die P7013/8013 zijn een pak drukker in FSN dan vroeger.

Ik snap dus niet waarom velen enkel tijd als criterium nemen, voor velen is dat nu net niet het belangrijkste criterium. Wel comfort van het reizen (stipt welteverstaan).

Dus samengevat: ja ik ben langer onderweg, maar het comfort van rustig te zitten (zeker in begin), je zeker bent van zitplaats en je kan blijven zitten, is voor velen belangrijker dan reistijd an sich.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rdv

Bericht door rdv »

BlackEagle schreef: 19 dec 2025, 00:59
Stef schreef: 17 dec 2025, 09:02 Ik denk dat het vrij duidelijk is dat een overstapmodel de kwaliteit van het vervoer voor het overgrote deel van de mensen doet kelderen. Kijk maar naar het Waasland. De overstap in Dendermonde doet praktisch niemand meer vanuit Sint-Niklaas. Het is een grote stressboel, je zit meer dan de helft van de rit in de oncomfortabele Desiro.
De stiptheid van de betrokken verbindingen is er alleszins wel meetbaar op vooruit gegaan: IC-26 had in 2023 en 2024 nog een stiptheid van resp. 79% en 82,1%, terwijl die in 2025 gestegen is tot 89%. Ook in de stations is de stiptheid er op vooruit gegaan tussen vorig jaar en dit jaar: in Zele van 91,3% naar 95,8%, in Dendermonde van 89% naar 92,2%, in Lokeren van 91,4% naar 93,2%, in Sinaai van 90,2% naar 93,7% en in Sint-Niklaas van 89,9% naar 91,1%.
En wat met de stiptheid voor de reizigers? Zijn daar cijfers van? Ik bedoel: hoeveel zijn de reizigers nu langer onderweg door niet-gehaalde aansluitingen?
BlackEagle schreef: 19 dec 2025, 00:59 Met extra 'Dampoort-Express' P-treinen ben ik het volledig eens, maar deze zijn vooral nuttig voor reizigers uit Lokeren. Vanuit Sint-Niklaas duurt een rit naar Brussel-Noord zo 22 minuten langer dan met een overstap in Antwerpen-Berchem, waar de overstaptijd 11 à 13 minuten bedraagt. Meer treinen tussen Antwerpen en Brussel zouden ook hier weer de betrouwbaarheid kunnen verhogen door meer reismogelijkheden per uur...
Naar Brussel-Centraal doet de P-trein er max 7 minuten langer over.
Naar Brussel-Centraal is de P-trein minstens 4 minuten sneller (de overstap van 30xx op 4xx van 5 minuten in GSP tel ik niet mee als een alternatief; en dan nog is het slechts 0 tot 3 minuten korter, afhankelijk van het moment van de dag).
Stef

Bericht door Stef »

5 min overstaptijd mag je echt niet als standaard nemen. Dat kan theoretisch, maar praktisch zo goed als nooit haalbaar. Zelfs 10 min kan al krap worden in veel gevallen (zeker als je nog eens van de ene kant van station naar andere kant moet, wat in GSP het geval is).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rene154

Bericht door Rene154 »

Werken met een (meer) corridormodel valt of staat met het creëren van goede overstappen (bij voorkeur op hetzelfde platform), hoge frequenties én voldoende capaciteit in de treinen, zodat je na je overstap ook dan een comfortabele reis behoud.

Een aantal voorbeelden vanuit Nederland, waar het gepresenteerde model van afgeleid is:

In Nederland rijden momenteel 8 IC’s per uur tussen Utrecht en Gouda, elk kwartier 2 achter elkaar. 4 daarvan aan de westzijde gaan door richting Den Haag, 4 richting Rotterdam. De 4 vanuit Den Haag rijden na Utrecht door richting Amersfoort en verder. De treinen vanuit Rotterdam eindigen allemaal op Utrecht. Maar op Gouda hebben reizigers van en naar Rotterdam een vrijwel naadloze overstap: op hetzelfde perron en met een paar minuten tussen beide treinen. En dat elk kwartier. En in de (late) avond, wanneer de frequentie wordt teruggebracht naar 4 per uur tussen Utrecht en Gouda, rijden er twee van en naar Rotterdam en 2 naar Den Haag. Maar ten oosten van Utrecht rijden ze alle 4 door, waardoor ook ‘s avonds vanaf Rotterdam soepel doorgereisd kan worden naar verdere bestemmingen.

Tussen Amsterdam en Utrecht heb je iets soortgelijks: 12 treinen per uur, elke 10 minuten 2 achter elkaar. Bij Amsterdam rijden 6 IC’s door richting Amsterdam centraal en Zaandam, 6 IC’s rijden door richting Schiphol en Leiden. Vanaf Utrecht rijden 6 IC’s door richting Arnhem, en 6 richting Eindhoven. Op Utrecht Centraal heb je als reiziger altijd een overstap op hetzelfde perron. En dus elke 10 minuten een enorme hoeveelheid aan reismogelijkheden. En op Utrecht centraal staan die treinen dan gelijktijdig aan het platform.

Ook op andere punten in het netwerk werkt het systeem op die manier, met goed uitgekiende overstappen. Denk aan Amersfoort, Den Bosch, Leiden, Amsterdam Zuid. En op punten in het netwerk met een lagere frequentie (maar alsnog elk half uur) wordt gestreefd naar gelijktijdig vertrek en aankomst, zoals knoop Zwolle en knoop Groningen.
Als ze zoiets ook in België weten uit te werken, ben je als reiziger spekkoper.
Laatst gewijzigd door Rene154 op 19 dec 2025, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene154

Bericht door Rene154 »

Overigens: in Nederland willen ze dit nog verder uitbouwen, met uitbouw van het aantal trajecten met elke 15 minuten een trein, en vervolgens op de belangrijkste kerntrajecten elke 7,5 minuut een trein. Zie onderstaande werkdienstregeling voor (na) 2030, waarbij elke lijntje staat voor 2 treinen per uur. Blauw zijn IC’s, lichtblauw sneltreinen en rood stoptreinen.
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Rene154 schreef: 19 dec 2025, 12:29 Overigens: in Nederland willen ze dit nog verder uitbouwen, met uitbouw van het aantal trajecten met elke 15 minuten een trein, en vervolgens op de belangrijkste kerntrajecten elke 7,5 minuut een trein. Zie onderstaande werkdienstregeling voor (na) 2030, waarbij elke lijntje staat voor 2 treinen per uur. Blauw zijn IC’s, lichtblauw sneltreinen en rood stoptreinen.
Afbeelding
Dat is allemaal heel mooi, maar bij ons gaat dat niet gebeuren. We hebben er de infra niet voor èn er is ook geen geld om de nodige uitbreidingen te doen.
Rene154

Bericht door Rene154 »

Volgens mij zag ik dat dit plan is opgesteld voor de lange termijn. In de komende 25 jaar gaat niet alles op z’n gat liggen. Als je dan gericht je investeringen plant met een bepaald dienstregelingsmodel in het achterhoofd, kun je veel bereiken.

Bovendien moeten we niet al te dramatisch doen over de infra. Een groot deel van de dienstregeling in Nederland gaat over tweesporige trajecten. In Nederland zouden ze willen dat er zoveel viersporige trajecten zouden liggen. Als je dat vergelijkt met de situatie in België, kun je veel meer uit je infra halen. Als je maar zorgt dat je minder conflicten in je dienstregeling introduceert op de knopen. En goederenverkeer stroomlijnen.

Edit: hieronder een plaatje van hoe over de toekomstige dienstregeling tussen Utrecht en Arnhem wordt gedacht. 4 IC’s per uur, 4 sneltreinen per uur, gedeeltelijk ook nog 4 stoptreinen per uur. En daarnaast nog 2 internationale treinen per uur. Op grotendeels tweesporig traject. Wat mij betreft is dit wel heel erg proppen. Maar goed: dit soort dienstregelingen kunnen waargemaakt worden dankzij de stroomlijning op de knooppunten en de corridordienstregeling.

Afbeelding
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

pietje schreef: 17 dec 2025, 16:14 Ik ken zelfs iemand die in Brussel-Zuid werkt bij Infrabel en die niet de rechtstreekse P-trein neemt van Mol naar Brussel omdat een overstap in Berchem voor hem een betere aansluiting op zijn werkuren geeft en de P-trein zodanig veel stops heeft dat die in totaal een langere reistijd oplevert.
Daar zeg je het: werkzaam bij de spoorwegen met een vrijkaart voor het hele net. Een gewone reiziger met een trajectabonnement moet dit niet uitproberen: die riskeert een boete: De tickets zijn voortaan alleen geldig voor een rechtstreekse reis tussen het opgegeven vertrekstation en aankomststation, zonder reisonderbrekingen of afwijkingen van de reisweg.

Het is frappant dat iemand werkzaam bij de spoorwegen dit toepast omdat het in sommige gevallen logischer en comfortabeler is, maar dat een gewone reiziger dit dus niet kan. Dus: je wil bijvoorbeeld een ommetje maken omdat de trein iets minder druk is, maar dat mag dus niet vanwege het interne NMBS-reglement. Je moet strikt houden aan een regelement dat in de praktijk niet altijd de beste oplossing biedt voor de reiziger.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 19 dec 2025, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 19 dec 2025, 21:16 Daar zeg je het: werkzaam bij de spoorwegen. Een gewone reiziger met een trajectabonnement moet dit niet uitproberen: die riskeert een boete: De tickets zijn voortaan alleen geldig voor een rechtstreekse reis tussen het opgegeven vertrekstation en aankomststation, zonder reisonderbrekingen of afwijkingen van de reisweg.
Waar heb je die tekst gevonden? Abonnementen zijn in ieder geval geldig op meer reiswegen en treinen dan alleen een rechtstreekse trein. Gewone tickets ook overigens.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 19 dec 2025, 21:20 Waar heb je die tekst gevonden? Abonnementen zijn in ieder geval geldig op meer reiswegen en treinen dan alleen een rechtstreekse trein. Gewone tickets ook overigens.
De tekst komt van de pagina over het nieuwe vervoersaanbod. Je hebt gelijk wat betreft het reglement voor trajectabonnementen: dat is verschillend van het gewone ticketaanbod waar mijn citaat vandaan komt. Dus dit is niet van toepassing op de abonnementen. Maar in het voorbeeld van de route Mol - Brussel Zuid zie ik in de routeplanner wel nergens een traject dat langs Antwerpen Berchem loopt, dus dan vraag ik mij af of deze afwijking toegelaten is met een abonnement Mol - Brussel Zuid. Die route langs Antwerpen Berchem is volgens mij nooit sneller dan de rechtstreekse P-treinen of treinen met overstap in Lier.
pietje

Bericht door pietje »

TimJ36 schreef: 19 dec 2025, 21:16
pietje schreef: 17 dec 2025, 16:14 Ik ken zelfs iemand die in Brussel-Zuid werkt bij Infrabel en die niet de rechtstreekse P-trein neemt van Mol naar Brussel omdat een overstap in Berchem voor hem een betere aansluiting op zijn werkuren geeft en de P-trein zodanig veel stops heeft dat die in totaal een langere reistijd oplevert.
Daar zeg je het: werkzaam bij de spoorwegen met een vrijkaart voor het hele net. Een gewone reiziger met een trajectabonnement moet dit niet uitproberen: die riskeert een boete: De tickets zijn voortaan alleen geldig voor een rechtstreekse reis tussen het opgegeven vertrekstation en aankomststation, zonder reisonderbrekingen of afwijkingen van de reisweg.

Het is frappant dat iemand werkzaam bij de spoorwegen dit toepast omdat het in sommige gevallen logischer en comfortabeler is, maar dat een gewone reiziger dit dus niet kan. Dus: je wil bijvoorbeeld een ommetje maken omdat de trein iets minder druk is, maar dat mag dus niet vanwege het interne NMBS-reglement. Je moet strikt houden aan een regelement dat in de praktijk niet altijd de beste oplossing biedt voor de reiziger.
Sorry, ik had mij vergist: het ging om een overstap in Lier, niet in Berchem.
Ik was wat in de war met het feit dat je in het weekend wel de omweg langs Berchem moet nemen en ik bij één van de vorige stakingen ook die weg heb moeten nemen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 19 dec 2025, 21:32
rvdborgt schreef: 19 dec 2025, 21:20 Waar heb je die tekst gevonden? Abonnementen zijn in ieder geval geldig op meer reiswegen en treinen dan alleen een rechtstreekse trein. Gewone tickets ook overigens.
De tekst komt van de pagina over het nieuwe vervoersaanbod. Je hebt gelijk wat betreft het reglement voor trajectabonnementen: dat is verschillend van het gewone ticketaanbod waar mijn citaat vandaan komt.
Dank je, ik heb die nu ook gevonden. Het is een misleidende en deels incorrecte tekst, ook voor gewone tickets.
Plaats reactie