Men heeft dus SMA+ gevraagd. Dat is alvast een goed teken. "Organisatie voor Electronica voor Beton".FLV-FGSP schreef: ↑09 dec 2025, 07:59 Een toelichting op de toekomstvisie is beschikbaar in de vorm van een webinar:
https://www.ccecrb.fgov.be/p/nl/1323/we ... -in-belgie
Goed voor je Frans!
Toekomstvisie vervoersplan
Re: Toekomstvisie vervoersplan
-
BlackEagle
De stiptheid van de betrokken verbindingen is er alleszins wel meetbaar op vooruit gegaan: IC-26 had in 2023 en 2024 nog een stiptheid van resp. 79% en 82,1%, terwijl die in 2025 gestegen is tot 89%. Ook in de stations is de stiptheid er op vooruit gegaan tussen vorig jaar en dit jaar: in Zele van 91,3% naar 95,8%, in Dendermonde van 89% naar 92,2%, in Lokeren van 91,4% naar 93,2%, in Sinaai van 90,2% naar 93,7% en in Sint-Niklaas van 89,9% naar 91,1%.Stef schreef: ↑17 dec 2025, 09:02 Ik denk dat het vrij duidelijk is dat een overstapmodel de kwaliteit van het vervoer voor het overgrote deel van de mensen doet kelderen. Kijk maar naar het Waasland. De overstap in Dendermonde doet praktisch niemand meer vanuit Sint-Niklaas. Het is een grote stressboel, je zit meer dan de helft van de rit in de oncomfortabele Desiro.
Met extra 'Dampoort-Express' P-treinen ben ik het volledig eens, maar deze zijn vooral nuttig voor reizigers uit Lokeren. Vanuit Sint-Niklaas duurt een rit naar Brussel-Noord zo 22 minuten langer dan met een overstap in Antwerpen-Berchem, waar de overstaptijd 11 à 13 minuten bedraagt. Meer treinen tussen Antwerpen en Brussel zouden ook hier weer de betrouwbaarheid kunnen verhogen door meer reismogelijkheden per uur...
Ik neem die P-trein altijd van FSN naar Noord (en terug). Ja ik zit daar langer op, maar ik kan gewoon blijven zitten. Da's voor mij luxe genoeg. Via Antwerpen vind ik momenteel een grote ramp doordat een IC-trein verdwenen is door de IC Direct. Via Gent is ook een mogelijkheid, maar ook daar heb je een enorme drukte + extra reistijd. Ook via Mechelen kan je rijden. Da's korter qua reistijd naar Noord dan via Antwerpen, maar ook hier moet ik je niet vertellen dat het druk is.
Bovendien vertrekt die P7013 in FSN, dus je zit op je gemak en hebt zeker zitplaats. Ik moet niet zeggen in wat voor drukte je zit op de andere verbindingen. Ik ben daar trouwens niet alleen in, die P7013/8013 zijn een pak drukker in FSN dan vroeger.
Ik snap dus niet waarom velen enkel tijd als criterium nemen, voor velen is dat nu net niet het belangrijkste criterium. Wel comfort van het reizen (stipt welteverstaan).
Dus samengevat: ja ik ben langer onderweg, maar het comfort van rustig te zitten (zeker in begin), je zeker bent van zitplaats en je kan blijven zitten, is voor velen belangrijker dan reistijd an sich.
Bovendien vertrekt die P7013 in FSN, dus je zit op je gemak en hebt zeker zitplaats. Ik moet niet zeggen in wat voor drukte je zit op de andere verbindingen. Ik ben daar trouwens niet alleen in, die P7013/8013 zijn een pak drukker in FSN dan vroeger.
Ik snap dus niet waarom velen enkel tijd als criterium nemen, voor velen is dat nu net niet het belangrijkste criterium. Wel comfort van het reizen (stipt welteverstaan).
Dus samengevat: ja ik ben langer onderweg, maar het comfort van rustig te zitten (zeker in begin), je zeker bent van zitplaats en je kan blijven zitten, is voor velen belangrijker dan reistijd an sich.

En wat met de stiptheid voor de reizigers? Zijn daar cijfers van? Ik bedoel: hoeveel zijn de reizigers nu langer onderweg door niet-gehaalde aansluitingen?BlackEagle schreef: ↑19 dec 2025, 00:59De stiptheid van de betrokken verbindingen is er alleszins wel meetbaar op vooruit gegaan: IC-26 had in 2023 en 2024 nog een stiptheid van resp. 79% en 82,1%, terwijl die in 2025 gestegen is tot 89%. Ook in de stations is de stiptheid er op vooruit gegaan tussen vorig jaar en dit jaar: in Zele van 91,3% naar 95,8%, in Dendermonde van 89% naar 92,2%, in Lokeren van 91,4% naar 93,2%, in Sinaai van 90,2% naar 93,7% en in Sint-Niklaas van 89,9% naar 91,1%.Stef schreef: ↑17 dec 2025, 09:02 Ik denk dat het vrij duidelijk is dat een overstapmodel de kwaliteit van het vervoer voor het overgrote deel van de mensen doet kelderen. Kijk maar naar het Waasland. De overstap in Dendermonde doet praktisch niemand meer vanuit Sint-Niklaas. Het is een grote stressboel, je zit meer dan de helft van de rit in de oncomfortabele Desiro.
Naar Brussel-Centraal doet de P-trein er max 7 minuten langer over.BlackEagle schreef: ↑19 dec 2025, 00:59 Met extra 'Dampoort-Express' P-treinen ben ik het volledig eens, maar deze zijn vooral nuttig voor reizigers uit Lokeren. Vanuit Sint-Niklaas duurt een rit naar Brussel-Noord zo 22 minuten langer dan met een overstap in Antwerpen-Berchem, waar de overstaptijd 11 à 13 minuten bedraagt. Meer treinen tussen Antwerpen en Brussel zouden ook hier weer de betrouwbaarheid kunnen verhogen door meer reismogelijkheden per uur...
Naar Brussel-Centraal is de P-trein minstens 4 minuten sneller (de overstap van 30xx op 4xx van 5 minuten in GSP tel ik niet mee als een alternatief; en dan nog is het slechts 0 tot 3 minuten korter, afhankelijk van het moment van de dag).
5 min overstaptijd mag je echt niet als standaard nemen. Dat kan theoretisch, maar praktisch zo goed als nooit haalbaar. Zelfs 10 min kan al krap worden in veel gevallen (zeker als je nog eens van de ene kant van station naar andere kant moet, wat in GSP het geval is).